Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Velferdsstaten

Vekstfremmende pensjonister?

Regjeringen har nylig lekket det som antagelig er en av statsbudsjettets største utgiftsøkninger, nemlig at gifte og samboende pensjonister i snitt får 8000 kroner mer, til en totalkostnad på nesten tre milliarder kroner i 2017. Dette fremstår som en svært merkelig prioritering, både i lys av den økonomiske situasjonen og Regjeringens mål om å føre en mer vekstfremmende politikk. Haakon Riekeles i Dagens Næringsliv:

Haakon Riekeles

Publisert: 19. september 2015

Av Haakon Riekeles, samfunnsøkonom i Civita

Regjeringen har nylig lekket det som antagelig er en av statsbudsjettets største utgiftsøkninger, nemlig at gifte og samboende pensjonister i snitt får 8000 kroner mer, til en totalkostnad på nesten tre milliarder kroner i 2017. Dette fremstår som en svært merkelig prioritering, både i lys av den økonomiske situasjonen og Regjeringens mål om å føre en mer vekstfremmende politikk.

Det kraftige oljeprisfallet og den medfølgende ledigheten gir to klare utfordringer som må møtes i statsbudsjettet. Det første er at statsbudsjettet utformes på en slik måte at veksten i ledigheten reduseres og økonomien omstilles. Det kan gjøres både gjennom målrettede utgiftsøkninger og gjennom skattelettelser som stimulerer til økte investeringer og arbeid. Den andre, mer langsiktige utfordringen er at oljeprisfallet har gjort den norske stat fattigere. Det er velkjent at Norge kan få store problemer med å finansiere velferdsstaten i tiårene fremover, hovedsakelig på grunn av eldrebølgen. Hvis den lave oljeprisen viser seg å vedvare, vil det redusere den allerede beskjedne andelen av regningen for eldrebølgen som kan dekkes av oljeformuen.

Tre milliarder kroner til landets pensjonister er et dårlig svar på begge disse utfordringene. Bevilgningen vil ikke føre til økte investeringer i norsk næringsliv eller til nye arbeidsplasser. Det er også grunn til å anta at pensjonister i mindre grad enn andre grupper øker sitt forbruk når inntekten går opp. Etterspørselen stimuleres derfor lite av et slikt tiltak. Enda verre er det at det å gjøre pensjonssystemet dyrere er det stikk motsatte av det som trengs for å møte Norges langsiktige statsfinansielle utfordringer.

Regjeringen liker å fremheve at den gjennomfører en politikk for omstilling og vekst. Akkurat hva som er vekstfremmende kan det være uenighet om, men det er liten tvil om at få utgifter er mindre vekstfremmende enn økninger i pensjon.

Hvis selve endringen i pensjonssystemet hadde en god begrunnelse, kunne det kanskje rettferdiggjort Regjeringens milliardsatsing. Dessverre er også begrunnelsen haltende. Det som konkret foreslås, er at grunnpensjonen til gifte og samboende skal avkortes mindre, for å gi likebehandling mellom enslige og par. Frp har begrunnet det med at pensjon er en ytelse opparbeidet etter et langt livs medlemskap i og innbetaling til folketrygden, og at det dermed er urimelig at den blir avkortet etter samlivsform.

Problemet er bare at grunnpensjonen er den delen av pensjonen fra folketrygden som ikke avhenger av hvor mye du har betalt inn, kun hvor lenge du har bodd i landet. Hensikten med å gi en grunnpensjon til alle i bunnen, er at pensjonssystemet skal virke omfordelende og sikre tilstrekkelig pensjon til alle. Det er da høyst naturlig å ta hensyn til at grunnpensjonen differensierer mellom enslige, som må bære alle kostnader i en husholdning alene, og par, som kan dele en rekke faste kostnader på to pensjoner.

I tillegg til å være lite tilpasset landets økonomiske situasjon og dårlige begrunnet, er forslaget dårlig fordelingspolitikk. Pensjonister flest har god økonomi, og undersøkelser viser at pensjonister selv synes de har god råd. Pensjonister har hatt betydelig høyere realinntektsvekst enn befolkningen for øvrig de siste årene. Det er stadig færre som er minstepensjonister, og som blant andre Jan Arild Snoen har dokumentert, har pensjonister flest en betydelig finansformue (også når man ser bort ifra bolig). Uansett tilgodeser en økning i grunnpensjonen alle pensjonister, også de med en betydelig tilleggspensjon på toppen.

Men pensjonister skiller seg ikke bare ut fra resten av befolkningen med sin gode økonomi. De skiller seg også ut ved at de i større grad bruker stemmeretten. Det er derfor lite sannsynlig at noen partier vil tørre å gå mot Regjeringens gavepakke i et valgår.

Artikkelen stod på trykk i Dagens Næringsliv 17. september.

Publisert: 30. august 2022
Regjeringen Statsbudsjettet
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

AI barnehage
Steinar Juel

Mangel på informasjon er ikke et argument mot valgfrihet

Mangel på informasjon om kvaliteten på tilbudene er et argument for å kreve bedre informasjon.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
AI eldreomsorg eldre kvinne
Aslak Versto Storsletten

Agenda prøver å overbevise folket om at folket tar feil

Private innslag i eldreomsorgen er en styrke for velferdsstaten.
VelferdsstatenPrivate i velferden
AI helse og omsorg
Aslak Versto Storsletten

Agendas feilslutning

Tankesmien Agenda reagerer negativt på resultatene i en undersøkelse som viser samme trend som Agenda selv har kommet frem til.
VelferdsstatenPrivate i velferden
AI Oslo leilighetsblokk
Skjalg Stokke Hougen

Tredje boligsektor er et feilspor

Med stigende priser er eierlinjen under press, og mange av politikernes forslag til løsninger vil kunne gjøre vondt verre. 
BoligpolitikkØkonomi og velferd
velferd, gamlehjem, pleie
Kristin Clemet

Lang tradisjon for velferdsmiks

Kristin Clemet svarer SVs Marian Hussein.
VelferdsstatenPrivate i velferden
gammel sykkel
Hege MoenMathilde Fasting

Hvordan løfte lavinntektsfamilier ut av fattigdom?

Garantiinntekt med en påbyggingsmodell bør bli en ny velferdsløsning.
VelferdsstatenTrygder og pensjonerØkonomi og velferd

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo