Korrekte tall om norsk skole
Jeg har aldri ment eller sagt at ikke mediene bør gjengi undersøkelser som gjøres av f.eks. Utdanningsforbundet eller Kommunenes sentralforbund. Det eneste jeg gjorde, var å reise spørsmål om hvorvidt mediene også bør dekke andre nyheter, som kan gi et annet eller bredere bilde, like godt, skriver Kristin Clemet i Dagsavisen.
Publisert: 15. januar 2015
Av Kristin Clemet, leder i Civita
Takk til nestlederen i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, for hans kommentar i Dagsavisen 14.1. til min artikkel om medienes dekning av ressurssituasjonen i norsk skole (8.1.).
Etter artikkelens overskrift å dømme – «En selektiv bruk av tallene» – skulle man nesten tro jeg hadde skrevet noe som var feil, men det har jeg ikke. Handal mener bare at jeg burde skrevet mer om at gjennomsnittstall for ressursbruken i norsk skole dekker over store variasjoner. Dette skrev jeg, og jeg kunne selvsagt skrevet mer, men det var ikke dette som var tema for de nyhetene om skolen som jeg kommenterte. Men det er et interessant tema, som gjerne kunne fortjene en egen debatt.
For øvrig skjemmes artikkelen til Handal av en rekke fantasifulle påstander om hva jeg egentlig mener, om hvordan man egentlig bør lese og forstå min artikkel og av gjengivelser som er direkte feil. Dette er en debatteknikk jeg forundres over at særlig skolefolk bruker.
Så for å avslutte med ett slikt eksempel: Jeg har aldri ment eller sagt at ikke mediene bør gjengi undersøkelser som gjøres av f.eks. Utdanningsforbundet eller Kommunenes sentralforbund. Det eneste jeg gjorde, var å reise spørsmål om hvorvidt mediene også bør dekke andre nyheter, som kan gi et annet eller bredere bilde, like godt.
Innlegget er på trykk i Dagsavisen 15.1.15.