Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Civita
Handlekurv
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Jakten på det borgerlige
  • Brev fra EU
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Donald Trump
Foto: Flickr.com/Trump White House Archived
USA

En julehilsen i «Trump-stil»

Trump har i natt postet nok en «sinnajulehilsen».

Lars Fr. H. Svendsen

Publisert: 29. desember 2025

Det er jo en slags sjangernyvinning. For moro skyld laget jeg en tilsvarende julehilsen fra mitt ståsted:

God jul, også til dere som lever av å mistenkeliggjøre Norge! 

God jul til de alternative mediene som kaller seg sannhetssøkende, men som først og fremst leverer mistillit, fordreining og indignasjon. Som har gjort det til sitt levebrød å fortelle folk at landet deres er ødelagt, styrt av forrædere, eksperter uten moral og politikere uten ryggrad. 

God jul også til de nasjonalkonservative som snakker varmt om nasjonen, men kaldt om nesten alle som faktisk bor her. Som hyller «folket», men forakter de fleste borgere. Som påstår at dere forsvarer tradisjonene, men som undergraver de institusjonene som bærer dem. Dere har brukt år på å rope om sammenbrudd, varslet snarlig kollaps, hevdet at tillit er naivitet og understreket at kompromisser er kapitulasjon. Likevel nekter virkeligheten å samarbeide med fortellingen deres.

Vi andre tok ansvar

Norge står temmelig støtt, og ikke fordi dere har ropt så høyt, men fordi andre tok ansvar. Mens dere har publisert daglige dommedagsvarsler, har dette landet håndtert pandemi, krig i Europa, energikrise og økonomisk uro. Uten kaos. Uten sammenbrudd. 

Uten den «oppvåkningen» dere stadig lover er rett rundt hjørnet. Dere kaller dere systemkritiske. I realiteten er dere avhengige av systemet dere forakter. Dere angriper de etablerte mediene, men lever av den oppmerksomheten også de kan gi dere. Dere angriper staten, men nyter godt av alt den leverer. Dere angriper «elitene», men selv opptrer dere som et selvutnevnt aristokrati, som vet bedre enn «flokken».

God jul

Dere er Norges mest «selvopptatte minoritet». Norge er ikke perfekt, men det er et samfunn som fungerer fordi folk stoler mer på hverandre enn på dere. Fordi demokratiet her fortsatt handler om styring og en demokratisk samtale, ikke brøling. 

Så god jul – også til dere som håper på sammenbrudd, som lever av mistillit, og som forveksler ressentiment med mot.

Teksten er publisert på Svendsens Facebook-side og i Nettavisen.

Publisert: 29. desember 2025
Donald Trump Nasjonalkonservatisme
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Donald J. Trump and Air Force One
Bård Larsen

Statskupp i USA?

Vi kan dessverre ikke se bort fra muligheten for et Trump-orkestrert kupp av den amerikanske staten.
DemokratiUSA
Donald Trump
Eirik Løkke

Donald Trumps politiske selvskading kan ødelegge valget for republikanerne

Den 3. november går amerikanerne til urnene for å velge USAs 120. kongress. Valgresultatet kan bli en katastrofe for det republikanske partiet, og det er lite som tyder på at Donald Trump bryr seg veldig.
USA
Donald Trump
Eirik Løkke

Bryr Trump seg om mellomvalget?

Et tilbakevendende problem med atferden til Donald Trump er hvordan vi skal forstå den.
USA
USA valg
Eirik Løkke

Når politikere plukker velgerne

Et av symptomene på landets demokratiske utfordring er fenomenet hvor politikerne plukker velgerne, fremfor vice versa.
DemokratiUSA
Donald Trump, amerikansk politikk, rally,
Eirik Løkke

Donald Trump tapte i Ungarn

Hva nå?
USAInternasjonalt
Ungarn, Budapest, valg, parlament, flagg
Eirik Løkke

Hvorfor støtter Trump Viktor Orban?

Søndag 12. april skal ungarske velgere avgjøre Viktor Orbans videre skjebne. Som Putins marionett i Europa er det ikke overraskende at han får støtte (og hjelp) fra Moskva. Men Orban støttes også av Donald Trump.
USAInternasjonalt

Nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo