Tiltak mot lærermangel
Takk til professor emeritus Karl Øyvind Jordell for en interessant artikkel om årsakene til dagens lærermangel (10. mai).
Publisert: 15. mai 2023
Etter min mening er han inne på noen av de temaene som kan bidra til å belyse lærermangelen, men ikke alle.
Siden jeg selv i høy grad er medansvarlig for et par av de mulige årsakene som blir nevnt av Jordell, tillater jeg meg likevel å peke på en mangel ved analysen.
Jordell beskriver åtte faktorer, som ulike regjeringer har hatt ansvar for, som årsak til lærermangelen. Hvor mye hver enkelt faktor relativt sett betyr, er det umulig å si noe om.
Men det Jordell ikke sier noe om, er hva som ville vært konsekvensen av at tiltakene ikke hadde blitt gjennomført.
Han spør blant annet om de som overførte forhandlingsansvaret for lærerne fra staten til kommunene, hadde tenkt igjennom alle konsekvensene.
Men et motspørsmål kan være: Hva ville konsekvensene i dag ha vært, dersom lærerne, som er kommunalt ansatte, fortsatt hadde forhandlet lønns- og arbeidsvilkår med staten? Ville de vært bedre eller verre enn konsekvensene av at forhandlingsansvaret ble overført?
Jeg skal ikke forsøke å besvare spørsmålet her. Poenget mitt er bare å tilføye et viktig moment til Jordells artikkel:
Når man vurderer om et gitt tiltak skal gjennomføres for å løse et problem, må man både vurdere mulige negative og positive konsekvenser av å gjøre det – og av ikke å gjøre noe.
Innlegget er på trykk i Klassekampen 15.5.2023.