Studentbevegelsen mangler et politisk prosjekt
Svaret fra Norsk studentorganisasjon er stort sett alltid at man må gi studentene mer penger. Det gjør at studentbevegelsen ligner på et ensaksparti.
Høyere utdanningUtdanning og forskning
Dansk høyere utdanning oversubsidieres. Det samme gjelder for norsk høyere utdanning.
Mitt forslag er å innføre en moderat egenandel eller studieavgift for å motvirke dette. Dette er også ett av flere forslag i Cepos-notatet.
Høyere utdanningUtdanning og forskning
Kvalitet i norsk høyere utdanning
Se video fra frokostmøtet med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, leder av Norsk studentorganisasjon, Therese Eia Lerøen og ny leder i Universitets- og høgskolerådet og rektor ved Menighetsfakultetet, Vidar L. Haanes.
Høyere utdanningUtdanning og forskning
«Sentraliserings-spøkelset»
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV gikk til valg på et mer desentralisert høyere utdanningssystem. Men har det være en sentralisering innen høyere utdanning i Norge de siste årene?
Høyere utdanningUtdanning og forskning
publikasjoner
Ny løsning for en bedre studentøkonomi
Dette notatet viser hvordan studentøkonomien kan bedres innenfor dagens økonomiske rammer.
VelferdsstatenHøyere utdanningVelferdstjenesterUtdanning og forskning
En moderat studieavgift kan øke verdien av høyere utdanning i Norge
En studieavgift vil bidra til en mer retterdig fordeling av verdien av høyere utdanning som et privat og offentlig gode, i favør av det siste, og spesielt ettersom de som nyter mest av gratisprinsippet, i all hovedsak er personer med god sosioøkonomisk bakgrunn.
Høyere utdanningUtdanning og forskning
Nr. 27 2016: Utdanning og sosial mobilitet
I dette notatet vil vi se på status for den sosiale mobiliteten i Norge, og identifisere de lavest hengende fruktene om vi ønsker å bedre mobiliteten. Det viktigste vi kan gjøre, er å legge til rette for at de svakeste elevene kan gjøre det best mulig. Grunnlaget for dette legges allerede i barnehage og grunnskole.
SkolepolitikkUlikhetUtdanning og forskning
Nr. 16 2016: Egenandeler i høyere utdanning
I dette notat drøftes forutsetningene for gratisprinsippet i høyere utdanning og hvorvidt det er sannsynlig eller riktig at dette prinsippet er helt avgjørende for lik rett til utdanning og sosial mobilitet, og dessuten drøftes konsekvensene av gratisprinsippet for kvalitet i høyere utdanning.
AvgifterHøyere utdanningUtdanning og forskning