Mer kvalitet på NRK
Før var det mer naturlig at NRK skulle være noe for alle, alltid. I dag bør NRK satse mest på det de andre ikke gjør, og sørge for mer mangfold i Medie-Norge som helhet. Vi tror ikke at NRK da blir for «nerder». Tvert imot kan NRK slik bli enda viktigere og mer vesentlig, skriver Eirik Vatnøy og Kristian Meisingset i Aftenposten, i et svar til Bård Vegar Solhjell.
Publisert: 8. april 2014
Av Eirik Vatnøy og Kristian Meisingset, Civita.
I Aftenposten forrige uke tok vi til orde for at NRK må satse mer på kvalitet og krevende journalistikk, og mindre på for eksempel sport og barn og unge. Bård Vegar Solhjell (SV) svarte og mener at vi ønsker oss «nerdenes rikskringkasting».
Solhjell mener at hvis NRK ikke er størst, kan de heller ikke være best. Men det er for enkelt.
I dag er medietilbudet større enn noensinne, og bransjen står oppe i enorme endringer. Vi må se med nye øyne på hva vi vil ha fra NRK. For eksempel trenger ikke NRK.no å ligne på Aftenposten.no. Vi har nok tabloide nettaviser. I stedet kan NRK satse mer på krevende journalistikk, også på nett. Det betyr ikke et smalere NRK, mer enn et bredere mediebilde.
NRK må prioritere. Pengene som nå brukes til en ny radiokanal for rock, en sjanger som aldri har vært mer tilgjengelig, er penger som ikke brukes til å styrke journalistikken. I løpet av få år har NRK tidoblet tilbudet for barn og unge. Mye er egenprodusert og tilfører noe unikt og viktig. Men av de 5000 (!) timene Barne-TV NRK sender i året, er det veldig mye innkjøpt innhold.
Mye av det kan andre aktører levere til brukerbetaling, uten reklame. NRK må fortsatt spille en viktig rolle for barn, men bør være mindre opptatt av å være størst.
Før var det mer naturlig at NRK skulle være noe for alle, alltid. I dag bør NRK satse mest på det de andre ikke gjør, og sørge for mer mangfold i Medie-Norge som helhet. Vi tror ikke at NRK da blir for «nerder». Tvert imot kan NRK slik bli enda viktigere og mer vesentlig.
Innlegget er på trykk i Aftenposten 8.4.14. Se også:
Civita-notat nr.7 2014: Liberal mediepolitikk i et endret mediemarked
Mediene er inne en tid med store omveltninger. Mangfoldet øker, den internasjonale konkurransen blir sterkere og stadig mer flyttes over på digitale plattformer. Ulike medier ligner hverandre mer og mer. Omveltningene bringer med seg store muligheter, men også nye utfordringer som bør få konsekvenser for hvordan mediemarkedet reguleres og støttes.
Mediepolitikken har vært delvis vellykket. Selv om mange mindre aviser har forsvunnet, har vi utvilsomt et levende mangfold av medier i Norge. Like fullt er politikkens grunnpilarer utformet for et annet mediemarked i en annen tid og bør derfor oppdateres. Dette notatet antyder noen mindre endringer i politikken. Først og fremst må man klargjøre hvilken funksjon de ulike virkemidlene har og justere dem slik at de ikke hemmer utviklingen, men legger til rette for den.
Se også frokostmøtet om NRK, torsdag 24. april, med påmelding her!