En julehilsen i «Trump-stil»
Trump har i natt postet nok en «sinnajulehilsen».
Publisert: 29. desember 2025
Det er jo en slags sjangernyvinning. For moro skyld laget jeg en tilsvarende julehilsen fra mitt ståsted:
God jul, også til dere som lever av å mistenkeliggjøre Norge!
God jul til de alternative mediene som kaller seg sannhetssøkende, men som først og fremst leverer mistillit, fordreining og indignasjon. Som har gjort det til sitt levebrød å fortelle folk at landet deres er ødelagt, styrt av forrædere, eksperter uten moral og politikere uten ryggrad.
God jul også til de nasjonalkonservative som snakker varmt om nasjonen, men kaldt om nesten alle som faktisk bor her. Som hyller «folket», men forakter de fleste borgere. Som påstår at dere forsvarer tradisjonene, men som undergraver de institusjonene som bærer dem. Dere har brukt år på å rope om sammenbrudd, varslet snarlig kollaps, hevdet at tillit er naivitet og understreket at kompromisser er kapitulasjon. Likevel nekter virkeligheten å samarbeide med fortellingen deres.
Vi andre tok ansvar
Norge står temmelig støtt, og ikke fordi dere har ropt så høyt, men fordi andre tok ansvar. Mens dere har publisert daglige dommedagsvarsler, har dette landet håndtert pandemi, krig i Europa, energikrise og økonomisk uro. Uten kaos. Uten sammenbrudd.
Uten den «oppvåkningen» dere stadig lover er rett rundt hjørnet. Dere kaller dere systemkritiske. I realiteten er dere avhengige av systemet dere forakter. Dere angriper de etablerte mediene, men lever av den oppmerksomheten også de kan gi dere. Dere angriper staten, men nyter godt av alt den leverer. Dere angriper «elitene», men selv opptrer dere som et selvutnevnt aristokrati, som vet bedre enn «flokken».
God jul
Dere er Norges mest «selvopptatte minoritet». Norge er ikke perfekt, men det er et samfunn som fungerer fordi folk stoler mer på hverandre enn på dere. Fordi demokratiet her fortsatt handler om styring og en demokratisk samtale, ikke brøling.
Så god jul – også til dere som håper på sammenbrudd, som lever av mistillit, og som forveksler ressentiment med mot.
Teksten er publisert på Svendsens Facebook-side og i Nettavisen.





