Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet

Nasjonalisme

Publisert: 22. mars 2018

Flagg

Hva er nasjonalisme?

Nasjonalisme kan forstås både som et begrep og som en ideologi. I nasjonalismeteori holder man seg med to grove idealtyper: den liberale, statsborgerlige nasjonalismen og den etniske nasjonalismen. Førstnevnte vektlegger et politisk og språklig fellesskap innenfor nasjonalstaten og blir i store trekk praktisert i dagens liberale demokratier, også her i Norge. Sistnevnte vektlegger et nasjonalt fellesskap basert på felles etnisitet samt kulturell og historisk fellesarv. I sin verste form kjenner vi dette fra fascismen. Der den første målbærer en ganske universell forståelse av menneske og nasjonalstat, vil den andre målbære idéen om at alle folk er unike, og at nasjonalstater i varierende grad kommer best ut som homogene samfunn.

Sjåvinistisk nasjonalisme

Ut fra et sjåvinistisk, ultranasjonalistisk ståsted er nasjonen eller staten alt, og individet er fullstendig underordnet lojalitet til denne. Nasjonen skal være grunnleggende diktatorisk og etableres på førerprinsippet. Den franske høyrenasjonalisten Charles Maurass (1868-1952) grunnla det som i forskingen omtales som integralnasjonalisme. Han ledet den dypt reaksjonære bevegelsen Action Française, tuftet på det gudegitte monarki og anti-parlamentarisme. Som andre reaksjonære på den tiden mente han at sosialismen var en global trussel mot alle nasjoners egenart og naturgitte orden, deriblant klassehierarkiet. I demokratiet fikk sosialister og klassekamp fritt spillerom, mente Maurass, og derfor måtte demokratiet forkastes.

Nasjonalliberalisme

Integralnasjonalismens motvekt er nasjonalliberalismen. Her forenes nasjonalisme og liberalisme. Den liberale nasjonalismen var først og fremst et frigjøringsprosjekt basert på folkesuverenitet, representasjon og individuelle rettigheter, som oppsto på 1800-tallet. Henrik Wergeland er en norsk representant for denne tenkningen. Filosofen Edmund Burke (1729-97) var en tidlig talsmann for liberal nasjonalisme og gjorde seg mektig upopulær i England fordi han støttet amerikanernes krav om selvstendighet i kampen mot det britiske imperiet. En av de første liberalnasjonalistiske ideologene var italieneren Giuseppe Mazzini (1805–72), som mente at alle folk burde ha sin egen stat, og at det ville føre til færre kriger. Ifølge Mazzini skulle nasjonalstaten sikre individuelle rettigheter der også sosiale reformer var nødvendig for å etablere et fungerende og stabilt fellesskap. Frihetskjemperen Giuseppe Garibaldi (1897-82), som har fått æren for å samle Italia til ett rike, var sterkt influert av Mazzini.

Debatten om nasjonalisme

Nasjonalismediskurs er en evig tilbakevendende akademisk øvelse, hvor nasjonsbegrepet og idéer om nasjonal tilhørighet har blitt dekonstruert. Vi finner slike teorier i statsviteren Benedict Andersons bok Forestilte fellesskap og hos sosialantropologen Ernest Gellner, som retorisk stilte spørsmålet: ”Har nasjoner navle”? Ifølge Anderson og Smith er nasjoner rene konstruksjoner som har kommet til av politiske, demografiske eller andre strukturelle årsaker. De mener at nasjonalisme primært er et spørsmål om makt. Sosialantropologen Thomas Hylland Eriksen har hevdet at nordmenn er opplært fra barndommen av til å tro at vi er ett fellesskap.

Sosiologen Anthony D. Smith har et mer pragmatisk utgangspunkt: Om fellesskapet er imaginært eller ei, oppleves det like fullt genuint og ektefølt for den som erfarer det. Smith mener også at det er kunstig å skille mellom kulturer og nasjonalstater. Hvis heller ikke kulturer har en indre kjerne, har heller ingen andre former for menneskelige fellesskap en kjerne. Andre av Anderson og Gellerns kritikere vil hevde at den sinteste nasjonalismekritikken lider under en viss dobbeltstandard. Hvorfor skulle akkurat det norske være falskere og hulere enn det tibetanske eller maoriske?

Norge

Her hjemme har nasjonalismedebatten ofte vært mindre teoretisk, gjerne knyttet til feiringen av 17. mai og flaggbruk i barnetoget. Noen norske debatter har hatt et klart anstrøk av humor. I en samtale med historikeren Kåre Lunden spurte sosiologiprofessor Gudmund Hernes om det norske i det hele tatt fantes. «Flagget er stjålet fra Danmark, 17. mai er stjålet fra Gregor VIII», sa han. Lunden svarte at om Hernes’ tankegang var riktig, kunne heller ikke Hernes eksistere. For Hernes besto jo av oksygen, hydrogen, karbon, som finnes over alt og derfor ikke kan være noe særegent ved Hernes.

Nasjonalstater opererer nødvendigvis både med innenforskap og utenforskap, men variasjonene er store. En viktig årsak til at nasjonalismebegrepet ofte forstås som noe negativt på venstresiden og blant liberale, er at nasjonalisme ikke lenger betraktes som en ideologi, slik den gjør blant de nasjonalkonservative, De mange ødeleggende erfaringene med sjåvinistisk nasjonalisme (kolonialisme, rasisme, fascisme) har ført til at den ideologiske dimensjonen er underordnet rent praktiske betydninger av en felles nasjon, som for eksempel parlamentarisme, menneskerettigheter og likhet for loven. Når temaer som felles verdier og kulturarv kommer på banen, blir det ofte bråk.

Artikkelen er sist oppdatert 23.3.21.

videre lesning

FN, internasjonale institusjoner
Lars Peder Nordbakken

Økonomisk nasjonalisme er en av vår tids største trusler

HandelØkonomiGlobalisering
Erdogan Tyrkia
Bård Larsen

Erdoğans mål er å forene islamisme og reaksjonær nasjonalisme

«Dagens Tyrkia er komprimert av vår tids største trusler: islamisme og reaksjonær nasjonalisme,» skriver Bård Larsen hos Minerva.
InternasjonaltDemokrati og rettigheter

Nasjonalisme etter 22/7

I norsk offentlighet hersker det en idé om nasjonalisme som noe negativt og irrasjonelt. Hvordan kan vi gi nasjonalismebegrepet et moderne innhold? Og hvordan har 22/7 og avdekking av fremvoksende høyreekstreme miljøer endret vårt syn på nasjonalisme? Er et positivt nasjonalismebegrep mulig etter 22/7? Se film fra Minerva og Civitas frokostmøte med professor i sosiologi, Sigurd Skirbekk, leder i Unge Venstre, Sveinung Rotevatn og debattant og blogger Bjørn Stærk.
Ideer
Europakart, vintage
Kristin Clemet

Nasjonalisme på fremmarsj

Hva skal til for at vi skal unngå like dype splittelser mellom «folk» og «elite» – mellom nasjonalister og liberale internasjonalister – som vi ser så mye av ellers i Europa? Kristin Clemet blogger.
Demokrati og rettigheter
Kristin Clemet

Ja, vi elsker dette landet!

Når vi nå skal feire 17. mai, syns jeg vi skal gjøre det med glede og god samvittighet, skriver Kristin Clemet i Aftenposten.
DemokratiDemokrati og rettigheter
Bård Larsen

Senterpartiets nasjonalisme er en mild bris

Senterpartiet og Trygve Slagsvold Vedum på trygg liberaldemokratisk grunn.
IdeerNorsk politikkPolitikk og samfunnPopulisme

Kontakt

Bård Larsen Historiker
Publisert: 17. februar 2022
Nasjonalisme Nasjonalstaten
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Europa statsforfatning

Statsforfatning

Statsforfatning er et begrep innenfor den politiske teorien som beskriver hvordan en stat kan og bør organiseres.
IdeerDemokratiDemokrati og rettigheter
Afrika Imperialisme Kolonialisme

Imperialisme

Imperialisme er et politisk teoretisk begrep og en (stats-)ideologi som beskriver en stats utvidelse utover egne grenser.
InternasjonaltPolitikk og samfunn
kontrakt avtale

Kontraktsteori

Kontraktsteorien beskriver hvordan individer i et samfunn uten sentralisert makt, kalt naturtilstanden, kommer frem til en samfunnskontrakt.
IdeerLiberalismePolitisk filosofi

Konføderalisme

Føderalisme kan beskrives som noe som er «over-nasjonalt», mens konføderalisme kan beskrives som noe som er «trans-nasjonalt».
InternasjonaltInternasjonale institusjoner
penger lås sanksjoner

Sanksjoner

Økonomiske sanksjoner er et diplomatisk virkemiddel som brukes for å påføre økonomiske kostnader på en annen stat for å påvirke eller tvinge den sanksjonerte staten til å endre adferd.
InternasjonaltDemokrati og rettigheterRettsstat
Hestesko, smed

Hesteskoteorien

Hesteskoteorien beskriver tilstanden der den ytre høyresiden og den ytre venstresiden ikke er lineære motpoler, men finner sammen.
IdeerPolitikk og samfunn

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo