Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Civita
Handlekurv
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Jakten på det borgerlige
  • Brev fra EU
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Velferdsstaten

Vi trenger flere, ikke færre velferdsinnovatører

I et liberalt samfunn burde det være de som ønsker å opprettholde kommunale og statlige monopoler på bekostning av mangfold og valgfrihet, som burde ha bevisbyrden. Anne Siri Koksrud Bekkelund i Dagsavisen.

Anne Siri Koksrud Bekkelund

Publisert: 9. september 2016

Ingen har påstått at man ikke kan ha pub og spa på et kommunalt sykehjem. Men det er heller ikke det som er begrunnelsen for å slippe til private aktører.

Mennesker har forskjellige ønsker og behov. Dette gjelder i alt fra trivielle valg i hverdagen, til de store valgene i livet, og selvsagt også for de tjenestene som det offentlige leverer til oss.

Man må ikke slippe til private aktører for å øke valgfriheten og kvaliteten. Også offentlige aktører kan fornye seg og være «annerledes», slik Dagsavisen skriver på lederplass fredag.

Erfaringsmessig er det likevel begrenset hvor stor variasjonen blir, når det uansett er kommunen eller staten som er leverandør. I de fleste tilfeller er det først når man kombinerer valgfrihet med å slippe andre leverandører til, at det skapes et reelt mangfold.

For at konkurransen skal fungere godt, må det være slik at de som leverer høy kvalitet og gode opplevelser blir premiert, mens de som leverer lavere kvalitet og er mindre godt likt, må tape på det. Den beste måten å oppnå dette på, er å gi innbyggerne mulighet til å velge mellom mange leverandører som alle er kvalitetssikret av det offentlige, og gjerne også et eget offentlig alternativ. Da kan man oppnå en reell konkurranse om å levere tjenester med høy kvalitet som er tilpasset ulike behov.

Hvis man ekskluderer alle kommersielle aktører fra å drive sykehjem, vil selvsagt profitten forsvinne. Men kan man bare ta pengene som tidligere gikk til profitt, og bruke dem til noe annet? Neppe, slik jeg skrev om i et innlegg hos Dagsavisen for et par måneder siden.

Profitt oppstår fordi de private klarer å drive mer effektivt enn det offentlige. Gevinsten deles mellom skattebetalerne, som får lavere kostnader eller kan kjøpe flere eller bedre tjenester, og den private aktøren. Om profitten holder seg høy over tid, kan myndighetene øke kvalitetskravene eller redusere tilskuddene per bruker i neste kontraktsperiode. Når man vurderer om profitten er høy, må man heller ikke glemme at den også inkluderer betaling for risiko, en kostnad som vanligvis ikke synes i de offentlige virksomhetenes regnskap.

I et liberalt samfunn burde det være de som ønsker å opprettholde kommunale og statlige monopoler på bekostning av mangfold og valgfrihet, som burde ha bevisbyrden. Det er merkelig at Dagsavisen støtter et system hvor det kun er de aller rikeste som faktisk har mulighet til å velge et annet alternativ enn det offentlige tilbudet.

Innlegget var publisert i Dagsavisen torsdag 8. september 2016.

Publisert: 30. august 2022
Dagsavisen Mangfold Valgfrihet
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Hege MoenMathilde Fasting

Politikerne må vise at de tør og kan utfordre velferdssystemet

Tiden er inne for å utforske nye løsninger som kan effektivisere og forenkle tungrodde og kompliserte Nav-regelverk, bekjempe utilsiktede fattigdomsfeller i systemene, parallelt med at man trygger folk økonomisk.
VelferdsstatenØkonomi og velferd
sykdom
Eirik Løkke

Kutt i sykelønn er overmodent 

Kutt i sykelønnen er en ordning man kan spare mye penger på uten at det medfører store sosiale konsekvenser. At du knapt har en eneste politiker som argumenterer for dette på Stortinget, illustrerer at vi har en sykdom i norsk politikk.
VelferdsstatenVelferdstjenester
barnehage, barnehagepolitikk, perler, plastikkperler, aktivitet, barn, barnehagebarn
Aslak Versto Storsletten

Den samfunnsøkonomiske nytten av gratis barnehage er negativ

Arbeidsgruppen som har utredet gratis barnehage, argumenterer egentlig best for hvorfor gratis barnehage er en dårlig idé.
VelferdstjenesterVelferdsstaten
trygder
Mathilde FastingHege Moen

Målrettet støtte

Kan en ny velferdsmodell gi målrettet inntektsløft til de som trenger det, som dagens lønnsforhandlinger ikke synes å klare?
VelferdsstatenVelferdstjenester
NAV, arbeid, trygdeordninger, uføre, NAV-systemet
Mathilde FastingHege Moen

Høringssvar fra Hege Moen og Mathilde Fasting

VelferdsstatenInnvandring og integreringArbeid og sysselsetting
Eldre rullestol omsorg helse
Steinar Juel

Eldrebølgen – overdrevne krisescenarier?

Det er ikke helt lett å forstå hva som er strategien for håndteringen av den voksende eldre befolkningen.
VelferdsstatenVelferdsstatens bærekraft

Nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo