Hva er fylkeskommunen?
Begrepet fylkeskommune er sammensatt av fylke og kommune, hvor det siste kommer av det latinske ordet communis, mens det første kommer fra det norrøne folk. I dagligtale brukes som oftest fylke om fylkeskommunen, som et samlenavn for fylket som landområde og administrativ enhet, og fylkeskommunen som politisk fellesskap.
Fylkeskommunens historie
1800-tallet
Som for norske kommuner, har fylkeskommunen sine røtter tilbake til formannskapslovene av 1837. Her ble det bestemt at ordførerne i herredene i fylket, fylkesmannen og fogdene skulle samles en gang i året for å vedta fylkeskommunens budsjett og behandle andre fylkeskommunale saker.
Herred var på denne tiden en betegnelse som ble brukt generelt om bygd og bygdelag, og om det administrative området kommunene kom til å omfatte med formannskapslovene, mens fylkesmannen som institusjon hadde sine røtter tilbake til middelalderens sysselmenn og det danske eneveldige styrets amtmenn. Det samme gjaldt fogden, eller futen, som var en embetstittel knyttet til forvaltningen av fogderiene. Disse hadde politi- og påtalemyndighet, og krevde inn skatt og bøter i landdistriktene som ble kalt fogderier.
1900-tallet
Fogderiene ble opphevet ved lov i 1894, men denne inndelingen av landet i distrikter, som går helt tilbake til middelalderen, har også i ettertid spilt en viss rolle for hvordan Norge i dag er delt inn i forskjellige former for administrative distrikter, for eksempel politi- og tingrettsdistrikter, havnedistrikter eller næringsregioner og lignende. Når det gjelder betegnelsen fylke, ble denne innført i 1919 som en erstatning for den danske betegnelsen amt fra 1660.
Frem til andre verdenskrig (1940-45) spilte fylkene en beskjeden rolle i norsk politikk og forvaltning. De var i første rekke en kommune for kommunene, som ivaretok kommunenes rolle innenfor fylkesgrensene og en form for bindeledd mellom staten og kommunene.
Utvidede oppgaver
Etter 1945, og særlig utover på 1950-tallet, fikk fylkene stadig flere oppgaver, samtidig som de oppgavene de allerede hadde ble mer ressurskrevende. Dessuten ble bykommunene, som helt til på midten av 1960-tallet hadde stått utenfor fylkeskommunen, en integrert del av denne, og det som til da primært hadde vært et overordnet styringsnivå for herreds- og landkommunene ble nå også ansvarlig for bykommunene.
Den mest omfattende av fylkenes nye oppgaver var da de i 1969 fikk ansvaret for driften av sykehusene – en modell som ble forlatt i 2002 da offentlige sykehus i Norge ble omgjort til såkalte helseforetak og ansvaret for dem ble overtatt av fem (i dag fire) regionale helseforetak.
I 1976 ble det gjennomført en omfattende administrativ reform av fylkeskommunen som selvstendig enhet i det norske styringssystemet, hvor blant annet den sterke koblingen til det statlige fylkesmannsembetet fra 1837 opphørte. Men viktigere for hvordan vi ser på fylkeskommunen i dag, var at det i 1975 ble innført direkte valg til fylkestinget og derved ble også fylkeskommunen etablert som et politisk fellesskap mellom kommunene og staten.
Politiske representanter
Med denne reformen ble det tradisjonelle fylkestinget, som siden 1837 hadde vært sammensatt av ordførerne amtet/fylkets herreds- og landkommuner, satt sammen av politiske representanter som står direkte ansvarlig overfor fylkeskommunens velgere. Disse velges hvert fjerde år samtidig med valgene til kommunestyrene, og skal som fylkeskommunens øverste politiske organ fatte vedtak om budsjett, plansaker, skatter og avgifter.
På midten av 1980-tallet forvaltet fylkeskommunene rundt 20 prosent av Norges offentlige inntekter og utgifter, men etterhvert som stadig flere av deres oppgaver er blitt overtatt av kommunene og staten, er andelen i dag sunket til rundt fem prosent. De viktigste oppgavene fylkeskommunene har i dag er driften av videregående skoler og fagopplæringen i arbeidslivet. Dessuten driver de kollektivtransportselskaper, bygging og vedlikehold av den delen av veinettverket som kalles fylkesveier, og trafikksikkerhet samt den offentlige tannhelsetjenesten og store deler av kulturlivet og aktiviteter knyttet til friluftsliv.
Fylkessammenslåing
Frem til 2020 hadde Norge 19 fylker, hvorav Oslo var både kommune og fylkeskommune. Fra 1. januar 2020 ble antallet fylker redusert til 11: Viken, Innlandet, Vestfold og Telemark, Agder, Rogaland, Vestlandet, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, og Troms og Finnmark. Av disse fortsatte Nordland og Oslo med en parlamentarisk styringsmodell, som også Viken, Troms og Finnmark valgte.
De øvrige fylkeskommunene styres av et fylkesting som velger en fylkesordfører og varaordfører samt et fylkesutvalg med minst fem medlemmer som er innstillingsorgan overfor fylkestinget. Dette gjelder spesielt ved budsjett- og skattevedtak, men fylkestinget kan også delegere beslutningsmyndighet til fylkesutvalget på begrensede saksområder.
Etter lokalvalget i 2019 fikk de nye fylkestingene mellom 45 (Nordland) og 87 (Viken) representanter, mens det etter en oppsplitting av tre av de nye fylkene 1. januar 2024 vil være Finnmark som har det minste fylkestinget med 35 representanter og Vestland som har det største med 65 representanter.
I tillegg til de overordnete styringsorganene, må fylkeskommunene opprette flere lovpålagte råd og utvalg, herunder kontrollutvalg og administrasjonsutvalg, og råd for ungdom og eldre, og for funksjonshemmede samt at de kan opprette slike råd på eget initiativ.
Deling og gjenetablering av tidligere fylkeskommuner
I mai 2022 la regjeringen frem en proposisjon til Stortinget om en oppdeling av tre av de fylkene som var blitt etablert 1. januar 2020, og 14. juni 2022 vedtok Stortinget at fra 1. januar 2024 deles Viken fylkeskommune opp i tre nye fylkeskommuner, det vil si gamle Akershus, Buskerud og Østfold, mens Vestfold og Telemark blir til to fylker igjen og Troms og Finnmark blir til to fylker igjen.
Akershus fylkeskommune skal ha en parlamentarisk styringsform, mens fremtidige Buskerud og Østfold fylkeskommuner skal styres etter formannskapsmodellen.
Etter lokalvalget i 2023 bestemte fylkestingspolitikerne i Troms at de etter tyve år med parlamentarisk styringsform ville gå tilbake til formannskapsmodellen. Finnmark skal også styres etter denne modellen fra 1. januar 2024.
Teksten er sist oppdatert 27.11.2023.