Venstresiden må bidra til det politiske fellesskapet – også på TikTok
Unge Høyre og FpU er vinnerne av årets skolevalg, med over 40 prosent av stemmene til sammen. Begge ungdomspartiene er populære og aktive på TikTok. Dagens unge former morgendagens politiske kommunikasjonsformer, så da er det kanskje på tide at venstresiden følger med i tiden?
Publisert: 11. september 2023
I et intervju i Klassekampen mandag 5. september går generalsekretær Gaute Skjervø i AUF ut mot høyresidens «dominans» på Tiktok: «Det er et påfallende stort skille mellom Tiktok og andre sosiale medier i hvordan venstresida lykkes. Det virker ganske tydelig at noe i algoritmen gjør at høyresidas budskap belønnes sterkt», sier Skjervø til avisen. Magnus Marsdal, ansvarlig redaktør i Manifest Media, mener at Tiktok er livsfarlig for venstresiden, da formatet er mer individpreget enn kollektivt orientert.
Det blir etter min mening for enkelt å påstå at Tiktok er høyrevridd, og at det er grunnen til at høyresiden gjør det bedre på Tiktok enn venstresiden nå, og derfor vant skolevalget. Tidligere dominerende sosiale medier, som Facebook og Twitter/X, har forskere vist at har vært venstrevridd. I mai i år ble også chatboten ChatGPT kategorisert som venstrevridd, mens de tradisjonelle mediene lenge har hatt en venstre-helning.
Snarere tror vi venstresidens utfordringer skyldes at samtlige partier og politikere på venstresiden er lite aktive, eller helt fraværende, på Tiktok. Derfor er nok forklaringen på at appen favoriser høyresiden, at politikere på høyresiden er mest aktive og dyktige i appen og av den grunn får størst spredning – siden vi vet at algoritmene sprer innhold som skaper engasjement.
FpU-leder Simen Velle og UH-leder Ola Svenneby har det siste året fått mange følgere på sine Tiktok-kontoer. Der deler de korte og forståelige videoer om politiske fanesaker. Tiktok er et muntlig videoformat, som passer godt til Velle og Svennebys lave terskel for å ta opp saker og temaer som engasjerer.
Det skrives ofte om unges politiske engasjement og hvor mange av dem som stemmer. I tiden etter Utøya i 2011 var det rekordhøy deltakelse. Det er viktig at unge fortsetter å engasjere seg. For mange kan politikk ofte oppfattes som fjernt. Da er det bra at ungdomspartiene bruker sosiale medier til å vekke interesse blant de unge.
Civita har vært på Tiktok siden høsten 2022, og vi har selv opplevd varierende engasjement. Det er tydelig at saker som handler om de unge treffer godt, slik vår video om at skoledagen bør tilpasses ungdoms behov for søvn har gjort. Men vår mest sette Tiktok, tar for seg regjeringens ønske om å kaste ut kommersielle helseleverandører, noe som viser at det er mulig å nå gjennom også med saker av en viss kompleksitet. Vi har strenge regler internt for bruk av Tiktok, men ser samtidig at det er en god plattform for å nå de unge.
Hele 93 prosent av brukerne av Tiktok er mellom 13 og 34 år, og appen er i dag verdens mest populære nettside. Den slår til og med Google. Nyere forskning viser at videoformat tilsvarende Tiktok, påvirker de unge lettere enn aviser og tv.
Venstresiden bør derfor være mer aktive i appen. Det vil bidra til en bedre fordeling av hva ungdommen ser og engasjeres av, samtidig som vi unngår å skape et tomrom som fort kan fylles av ekstreme. Slik kan vi skape et bredt politisk fellesskap på Tiktok.
Innlegget var publisert i Klassekampen 9. september 2023