Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet

Klassestørrelse har ingen ting å si

Når partiene på venstresiden fortsetter å insistere på økt lærertetthet, er det en lite kunnskapsbasert skolepolitikk, skriver Mats Kirkebirkeland hos Dagbladet.

Mats Kirkebirkeland

Publisert: 1. april 2017

Frem til og med skoleåret 2002/2003 var det en lovpålagt norm for maksimalt antall elever i en klasse. Dette har forskerne Edwin Leuven og Sturla A. Løkken fra SSB utnyttet til å sammenligne naturlige variasjoner i klassestørrelser på tvers av sammenlignbare skoler og elever. Forskerne har undersøkt utviklingen til elever som fullførte ungdomsskolen i perioden 1978 til 2003, og finner at klassestørrelse ikke har noen betydning for om man tar høyere utdanning eller tjener mer som voksen:

«Leuven og Løkken finner ingen effekt av klassestørrelse, og er i stand til å utelukke selv veldig små fordelaktige effekter. Disse funnene ser ikke ut til å påvirkes av hverken foreldrebakgrunn, skole eller kommunekjennetegn. Forskerne konkluderer derfor med at det ikke er noen positive langtidseffekter av å bli plassert i små klasser i grunnskolen.»

Dette er i tråd med internasjonal forskning på samme tema. I 2015 gjennomgikk Jan Erik Grindheim og Jan Arild Snoen internasjonal og norsk forskning som undersøkte effektene av større lærertetthet og mindre klassestørrelse, og oppsummerte slik: «Vår konklusjon er at redusert klassestørrelse gir blandede resultater, og som oftest er effekten liten, særlig sett i lys av kostnadene ved dette tiltaket.»

Likevel ønsker de fleste partiene på venstresiden, KrF og de viktigste skoleorganisasjonene å innføre ulike former for lærernormer, som fastsetter et maksimalt antall elever per lærer. I den rødgrønne regjeringens regjeringsplattform, Soria Moria-erklæringen, ønsket man å prioritere økt lærertetthet.

I 2013 fikk den rødgrønne regjeringen gjennomslag for et forsøksprogram til 1,5 milliarder kroner over fire år, som skulle gå til å ansette 573 lærere på 165 ungdomsskoler. Forsøkets første delrapport kom i desember 2016, og den viser at man ikke fant tegn til økt læringsutbytte for elevene som følge av økt lærertetthet.

Men dagens posisjon er ikke nødvendigvis noe bedre. I budsjettforliket mellom regjeringspartiene og samarbeidspartene i 2015, fikk KrF gjennomslag for å ansette 1000 nye lærere til de minste barna i barneskolen (1. til 4. klasse), til en kostnad på én milliard kroner. I budsjettforliket for 2017 økte man beløpet til 1,3 milliarder kroner. Satsingen begrunnes med at tidlig innsats har best effekt på elevenes læring, og at man finner (ørsmå) positive effekter av økt lærertetthet på de laveste trinnene.

Men økt lærertetthet er svært kostbart, og man bør da stille kritiske spørsmål til om flere lærere, for de minste barna, er det mest kostnadseffektive tiltaket man kan innføre. SV har valgt en nasjonal lærernorm på skolenivå til en kostnad på to milliarder kroner som ultimatum for et mulig regjeringssamarbeid, inkludert samarbeidsavtale, i neste stortingsperiode, og flørter med KrF om et samarbeid for å presse Arbeiderpartiet og Høyre til å gå inn for det samme. Strategien synes å fungere, da både Arbeiderpartiet og KrF er enige om en nasjonal lærernorm, uten videre spesifikasjoner, og i Arbeiderpartiets programutkast ønsker partiet å innføre en norm for lærertetthet.

Til og med Senterpartiet, et parti som vanligvis er imot at sentrale byråkrater i Oslo bestemmer over lokaldemokratiet, har vedtatt politikk som omhandler en sentralstyrt lærernorm. I forslaget til partiprogram ønsker Senterpartiet å prioritere økt lærertetthet i småskolen (1. til 4. klasse), og meg bekjent, ble dette også det endelige vedtaket på Senterpartiets landsmøte. Men det er ikke bare blant politikere at lærertetthet har gått til hodet på enkelte. Utdanningsforbundet og Elevorganisasjonen – de to største og viktigste organisasjonene i Skole-Norge – fremmet et felles krav om å innføre en lærernorm tidligere i år.

Det er underlig hvordan også disse organisasjonene, som til sammen representerer bærebjelken i kunnskaps-Norge, velger å fremme en skolepolitikk som er såpass lite kunnskapsbasert.

Innlegget er publisert hos Dagbladet 30.3.17.

Publisert: 1. april 2017
Klassestørrelse Lærertetthet Skole Utdanning
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Skole, elever, friskole, barn som løper
Kristin Clemet

Bank forvirrer videre om friskoler

I sitt innlegg i Klassekampen 9. april bidrar Helene Bank i For velferdsstaten til ytterligere forvirring i diskusjonen om de frittstående skolene («friskoler»).
VelferdsstatenPrivate i velferdenSkolepolitikk
Mats Kirkebirkeland

«Unge» ordinære studenter bør vike for «eldre» studenter

Om stadig flere av oss skal studere, også i voksen alder, trenger vi en ny måte å tenke finansiering på.
Høyere utdanningØkonomiUtdanning og forskning
Mats Kirkebirkeland

14.000 nye forslag til læreplanen kan gå ut over undervisningen i skolen

Mye mer skal inn i skolen, men ingenting skal ut. Fortsetter trenden, vil det til slutt gå utover barnas rett til opplæring.
Skolepolitikk

Hello world!

Uncategorized
Lars Kolbeinstveit

Integrering på speed

Velferdsordninger er til for mer enn integrering. Shazia Majid er for enøyd i synet på kontantstøtten.
Uncategorized
Mats Kirkebirkeland

Nivåinndeling og kjønnsforskjeller i skolen

Forskningen på nivåinndeling er mer nyansert enn Utdanningsforbundet gir inntrykk av. Høyres forslag om «forsøk med nivåinndeling i ulike klasserom» kan tette viktige kunnskapshull.
Uncategorized

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo