Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet
Velferdsstaten

Velferd og moral

De private aktørene bidrar til et bredere utvalg av velferdstjenester, mer mangfold, økt fleksibilitet og mer innovasjon, og de gjør det uten at de ansatte tjener for lite eller eierne for mye.

Kristin Clemet

Publisert: 25. desember 2020

I Klassekampen 17. desember skriver redaktør Mari Skurdal at høyresiden, eksemplifisert ved meg, tåkelegger debatten om private velferdstilbydere ved å «vri samtalen mot moral». Det Skurdal sikter til, er at jeg mener at private velferdstilbydere som tjener penger, ikke bør kalles «velferdsprofitører». Argumentet er merkelig av to grunner.

For det første er jeg sikker på at Skurdal er enig i at språk og retorikk også er politikk. Politiske partier og bevegelser tar eierskap til ord og begreper, som de legger et bestemt innhold i. Ordet «velferdsprofitør» er ikke positivt ment. Det er heller ikke ment som et nøytralt beskrivende ord. Det er, tvert om, svært negativt ladet. Det er et begrep som, ifølge de som sto bak, er laget som ledd i en plan for å bli kvitt en bestemt form for politikk. Så hvorfor skal vi, som ser positivt på de private velferdstilbyderne, ta slike begreper i bruk?

Den andre grunnen til at argumentet er merkelig, er at Skurdal selv argumenterer med moral. Hun mener at det er galt å bruke aksjeselskaper, og at det er galt å tjene penger i velferdssektoren, fordi det forrykker oppmerksomheten fra virksomhetens kjerneoppgaver til inntjening. Det er legitime argumenter, selvsagt, men det hadde vært mer interessant om hun også begrunnet dem.

Velferdstjenesteutvalget har studert offentlige tjenester innenfor helse, omsorg og utdanning. Om lag 83 prosent drives av det offentlige selv, mens i underkant av 20 prosent drives av private, kommersielle og ideelle, aktører. Av i alt nesten 800.000 arbeidsforhold, er cirka 100.000 i de kommersielle virksomhetene. Antall sysselsatte er noe lavere, siden én person kan ha flere arbeidsforhold.

Utvalgets oppgave var å undersøke hvordan de private aktørene bidrar til målet om å tilby befolkningen likeverdige tjenester av høy kvalitet på en måte som bidrar til en samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk. Bidrar de private mest negativt eller positivt til dette målet?

Det er ikke vanskelig å finne eksempler på private aktører som har levert en tjeneste som er for dårlig, som går med underskudd, eller som har tjent mye. Om det er urimelig mye, avhenger av omstendighetene og hva årsaken er.

Samlet sett er likevel konklusjonen fra flertallet i utvalget (10 av 12) at de private aktørene bidrar til et bredere utvalg av velferdstjenester, mer mangfold, økt fleksibilitet og mer innovasjon, og at de gjør det uten at de ansatte tjener for lite eller eierne for mye.

Men siden det finnes eksempler på at reguleringen av de ulike velferdssektorene eller bestillerkompetansen i kommunene har vært for dårlig, og at det kan ha ført til at private har hatt for god inntjening, kommer også utvalget med en rekke forslag til tiltak som kan gjøre at de private kan spille en enda mer positiv rolle i velferden enn de gjør i dag.

Det som utvalget ikke kan si noe om, er hva det koster å drive disse tjenestene i kommunal eller statlig regi. De private mottar riktig nok mindre enn kommunen selv bruker eller antas å ville bruke på tjenesten – men hvor mye kommunene egentlig bruker, vet vi svært lite om. Vi vet heller ikke hvor mye kommunene ville bruke eller hvordan kvaliteten, mangfoldet og fleksibiliteten ville vært uten private aktører. Monopoler og maktkonsentrasjon er som regel ikke bra. Så det store samfunnsregnskapet, som for eksempel også tar hensyn til at kommersielle aktører betaler skatt, og at kommuner kan drive ineffektivt uten at det er synlig for noen, foreligger ennå ikke. Det kunne i grunnen fortjene et nytt offentlig utvalg.

Til slutt: Skurdal går til angrep på aksjeselskapet som organisasjonsform. Også det fremstår som merkelig. Enhver virksomhet må, enten den er ideell eller kommersiell, velge om den skal være et aksjeselskap, en stiftelse, samvirkeforetak eller forening. Fordelen med aksjeselskapet er at det er den mest kjente, transparente og lettest kontrollerbare organisasjonsformen vi har, og derfor er også mange ideelle virksomheter organisert som aksjeselskap.

Innlegget er på trykk i Klassekampen 23.12.20.

Publisert: 23. juni 2022
Kommersielle aktører Private velferdsleverandører
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Valgfrihet, velferd, private aktører i velferden
Aslak Versto Storsletten

Gratis og profittfri utredning til regjeringen fra Civita

Regjeringen sliter med noe som er veldig enkelt.
Private i velferdenØkonomi
modell system skru
Hege MoenMathilde Fasting

Hvorfor feie bort forslaget til en ny velferdsløsning ved å utelukke halve modellen?

Vi stiller oss også undrende til hvordan både Østereng og Thoresen, som svarer i Dagsavisen 7. juni, klarer å tolke vårt forslag om garantiinntekt med en påbyggingsmodell dithen at alle nåværende AAP-mottakere skal gå over på ren garantiinntekt. 
VelferdsstatenTrygder og pensjonerØkonomi
Hege MoenMathilde Fasting

Kan en ny velferdsmodell løse utfordringer med fattigdom?

Vi kan alle være enige om at nåværende velferdssystem har store svakheter, skriver Hege Moen og Mathilde Fasting.
VelferdsstatenVelferdstjenester
Skjalg Stokke Hougen

Klokt og pragmatisk av LO-ledelsen

LOs leder Peggy Hessen Følsvik ønsker ikke å «frede» pensjonsgrensen på 62 år, melder Klassekampen tirsdag. Hun utviser med dette en ansvarlighet som vi er helt avhengige av for å bevare velferdsstaten.
VelferdsstatenVelferdstjenesterVelferdsstatens bærekraft
Velferdsstaten
Hege MoenMathilde Fasting

Karensåret er ikke alene årsak til fattigdom og sosial urettferdighet

Hva da med å se på en helt ny velferdsmodell før de tøffe nedskjæringene melder seg? Vi mener garanti-inntekt og påbyggingsmodellen bør undersøkes nærmere, og håper at flere partier er nysgjerrige på hvordan vi kan fornye og forbedre velferdssystemet. For vi kan vel alle være enige om at dagens løsning ikke fungerer optimalt?
Velferdsstaten
skole lærer
Kristin Clemet

Skolen er til for elevene – ikke omvendt

Tonje Brennas innlegg i friskoledebatten holder dessverre et svært lavt presisjonsnivå. Det er politisk agitasjon og argumenter som er grepet ut av luften.
Private i velferdenSkolepolitikkUtdanning og forskning

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo