Innholdstype
Årstall
Kategorier
Skribenter
Tags
Karbonavgift
Karbonavgift er en avgift som pålegges produkter basert på hvilket utslipp av klimagasser de har. Det skaper insentiver for utslippskutt.
AvgifterØkonomi og velferdKlima og miljøSkatt og avgifter
Veiprising
Veiprising innebærer at man legger en avgift på bruken av veier.
AvgifterØkonomi og velferdSkatt og avgifter
Grunnrente
Grunnrente er en idé og et konsept innen økonomisk teori som beskriver hvordan man kan oppnå en høyere avkastning enn i et normalt marked med fri konkurranse.
AvgifterØkonomi og velferdSelskapsskattSkatt og avgifter
Teori og praksis i klimapolitikken
En reduksjon av elbilsubsidiene vil aldri kunne stoppe den globale elbilrevolusjonen.
AvgifterSkatt og avgifter
Karbonavgifter folk kan akseptere
Det er minst tre modeller for karbonprising som er bedre enn det regjeringen foreslår i Hurdalsplattformen.
AvgifterKlima og miljøSkatt og avgifter
Norsk alkoholpolitikk i et nøtteskall
Høye alkoholavgifter gir skyhøy handelslekkasje, og regjeringen foreslår ytterligere økning i alkoholavgiftene i statsbudsjettet for 2021. Finnes det politisk vilje til å gjøre endringer, skriver Bjørn-Kristian Svendsrud i Dagbladet.
AvgifterSkatt og avgifter
Å ta klimamålene på alvor vil koste, men folk flest kan gå i pluss
Om vi øker prisen på bensin og diesel med to kroner og prisen på oksekjøtt med 18 kroner kan Norge nå sin del av 1,5-gradersmålet. Om vi fordeler inntektene flatt blant alle skattebetalere, blir det 4675 kroner per person. For de aller fleste vil det bety at de får klart mer igjen enn de betaler i økt pris på kjøtt og drivstoff, skriver Haakon Riekeles i Harvest Magazine.
AvgifterKlima og miljø
Avgifter
Avgifter er en av de sentrale inntektskildene som finansierer offentlig virksomhet og overføringer. Inntektene fra ulike avgifter utgjør rundt en femtedel av statens totale inntekter.
AvgifterØkonomi og velferdSkatt og avgifter
Sukkeravgiften – det mest fornuftige er å fjerne den
"Viljen til å øke eller komme opp med nye avgifter er som kjent større enn evnen til å kutte i budsjettet." Anne Siri Koksrud Bekkelund i Aftenposten.
AvgifterSkatt og avgifter
La oss snakke om skatt
«Er du opptatt av å betale riktig skatt, eller har du tiltro til at alt er riktig i den forhåndsutfylte skattemeldingen – og tenker du over hva skattepengene dine brukes til?» spør Mathilde Fasting.
Økonomi og velferdSkatt og avgifter
Gi støtte til batteri, ikke til luksus
"De tyngste, dyreste hybrid- og elbilene får mest statsstøtte i dag. Støtten bør knyttes til batteristørrelse – og trappes ned med tiden", skriver Haakon Riekeles.
AvgifterKlima og miljøSkatt og avgifter
Avgifter på elbiler nå
«Dersom ikke noe gjøres, vil statens inntekter fra bilavgiftene fortsette å falle, med ca 3 milliarder kroner i året», skriver Steinar Juel.
AvgifterSkatt og avgifter
Høyere utslipp må gi høyere bensinavgift
Hvorfor mislykkes klimatiltakene i å gi reduserte utslipp? En avgjørende grunn er at politikerne er for feige til å benytte det tiltaket med klarest effekt: økte avgifter på drivstoff. Haakon Riekeles i Bergens Tidende.
AvgifterKlima og miljø
Nr. 18 2015: Bør jordbruket avgiftsbelegges?
Det er sjeldent at klimatiltak i landbruket diskuteres, til tross for at sektoren står for rundt en tiendedel av norske utslipp. I dette notatet spørres det først om jordbruket bør avgiftsbelegges, og deretter hvordan en slik avgiftsbelegging kan gjennomføres mest mulig effektivt. Last ned og les notatet her!
AvgifterØkonomi og velferdKlima og miljøNæringspolitikk
Nr. 20 2014: Avgiftsfri grense for utenlandshandel
I statsbudsjettet foreslår Regjeringen å øke den avgiftsfrie grensen for privat import av utenlandske varer, fra dagens 200 kroner til 500 kroner. Dette notatet ser på virkningene av dette forslaget.
AvgifterHandelSkatt og avgifter