Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet
Velferdsstaten

Barnehager: Må prioritere kvalitet

Kravet om at alle barnehager skal være et eget rettssubjekt innebærer betydelige økte kostnader.

Aslak Versto Storsletten

Publisert: 1. november 2021

Steffen Handal i Utdanningsforbundet etterlyser i et svar til meg en diskusjon om de konkrete forslagene i Storberget-utvalget (innlegg i DN 28. oktober). Han bruker det meste av sin tekst på forslaget om at alle barnehager skal være et selvstendig rettssubjekt. Forslaget eksemplifiserer mitt poeng om at flere ønsker å ramme de større kjedene.

Kravet om eget rettssubjekt innebærer betydelige økte kostnader, både etableringskostnader og årlige merkostnader. Hver enkelt barnehage vil for eksempel måtte utarbeide selvangivelse, eventuell årsberetning, årsregnskap, noteopplysninger og aksjonærregisteroppgaver.

Hvert rettssubjekt vil få merkostnader tilknyttet gjennomføring av styremøter og generalforsamlinger, utarbeidelse av styreprotokoller og generalforsamlingsprotokoller og styrehonorar. Når hver enkelt barnehage må dekke disse kostnadene, blir det mindre penger til barna og mer til unødvendig byråkrati. Det blir mindre ressurser til kvalitetsutvikling.

Kjeder finansierer ofte barnehager som går med underskudd, med overskudd fra sine øvrige barnehager. Krav om egne rettssubjekter vil vanskeliggjøre dette og vil kunne føre til at flere barnehager må stenge. Det vil gå ut over både kvalitet og tilbud.

Forslaget om eget rettssubjekt begrunnes med økonomiske kontrollhensyn. Men det vil trolig føre til tilpasninger som til dels kan redusere oversikten over pengestrømmene. Eiendommene kan bli skilt ut i egne selskaper. Det samme kan gjelde fellesfunksjoner for barnehagene i et konsern, og det vil kunne bli incentiver til å slå sammen barnehager til store enheter fremfor å ha mindre enheter mer desentralisert.

Vi kan langt på vei få samme innsyn og kontroll gjennom utvidet rapportering og krav om at et barnehageselskap ikke skal drive med annen virksomhet inne i samme juridiske enhet.

Kvalitet og tilbud bør uansett ha øverste prioritet i barnehagesektoren. Storberget-utvalget har sett seg så blinde på at noen barnehageeiere trolig har tjent litt mer penger enn hva som er samfunnsøkonomisk lønnsomt, at det ikke drøfter hvilke negative konsekvenser forslagene kan ha på tilbud og kvalitetsutvikling. Derfor egner utvalgets forslag seg dårlig som beslutningsgrunnlag for regjeringen.

Innlegget er publisert i Dagens Næringsliv 29.10.21.

Publisert: 6. desember 2021
Barnehager Private velferdsleverandører
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

modell system skru
Hege MoenMathilde Fasting

Hvorfor feie bort forslaget til en ny velferdsløsning ved å utelukke halve modellen?

Vi stiller oss også undrende til hvordan både Østereng og Thoresen, som svarer i Dagsavisen 7. juni, klarer å tolke vårt forslag om garantiinntekt med en påbyggingsmodell dithen at alle nåværende AAP-mottakere skal gå over på ren garantiinntekt. 
VelferdsstatenTrygder og pensjonerØkonomi
Hege MoenMathilde Fasting

Kan en ny velferdsmodell løse utfordringer med fattigdom?

Vi kan alle være enige om at nåværende velferdssystem har store svakheter, skriver Hege Moen og Mathilde Fasting.
VelferdsstatenVelferdstjenester
Skjalg Stokke Hougen

Klokt og pragmatisk av LO-ledelsen

LOs leder Peggy Hessen Følsvik ønsker ikke å «frede» pensjonsgrensen på 62 år, melder Klassekampen tirsdag. Hun utviser med dette en ansvarlighet som vi er helt avhengige av for å bevare velferdsstaten.
VelferdsstatenVelferdstjenesterVelferdsstatens bærekraft
Velferdsstaten
Hege MoenMathilde Fasting

Karensåret er ikke alene årsak til fattigdom og sosial urettferdighet

Hva da med å se på en helt ny velferdsmodell før de tøffe nedskjæringene melder seg? Vi mener garanti-inntekt og påbyggingsmodellen bør undersøkes nærmere, og håper at flere partier er nysgjerrige på hvordan vi kan fornye og forbedre velferdssystemet. For vi kan vel alle være enige om at dagens løsning ikke fungerer optimalt?
Velferdsstaten
skole lærer
Kristin Clemet

Skolen er til for elevene – ikke omvendt

Tonje Brennas innlegg i friskoledebatten holder dessverre et svært lavt presisjonsnivå. Det er politisk agitasjon og argumenter som er grepet ut av luften.
Private i velferdenSkolepolitikkUtdanning og forskning
Kristin Clemet

Feil om fødsels- permisjon

VelferdsstatenVelferdstjenester

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo