Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Private i velferden

Profittforbud kan koste det offentlige dyrt

Nullprofittutvalget kan paradoksalt nok føre til at det offentlige må ut med store summer til de samme aktørene som man ønsker å forby.

Aslak Versto Storsletten

Publisert: 30. august 2022

Så er det nedsatt, utvalget som skal utrede hvordan kommersiell drift kan utfases i ulike skattefinansierte velferdstjenester. Er et profittforbud i realiteten mulig å gjennomføre? Ja, det er nok mulig. Men det blir trolig fryktelig dyrt for deg og meg.

Barnehagesektoren kan brukes som eksempel. I over 20 år har svært mange private aktører investert midler i utbygging og drift av barnehager. Private barnehager har, siden det svært vellykkede barnehageforliket i 2003, basert sin drift og sine investeringer på en rett til økonomisk likebehandling med kommunale barnehager. Frem til 2010 var det fri etableringsrett.

Hvis det offentlige skal legge beslag på den kapitalen som har blitt bygd opp i de ulike selskapene, ligger det an til rettslig konflikt. Et profittforbud kan på sett og vis sammenlignes med konfiskasjon av privat eiendom. Hvis det blir rettslig strid, vil det offentlige ha en dårlig posisjon, nettopp fordi det i 20 år (i praksis lenger enn det) har vært helt akseptabelt for private barnehageeiere å gå med overskudd og ta ut fortjeneste. Det kan med andre ord komme til å koste det offentlige dyrt.

Noen velger å vise til at det er innført et forbud mot at friskoler i Norge kan gi utbytte eller konsernbidrag. Her kan vi igjen bruke barnehagesektoren som eksempel. Den historiske bakgrunnen for henholdsvis barnehage- og friskolesektoren er svært ulik. Friskolene er i realiteten kun et supplement til den offentlige skolen, fordi det uansett er skoleplasser til alle. Friskolene har dessuten vært underlagt forbud mot å ta ut utbytte siden friskoleloven ble innført for over 50 år siden. Private barnehager, derimot, har om lag 50 prosent av alle barnehageplasser. Private barnehager er dermed helt avgjørende for at norske kommuner kan oppfylle den lovfestede retten til barnehageplass.

Private barnehageeiere har helt berettigede forventninger om at når de investerte egne og lånte midler i barnehagesektoren, som private aktører, må de ha rett til å oppnå en normal økonomisk avkastning på sine investeringer på linje med det som er vanlig for private virksomheter ellers.

I Norge er det en grunnlovsmessig rett til full erstatning. Et profittforbud kan i realiteten rive bort hele grunnlaget for videre drift for de ulike private velferdstilbyderne. Dette kan bli dyrt å erstatte for det offentlige. I tillegg kommer europeisk lov, som regulerer hvilke rettigheter utenlandske selskaper som driver velferdstjenester i Norge, har. Et profittforbud kan være i strid med den frie bevegelsen av kapital, samt friheten til å drive tjenester, siden det ikke har vært begrensinger på dette tidligere.

Et alternativ kan selvsagt være at staten og kommunene bare kjøper alle selskapene som leverer velferdstjenester, samt at man lar være å fornye avtaler som løper ut. Men også her blir konklusjonen den samme: Det blir svært dyrt for norske skattebetalere.

Dette er bare den umiddelbare kostnaden ved å utelukke kommersielle – i tillegg kommer de mindre synlige kostnadene når det blir mindre innovasjon, læring og effektivisering. Resultatet kan altså bli at velferdsstaten leverer både dyrere og dårligere tjenester til befolkningen.

Innlegget var publisert i Nettavisen 28. august 2022.

Temaside: Civita om private aktører i velferden

På denne siden har vi samlet noe av det ansatte i Civita har skrevet om private aktører i velferdstjenestene.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Velferd, omsorg, gamlehjem, pensjonist
Steinar Juel

Hva er problemet?

Velferdstjenestene bør organiseres slik at man får best og flest mulige tjenester ut av skattepengene. Merkelig nok er ikke det angitt som utgangspunkt for mandatet til nullprofitt-utvalget.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
Eirik Løkke

Er det «velferdsprofitørene» som må løse den ukrainske flyktningkrisen?

Krigen i Ukraina har medført millioner av mennesker på flukt. Hvor mange kan Norge ta imot? Og hvordan kan Norge skalere opp tilbudet til flyktninger på kort varsel?
Private i velferdenVelferdstjenester
Barn i klatrestativ i barnehage
Aslak Versto Storsletten

Marsdals metode: Debatten om kommersielle aktører i barnehagesektoren

Dette notatet ser på fem påstander fra lederen for Manifest tankesmie, Magnus Marsdal, og viser hvordan Marsdals påstander ikke egner seg som et beslutningsgrunnlag når fremtidig organisering og finansiering av private barnehager fremover skal diskuteres.
Private i velferdenVelferdstjenester
Kristin Clemet

Vi trenger private

Dersom vi forbyr offentlig finansierte private tilbud, utover de små ideelle, vil det føre til at flere velger helprivate tilbud. Da får vi den todelingen som venstresiden påstår at den frykter.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Aslak Versto StorslettenSteinar Juel

Høringsuttalelse til Storberget-utvalgets rapport «Du er henta! Finansiering av private barnehager»

Etter flere år med diskusjoner om finansieringsregelverket for private barnehager (ideelle og kommersielle) ble det i februar 2021 nedsatt et hurtigarbeidende partssammensatt utvalg med statsforvalter Knut Storberget som leder. Forslagene fra flertallet i utvalget går imidlertid langt forbi å vurdere regelverket for finansiering.
Private i velferdenVelferdstjenester
Publisert: 30. august 2022
Barnehager Profitt Velferd Velferdsstaten Velferdsprofitører Private velferdsleverandører
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

helse lege
Kristin Clemet

Trenger vi egentlig et avkommersialiseringsutvalg?

Det er forstemmende å se med hvilken iver regjeringen motarbeider de private aktørene som vi høyst sannsynlig ikke kan greie oss uten i det lange løp.
Private i velferdenØkonomi
Omsorg, eldre, lege, hender
Hege MoenMathilde Fasting

Kan trykket på fastlegeordningen lettes fra utsiden?

Dagens velferdssystem utnytter ikke de positive ressursene som ligger til den enkelte bruker. Vi tror at en enklere velferdsmodell kan forebygge helseplager, frigjøre flere offentlige ressurser – og avlaste fastlegene.
VelferdsstatenVelferdstjenester
lege helse
Aslak Versto Storsletten

Folk (flest) bør betale mer for fastlegetjenester

Om helsevesenet skal være tilgjengelig for alle må ressurser brukes effektivt.
VelferdsstatenØkonomiVelferdstjenester
fastlege
Aslak Versto Storsletten

Du bør betale mer for fastlegen

Økte egenandeler er en av flere løsninger på den såkalte fastlegekrisen.
VelferdsstatenØkonomiVelferdstjenester
planlegging
Kristin Clemet

Bjerkan i konspiland

Har Gøril Bjerkan en hang til konspirasjonsteorier og en dyp mistillit til forvaltningen? Det siste er heldigvis ikke vanlig i Norge.
Private i velferdenVelferdstjenester
kommersielle aktører
Kristin Clemet

Fremtidens velferdssystem

Dersom regjeringen allerede vet at den vil fase ut alle kommersielle tjenestetilbydere, kan den bruke departementet til å finne ut hvordan det bør skje.
VelferdsstatenPrivate i velferden

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo