Velferdsstaten
Temaside: Civita om private aktører i velferden
På denne siden har vi samlet noe av det ansatte i Civita har skrevet om private aktører i velferdstjenestene.
Publisert: 31. mars 2017
Under har vi samlet noe av det ansatte i Civita har skrevet om private aktører i velferdstjenestene. Oppdatert 17.10.2024.
notater
Private helseforsikringer – uunngåelig i den norske velferdsmodellen
Over 800 000 mennesker har privat helseforsikring i Norge. Noen mener at slike private forsikringer er en trussel mot velferdsstaten. Men er de det? Eller finnes det noen positive effekter av at stadig flere tegner privat helseforsikring?
Velferdsstaten
Kan offentlige anskaffelser bidra til innovasjon?
Hvordan kan offentlige anskaffelser bidra til innovasjon? Dette notatet forklarer hva innovasjon er, hvordan det hindres i offentlige anskaffelser og hvordan dette kan løses.
Innovasjon og entreprenørskapOffentlige utgifter
Offentlig-privat samarbeid: Nøkkelen til en bærekraftig helsesektor?
Den offentlige helsesektoren går en krevende tid i møte, med store kapasitetsutfordringer og dårlig økonomi. Vil mer offentlig og privat samarbeid hindre et todelt helsesystem? Kan det være nøkkelen til en bærekraftig norsk helsesektor?
Velferdsstatens bærekraft
Hva sier forskningen om norske friskoler?
Dette notatet ser på påstandene og uenighetene i den norske friskoledebatten basert på norsk og internasjonal forskning.
Skolepolitikk
Oppvask i opptakssystemet
Kunstig høye karaktersnitt og unge som sitter hjemme og samler på alderspoeng. Dette er realiteten bak dagens opptakssystem til høyere utdanning. Hva bør vi gjøre for å endre på dette? Avskaffe alle tilleggspoeng?
Høyere utdanningUtdanning og forskning
Eldrereform
Bør ikke flere få lov til å bo på sykehjem, hvis de ønsker det? Kan vi få på plass en eldrereform, der eldreomsorgen bygges ut etter mønster fra det 20 år gamle barneforliket?
Økonomi og velferdVelferdstjenester
De private aktørenes rolle på de velferdsområdene som avkommersialiseringsutvalget skal se på
Dette notatet er en gjennomgang av de private (særlig kommersielle) aktørenes rolle på de velferdsområdene som Avkommersialiseringsutvalget spesielt skal se på.
Private i velferden
Det beste barnevernet er offentlig og privat
Hva skyldes problemene? Hvordan er samspillet mellom statlige, kommunale og private aktører i dag? Og hva vil de private aktørenes rolle være i fremtidens barnevern?Dette notatet ser nærmere på barnevernet.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Marsdals metode: Debatten om kommersielle aktører i barnehagesektoren
Dette notatet ser på fem påstander fra lederen for Manifest tankesmie, Magnus Marsdal, og viser hvordan Marsdals påstander ikke egner seg som et beslutningsgrunnlag når fremtidig organisering og finansiering av private barnehager fremover skal diskuteres.
Private i velferdenVelferdstjenester
Sivilsamfunnets plass i velferdsstaten
Sivilsamfunnet kan bli avgjørende i møte med eldrebølgen og pressede statsfinanser. Dette notatet ser på de ideelle organisasjonenes rolle på velferdsfeltet gjennom historien, og hvordan sivilsamfunnet i større grad kan ta del i å løse dagens utfordringer.
VelferdsstatenSivilsamfunnetVelferdstjenester
Høringsuttalelse til Storberget-utvalgets rapport «Du er henta! Finansiering av private barnehager»
Etter flere år med diskusjoner om finansieringsregelverket for private barnehager (ideelle og kommersielle) ble det i februar 2021 nedsatt et hurtigarbeidende partssammensatt utvalg med statsforvalter Knut Storberget som leder. Forslagene fra flertallet i utvalget går imidlertid langt forbi å vurdere regelverket for finansiering.
Private i velferdenVelferdstjenester
Fritt behandlingsvalg – pasienten i sentrum?
Fritt behandlingsvalg innebærer at pasienter som har rett til helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten kan velge behandlingssted på det offentliges regning. Pasienten kan velge mellom offentlige behandlingssteder, private som har avtale med det offentlige og private som er godkjent av staten. Målet med ordningen er å redusere ventetider, øke valgfriheten for pasienter og stimulere til økt effektivitet i offentlige sykehus.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Hvorfor trenger vi en sterk privat sektor?
Dette notatet ser på noen av grunnene til hvorfor det er viktig å også ha en sterk og mangfoldig privat sektor.
NæringslivØkonomi og velferdNæringspolitikk
Partienes syn på næringsliv og velferd langs offentlig/privat-aksen
Dette notatet ser på politikken slik den uttrykkes i programforslagene som skal vedtas på landsmøtene. Målet med notatet er å bidra til større klarhet omkring partienes syn på statens rolle i næringslivet og synet på private leverandører i de offentlig finansierte velferdstjenestene.
Norsk politikkPrivate i velferdenNæringslivNæringspolitikk
Kampen om de varme hendene
I de største byene, der de rødgrønne partiene styrer, reduseres nå antall kommersielle sykehjem. Arbeiderpartiet har gått til venstre, noe som gir rekommunaliseringspolitikken et nytt omfang. Hvordan vil det påvirke kvaliteten på velferdstjenestene, og hva er de økonomiske konsekvensene?
VelferdsstatenPrivate i velferden
Arbeiderpartiets barnehagepolitikk – fra pragmatisme til ideologi?
Dette notatet ser på hvilken holdning Arbeiderpartiet historisk sett har hatt til private barnehager, og det tar for seg den generelle utviklingen i sektoren, både før og etter tusenårsskiftet.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Hva er forskjellene på ideelle og kommersielle leverandører av velferdstjenester?
Dette notatet ser på forskjeller og likheter mellom kommersielle og ideelle velferdsleverandører.
Private i velferdenVelferdstjenester
Offentlig og privat tradisjon i den nordiske velferdsmodellen
Dette notatet viser den sentrale rollen private aktører, både ideelle og kommersielle, har spilt i utviklingen av vår felles velferdsstat.
VelferdsstatenPrivate i velferdenDen nordiske modellen
Private barnehager – er de egentlig ønsket?
Regjeringen ønsker et mangfold av barnehager, men Kunnskapsdepartementet har fremmet forslag som kan føre til at innslaget av private barnehager gradvis dør ut. Dette notatet ser på forslagene i høringsnotatet og fraværet av analyser av tiltakenes konsekvenser.
Private i velferdenVelferdstjenester
Svenske tilstander – Loven om valgfrihetssystem
Regjeringen vil «utrede en fritt brukervalgsordning i kommunene, etter modell fra Sverige». Men trenger vi en ny ordning, eller kan vi greie oss med de vi har? Dette notatet forklarer hvordan den svenske «loven om valgfrihet» egentlig fungerer.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Holdninger til private aktører i velferden i Stavanger
Dette notatet gir en kort fremstilling av holdningene til private leverandører av offentlig finansierte velferdstjenester blant partiene som stiller til valg i Stavanger.
Private i velferdenVelferdstjenester
Holdninger til private aktører i velferden i Oslo
Dette notatet går gjennom valgprogrammene til partiene som stiller til valg i Oslo, og gir en oversikt over hvem som mener hva om private velferdsaktører.
Private i velferdenVelferdstjenester
En drøfting av argumenter for og mot private, kommersielle aktører i velferden
Dette notatet tar for seg argumentene for og mot private aktører som leverandører av velferdstjenester.
Private i velferdenVelferdstjenester
Holdninger til private aktører i velferden
Dette notatet gir en kort fremstilling av holdningene til private leverandører av offentlig finansierte velferdstjenester blant alle dagens stortingspartier.
Norsk politikkPrivate i velferdenVelferdstjenester
Nr. 22 2016: Profitt og kvalitet i praksis
I dette notatet gjennomgås en rekke studier, rapporter og undersøkelser for å belyse hvordan konkurranseutsetting påvirker kvalitet i offentlige tjenester, både målt som brukeropplevd kvalitet, og med mer objektive kvalitetsmål.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Nr. 20 2016: Velferdsinnovatørene
Private aktører kan bidra til valgfrihet, mangfold, nyskaping og effektivitet. Men for at konkurranse skal kunne fungere er det flere forutsetninger som må være oppfylt.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Nr. 19 2016: Et forsvar for profitt
Det er blitt et vanlig retorisk grep å hevde at profitt er ”bortkastede penger”. Men profitt er ikke bortkastet. Tvert imot, profitt kan bidra til at vi stadig finner bedre løsninger på samfunnets små og store problemer.
VelferdsstatenPrivate i velferdenNæringslivVelferdstjenester
utvalgte artikler
Hvorfor ikke avkommersialisere alt?
Argumentene fra Avkommersialiseringsutvalget kan brukes på de fleste viktige områder i livet. Offentlig virksomhet og planøkonomi blir da beste løsning for svært mye.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Formynderutvalget
Utvalget gjør oss til hjelpeløse ofre, mens de opphøyer seg selv til bedrevitere. Det har ikke vært plass til brukerperspektivet i dette utvalget. Det er et dårlig utgangspunkt for reform.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Alvorlig mistillit til private aktører
En generell mistillit til privat virksomhet preger budskapet fra Avkommersialiseringsutvalget.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Avkommersialiseringsutvalget
Det er mange svakheter med utvalgets rapport, men det er kanskje mest avgjørende hva den ikke bruker tid på.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Avkommersialiseringsutvalgets rapport bør legges ned i en skuff
Forslagene fra utvalgsflertallet er oppskriften på økt todeling av helse- og omsorgstjenestene.
VelferdsstatenPrivate i velferdenØkonomi og velferd
Økningen i private helseforsikringer er uunngåelig
Økningen i bruk av private helseforsikringer er en konsekvens av god økonomi kombinert med køer i den offentlige helsetjenesten. Men det er ikke nødvendigvis negativt for den norske velferdsmodellen.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
De kommersielle er en ressurs, ikke en trussel
Regjeringen fører en kamp mot de kommersielle i helsetjenesten. Om den lykkes, får vi en mer sårbar helsesektor i fremtiden. For de kommersielle er ingen trussel, men en viktig ressurs som den offentlige helsetjenesten drar stor nytte av.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Helsetjenester – offentlig, privat eller begge deler?
Dersom man gjør alvor av å bremse bidragene fra private leverandører, vil rene privatfinansierte løsninger innen helse og omsorg overta mer av markedet.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
En samtale med Kari Elisabeth Kaski om den norske velferdsstaten
Hva kjennetegner den norske velferdsstaten og hvordan bør fremtidens velferdsstat utformes? Hør ny episode av Liberal halvtime!
Velferdsstaten
Debatten om friskoler er lite kunnskapsbasert
Hovedfunnene i forskningen er at det ikke er noen klare tegn til at friskolene bidrar til segregering etter sosioøkonomiske eller andre kriterier.
Private i velferdenSkolepolitikkUtdanning og forskning
Helsetjenester – offentlig, privat eller begge deler?
Dersom man gjør alvor av å bremse bidragene fra private leverandører vil resultatet bli økte forskjeller, fordi folk med dårlig råd blir stående i helsekø i det offentlige systemet
Private i velferdenØkonomi og velferdVelferdstjenester
Friskoler og fellesskap
Vi bør slutte med å konstruere motsetninger mellom «fellesskolen» og friskolene.
Private i velferdenSkolepolitikkUtdanning og forskning
Er det plass til private velferdsaktører i velferdsstaten?
Hvilken rolle bør private aktører spille i velferdsstaten? Og er det Ap eller dagens gjest som har forandret mening om privates rolle i velferden?
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Vi tok løftet for norske barn. Nå bør vi gjøre det for norske eldre.
Barnehageforliket feirer 20 år. Det er på tide å vurdere en lignende reform i eldreomsorgen.
ReformerPrivate i velferdenVelferdstjenester
Nå skvises også de ideelle aktørene
Noen av oss har fryktet og trodd at det bare var et tidsspørsmål før også de ideelle aktørene ble rammet. Og der er vi altså nå. Det brenner på dass.
VelferdsstatenPrivate i velferdenSkolepolitikk
Mangfold er bedre enn monopol
Selv om vi har en god offentlig sektor i Norge, hverken kan eller bør den gjøre alt.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Venstresiden fører en politikk som flertallet av befolkningen er uenig i
Kommersielle bygger ned sin kapasitet, og offentlige institusjoner greier ikke å kompensere for det. Dette går utover de mest sårbare i samfunnet vårt.
Private i velferden
Velferdssabotørene
Sabotasjen av landets velferdstjenester føres fra venstresiden – og høyresiden mangler mot.
VelferdsstatenPrivate i velferden
31
aug
torsdag 31 august 2023 kl. 08:00
Hvordan løser vi utfordringene i eldreomsorgen og i helsevesenet i Oslo?
Civitafrokost torsdag 31. august kl. 8.00: Hva skyldes problemene i Oslos eldreomsorg, og hvordan løser vi dem?
Velferdsstaten
Salg bidrar til bedre barnehager
Realisering av gevinst ved salg av barnehagebygg fører ikke til at penger som er bevilget til drift av barnehage, går til privat berikelse.
Private i velferdenØkonomi og velferdVelferdstjenester
Avkommersialisering: Økonomisk dumskap satt i system
De private barnehagene sparte det offentlige for nesten fire milliarder kroner i 2022.
Private i velferden
Trenger vi egentlig et avkommersialiseringsutvalg?
Det er forstemmende å se med hvilken iver regjeringen motarbeider de private aktørene som vi høyst sannsynlig ikke kan greie oss uten i det lange løp.
Private i velferdenØkonomi og velferd
1
jun
torsdag 1 juni 2023 kl. 09:00
Hvilken rolle skal private spille i helse- og omsorgssektoren?
ffentlige. Men hvilken rolle skal private spille i fremtiden?
VelferdsstatenPrivate i velferden
Barnevernet på sitt beste er offentlig og privat
Barnevernet svikter for ofte. Men det skyldes ikke at det fins private aktører.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Avkommersialiseringsutvalget havarerte. Det er mer alvorlig enn du tror.
Hvis det blir for mange eksempler på dårlig funderte utredninger, vil hele institusjonen miste respekt og legitimitet. Det vil være et tap for Norge.
DemokratiInstitusjoner og forvaltningPrivate i velferden
Hvorfor er det bråk i Avkommersialiseringsutvalget?
Regjeringen har ansvaret for at det er trøbbel, og ekspedisjonssjefen har nok blitt sint av en grunn.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Kan konkurranseutsetting av eldreomsorg være et svar på noen av problemene i Tromsø?
Det hoper seg igjen opp med pasienter på sykehus rundt om i landet. Flere kommuner klarer ikke å ta imot nok utskrivningsklare pasienter. Dette er negativt for pasientene og koster kommunene dyrt. Det gir videre lengre ventetid og kan gi dårligere beredskap ved sykehusene.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Ap pragmatisk om private i velferdssektoren? Det var før, det.
Dersom Arbeiderpartiet er blitt pragmatisk i spørsmålet om private i velferdssektoren, bør regjeringen legge ned avkommersialiseringsutvalget.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Pasientenes behov må være det viktigste
Hva er problemet med at Klepp inngår avtale med Dr. Dropin? Regjeringen og fastlegene liker det ikke, men for pasientene er det bra. De får helsehjelp de ellers ikke ville fått.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Rekommunaliseringens konsekvenser
Samtidig som norsk venstreside vil avkommersialisere nærmest alt av landets velferdstjenester, begynner vi å se konsekvensene i Oslo.
Offentlig eierskapVelferdsstatenPrivate i velferdenØkonomi og velferdVelferdstjenester
Krise for samfunnets sårbare
Venstresiden kaller det en gledens dag når de nå får avviklet fritt behandlingsvalg. Når regjeringen avvikler fritt behandlingsvalg, mister pasienter mulighet til å bestemme selv.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Myter og fakta om lønnsomhet i barnehagesektoren
Det er feil å påstå at penger bevilget til private barnehager går fra barn til børs. Tvert imot fører det til at vi videreutvikler en av verdens beste barnehagesektoren.
Private i velferdenVelferdstjenester
Hva er problemet?
Velferdstjenestene bør organiseres slik at man får best og flest mulige tjenester ut av skattepengene. Merkelig nok er ikke det angitt som utgangspunkt for mandatet til nullprofitt-utvalget.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Profittforbud kan koste det offentlige dyrt
Nullprofittutvalget kan paradoksalt nok føre til at det offentlige må ut med store summer til de samme aktørene som man ønsker å forby.
Private i velferdenVelferdstjenester
Gratis og profittfri utredning til regjeringen fra Civita
Regjeringen sliter med noe som er veldig enkelt.
Private i velferdenØkonomi og velferd
Tonje Brenna bidrar ikke til saklig debatt om friskoler
Det virker som venstresiden ser seg tjent med å tilsløre debatten om friskoler.
Skolepolitikk
«Å kalle det friskoler er et sånt høyretriks»
Begrepet friskole er godt innarbeidet. Også andre land skiller mellom friskoler og rene private skoler.
Skolepolitikk
Er det «velferdsprofitørene» som må løse den ukrainske flyktningkrisen?
Krigen i Ukraina har medført millioner av mennesker på flukt. Hvor mange kan Norge ta imot? Og hvordan kan Norge skalere opp tilbudet til flyktninger på kort varsel?
Private i velferdenVelferdstjenester
Snøballeffekten
Når ytre venstre jakter på alt som ikke representerer «demokratisk styring», kan det tyde på at ideelle velferdsleverandører er de neste på listen.
VelferdsstatenVelferdstjenester
Makroperspektivet i velferdsdebatten
Når presset på helse- og omsorgssektoren øker i fremtiden, er mitt tips at vi vil se tilbake på debatten om fortjeneste med stor forundring.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Hva tør regjeringen å utrede?
Det er oppsiktsvekkende at ikke de tre partiene Ap, Sp og SV er mer nysgjerrige på hvordan vi kan få mest mulig ut av de offentlige ressursene vi i fellesskap har til rådighet.
Private i velferdenVelferdstjenester
Et brudd med den norske utredningsmodellen
Det har etter hvert blitt svært vanskelig å forstå hvorfor venstresiden mener at det er fornuftig å fase ut alle offentlig finansierte kommersielle velferdstilbud. Det inntrykket man får, er at det, av en eller annen grunn, er galt å tjene penger på velferd. Men hvorfor er det galt?
Private i velferdenVelferdstjenester
Regjeringen vil snu velferdsstaten på hodet
Regjeringen og SV trenger en realitetsorientering i velferdspolitikken.
VelferdsstatenSivilsamfunnet
Skjellsord og blindsoner i norsk politikk
Dette er etter min mening en av de største blindsonene i norsk politikk: Alle vet at private aktører ikke er perfekte. Samtidig er det altfor få som er opptatt av at heller ikke det offentlige er perfekt.
Norsk politikkPrivate i velferden
Tendensiøs føljetong
Tematikken som de ansatte jobber med, er tung. Brukerne er ofte ekstremt sårbare, vanskelige og utagerende. Dette gjelder enten institusjonen er offentlig eller privat.
Private i velferdenVelferdstjenester
Kommersielle barnevernsaktører er et viktig supplement i velferdsstaten
Regjeringens politikk kan føre til at vi ikke får et helhetlig og tilstrekkelig godt tilbud innenfor barnevernet.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Norske barnehager er best i Norden
Der private slipper til, er det ikke så uvanlig at de skårer litt bedre enn de kommunale tilbudene når man forsøker å måle kvalitet ved hjelpe av brukerundersøkelser.
VelferdsstatenVelferdstjenesterVelferdsstatens bærekraft
Barnehager: Må prioritere kvalitet
Kravet om at alle barnehager skal være et eget rettssubjekt innebærer betydelige økte kostnader.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Vi trenger barnehagekonsernene
Hurdalsplattformen og dens inspirasjonskilde representerer et angrep på noe som faktisk er en nødvendighet i norsk barnehagesektor.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Når individets valgfrihet er viktig
Valgfrihet som konsept er tett knyttet opp til respekten for individets autonomi, frihet og evne til selvbestemmelse. Å kunne velge bort noe vi er misfornøyde med, har stor verdi. Det handler om å kunne velge selv fremfor at noen andre bestemmer for deg.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Fritt behandlingsvalg setter pasienten i sentrum
Hvor mye de nye statlige engasjementene og selskapene skal koste, er høyst uklart, og konsekvenstenkningen er nærmest fraværende. Feilallokering av ressurser i norsk næringsliv vil hemme verdiskapende virksomhet i både statlig og privat regi.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Offentlig og privat tradisjon i den nordiske velferdsmodellen
Dette notatet viser den sentrale rollen private aktører, både ideelle og kommersielle, har spilt i utviklingen av vår felles velferdsstat.
VelferdsstatenPrivate i velferdenDen nordiske modellen
De rødgrønne kan komme til å svekke velferdsstaten
Venstresiden vil snu opp ned på store deler av vår velfungerende velferdsstat. Men med de enorme utfordringene som vi står overfor, er dette tilnærmet gambling.
Norsk politikkVelferdsstatenPrivate i velferdenDen nordiske modellen
Velferdstjenesteutvalgets rapport kan få debatten inn på et riktig spor
Konkurransebetingelsene, anbudsregimene, rammebetingelsene og kontrollen med de ulike sektorene må være så gode som mulig. Dette har velferdstjenesteutvalget nå gitt oss et bedre grunnlag for kunne oppnå.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Hva skal vi med privat velferd?
På hvilken måte skiller private velferdstilbud seg fra offentlige? Vet vi noe om kvalitetsforskjellen mellom private og offentlige tilbud? Og er velferdstjenester noe som egner seg for konkurranse? Hør ny episode av Liberal halvtime med Hilde Helland, helsegründer og tidligere daglig leder ved Manglerudhjemmet.
Private i velferdenVelferdstjenester
Hva skal vi med de private velferdstilbyderne? Går pengene bare til profitt, eller er de en viktig del av velferdstilbudet?
Se video fra Civitafrokost med leder i Velferdstjenesteutvalget, Kåre Hagen, i samtale med Steinar Juel og Kristin Clemet.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Slipp til velferdsinnovatørene
Bevisbyrden burde ligge hos de som vil beholde velferdsmonopolet på bekostning av mangfold og valgfrihet, skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund i Bergens Tidene.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Den vesentlige valgfriheten
Det viktigste man kan oppnå ved å slippe til flere aktører i velferdstjenestene, er å la mennesker få større grad av selvbestemmelse i eget liv. Muligheten for mer effektive tjenester kommer i tillegg. Anne Siri Koksrud Bekkelund i Vårt Land.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Blodsugerne
Nå snakker Rødt om parasitter igjen. Er Raymond Johansen enig med sin samarbeidspartner? Anne Siri Koksrud Bekkelund på Minervanett.no.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Private velferdsaktører kan gi større valgfrihet og bedre tjenester
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenesterHvor blir det av valgfriheten i kommunene?
For borgerlige anlagte velgere med tro på det private initiativ, konkurransens fordeler og enkeltmenneskets rett til å bestemme i sitt eget liv, må det være lov å spørre: Hvor blir det av valgfriheten? Anne Siri Koksrud Bekkelund i Aftenposten meninger.
Private i velferdenKonkurranseNæringspolitikk
Hvorfor vil Fagforbundet avvikle veldrevne velferdstilbud?
Innlegget fra leder i Fagforbundet Mette Nord (18/4) illustrerer godt forskjellen mellom oss som ønsker både ideelle og kommersielle alternativer i velferdstjenestene velkommen, og de som mener profittforbud er det «eneste fornuftige alternativet». Anne Siri Koksrud Bekkelund i Aftenposten.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Private aktører sentrale for velferdsvekst
«Private aktører, markedsøkonomi og konkurranse har vært sentrale for den enestående velstandsveksten vi har sett i verden de siste hundreårene,» skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund.
Økonomisk politikkØkonomi og velferdØkonomiske systemer
Regulert velferd – eller konkurranse?
Ulike tjenester må vurderes ulikt, men det er langt fra sikkert at alt blir bra bare man utelater private aktører. Anne Siri Koksrud Bekkelund i Dagens Næringsliv.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
SV har forstått konkurransens positive mekanismer. Nesten.
Når partiet nå vil hente inspirasjon fra Montessori-skolen, bør de også innse at en og samme oppskrift på læring ikke passer for alle. Anne Siri Koksrud Bekkelund i nettavisen Minerva.
SkolepolitikkKonkurranseUtdanning og forskning
Hvem får lov til å yte velferdstjenester etter valget?
«Senterpartiets dreining mot venstre kan få viktige, realpolitiske utslag,» skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund i Aftenposten.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Mer eller mindre velferd med private?
«Fri konkurranse i godt regulerte markeder har vist seg å være en god løsning for mange samfunnsområder. Det ingen er grunn til at det ikke skulle fungere bare fordi tjenesten som leveres er velferd,» skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Private aktører kan øke både kapasiteten og kvaliteten i velferden
«Det er både rom for, og behov for, konkurranse og private aktører,» svarer Anne Siri Koksrud Bekkelund.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
LO bommer i sin kritikk av anbudsutsetting av attføring
«Det er for tidlig å hevde at anbudsutsettingen av attføringstjenester for personer med nedsatt arbeidsevne har vært en suksess. Men det er også for tidlig å hevde det motsatte,» skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund.
ArbeidslivPrivate i velferdenArbeid og sysselsetting
Det er lov å utlyse konkurranse kun for ideelle aktører. Men er det lurt?
ESA har slått fast at det er lov å utlyse egne anbudskonkurranser om offentlige tjenester som er forbeholdt ideelle aktører. Spørsmålet er hvorfor man skal gjøre det.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Hvordan kan markeder for offentlig finansiert velferd fungere?
Anne Siri Koksrud Bekkelund skriver om boken «Promoting active citizenship» redigert av Karl Henrik Sivesind og Jo Saglie.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Velferdsdebatten trenger kunnskap, ikke anekdoter
«Private aktører i velferden bør kunne tjene penger, men etter 18 år er det på tide med en ny utredning om konkurransen,» skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund.
VelferdsstatenPrivate i velferdenKonkurranseVelferdstjenester
Hvordan får vi kvasi-markeder til å fungere?
Vi kan slippe til private velferdsaktører i større grad enn i dag, og det kan være til gunst både for velferdstaten og individene som bor i den, skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund i Tidsskrift for velferdsforskning.
VelferdsstatenPrivate i velferdenØkonomi og velferdVelferdstjenester
Barnehager: Å tøyle et udyr
«Den politiske logikken er slik at hver gang det oppstår et avvik eller man ser en mulig markedssvikt blant private aktører, så ønsker noen å avvikle det private tilbudet. Når det oppstår feil eller man ser svakheter i det offentlige tjenestetilbudet, er det imidlertid ingen som går ut og mener at man heller burde overlate tjenestene til det private markedet.»
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Velferdssektoren trenger private
Selvsagt skjer det verdiskaping også i offentlig sektor. Poenget er bare at uten god produktivitetsvekst i privat sektor vil mulighetene til å finansiere en stor offentlig sektor, slik samtlige partier i Norge ønsker seg, være svært begrenset.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Magnus Marsdal misforstår og villeder om velferdsprofitt
«Å kalle utbytte et «kommersielt sugerør ned i fellesskapets velferdskasse» er like meningsløst og dumt som å kalle den lønnen offentlig ansatte får, for et «sugerør i fellesskapets velferdskasse».»
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Den norske modellen er avhengig av private velferdstilbydere
«I Norge har vi lang tradisjon for et godt samspill mellom offentlig og privat sektor i løsningen av viktige velferdsoppgaver. Det har tjent oss godt, så slik bør det fortsatt være.»
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Velferdsinnovatørene
Forbud mot å ta ut profitt fra velferdstjenester kan føre til mindre innovasjon og mindre effektiv drift. Kristin Clemet i Aftenposten:
Private i velferdenØkonomi og velferd
Vi trenger en miks av offentlig og privat
«Sosialt entreprenørskap og sosial innovasjon bidrar til å utvikle de nordiske velferdsmodellene – ikke til å undergrave dem. Derfor bør vi ha en åpen og pragmatisk holdning til hvilke løsninger som til enhver tid er best», skriver Kristin Clemet.
Innovasjon og entreprenørskapVelferdsstatenPrivate i velferdenØkonomiske systemer
Private kan på sitt beste bidra til bedre tjenester og innovasjon
Så lenge Manifest mener at skattepenger ikke kan gå til profitt har de et urealistisk syn på hvordan økonomien fungerer. Lars Kolbeinstveit i Dagbladet.
Innovasjon og entreprenørskapVelferdsstatenPrivate i velferden
Hva skal vi med økonomisk gevinst?
Det røde byrådet i Oslo burde jobbe for kvalitet, valgfrihet, mangfold og velfungerende konkurranse i velferdssektoren. I stedet er de opphengt i gevinst. Anne Siri Koksrud Bekkelund i Dagsavisen.
VelferdsstatenPrivate i velferdenKonkurranseVelferdstjenester
Støres omsorgspolitikk kan øke klasseskillene
«Noen av oss har fortsatt en viss tro på at enkeltmennesker kan ta fornuftige valg i sitt eget liv. For oss er det liten tvil om at et system der vi overlater noe mer frihet til den enkelte enn i dag, er å foretrekke», skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Kan penger vokse på trær?
Rødt ønsker “et nasjonalt forbud mot profitt i velferden», og definerer velferden som “alt fra sykehjem, asylmottak og barnehager til renovasjon, renhold og vaktmestertjenester”. Hvis dette blir resultatet av forhandlinger på rødgrønn side etter valget i 2021, får vi, for velferdsstatens skyld, håpe at penger kan vokse på trær. Kristin Clemet i Aftenposten.
Økonomisk politikkOffentlige utgifterVelferdsstatens bærekraft
Hvordan ta livet av private barnehager
Hver barnehage må være eget rettssubjekt, og barnehager skal kunne låne bare fra finansinstitusjoner, foreslår Kunnskapsdepartementet. Forslagene bør skrinlegges. Steinar Juel i DN.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Hvorfor reagerer ikke de fagorganiserte?
Det er merkelig at ikke de som er fagorganiserte i kommersielle og ideelle foretak reagerer sterkere på de uttalelsene om velferdsprofitører som Rødt og SV kommer med, skriver Jan Erik Grindheim i Finansavisen.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
«Velferdsprofitører» har en lang og ærerik tradisjon i Norge
De kommersielle, ideelle og offentlige lærer av hverandre og gjør hverandre bedre. I fremtiden må vi doble kapasiteten innen eldreomsorgen og vi har et stort innovasjonsbehov på flere velferdsområder. Det kreves derfor at alle ressurser og aktører tas i bruk. Aslak Versto Storsletten i Bergens Tidende.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Vi trenger både ideell og kommersiell velferd
Ideell og kommersiell sektor har både styrker og svakheter. Styrkene til en sektor bidrar til å kompensere for svakhetene til en annen. Skal vi møte morgendagens utfordringer, trenger vi dem begge.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Konsernsjef i Aberia, Trine Bakkeli, om sine erfaringer med å jobbe i offentlige, ideelle og kommersielle leverandører av omsorgstjenester
Trine Bakkeli, mener at private tilbydere er viktige i omsorgsmiksen og at de bidrar med fleksibilitet, innovasjon og kvalitet, samtidig som brukerne får gode tjenester og muligheter til å velge. Hør podcastepisoden her!
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Hva er du uenig i, Sigrun Aasland?
Det er rart at ikke venstresiden bruker kreftene sine på å forbedre styringen og reguleringen av både de private, kommunale og ideelle aktørene fremfor å ekskludere en av dem, skriver Kristin Clemet i Minerva.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Debatten om private velferdsløsninger er viktig, men den kan bli bedre
Vi trenger rett og slett bedre kunnskap om kostnader og kvalitet for å føre en mer kunnskapsbasert politikk på feltet og for å kunne regulere bedre, uansett eierform.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Et selvoppfyllende profeti
Regjeringen er nå i ferd med å gjøre profetien om mindre mangfold og dårligere kvalitet i barnehagesektoren til en realitet, skriver Aslak Versto Storsletten i Nettavisen.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Langsom kvelning eller brå død for private barnehager?
Det er ikke godt å si hva som er verst, å bli langsomt kvalt av noen som sier de setter pris på deg, eller å få klar beskjed om å avvikle fra noen som har det som et kjent politisk standpunkt, skriver Steinar Juel.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
2021-valget kan bli et brudd med den pragmatiske tilnærmingen til private velferdstilbydere
De rødgrønne partiene går inn for å stramme inn på eller fjerne kommunenes adgang til selv å bestemme om de vil drive velferdstjenester i egenregi eller ideell regi, eller om de også vil benytte seg av kommersielle aktører.
Norsk politikkPrivate i velferden
Storberget-utvalget illustrerer hvorfor ekspertene får stadig mer makt
Troen på at staten og kommunen alltid er best, blir stadig sterkere. Og nå har regjeringen fått som bestilt.
Private i velferdenSivilsamfunnetVelferdstjenester
Når de private velferdstilbyderne blir kastet ut: Hva vil skje?
Det må finnes alternativer og en viss konkurranse for at slike produktivitetsgevinster skal kunne synliggjøres og realiseres. Det tjener hele samfunnet på.
Norsk politikkVelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Kan venstresiden bevise at det blir mer velferd med kommunale nesten-monopoler?
Det kan virke som at de fleste journalister ukritisk «kjøper» argumentet om at «profitt» er bortkastede penger som alternativt kunne gått til mer velferd.
Det bør de slutte med.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Både AP, Høyre og NRK har et problem i debatten om privat velferd
Kristin Clemet blogger.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester