Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Civita
Handlekurv
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Jakten på det borgerlige
  • Brev fra EU
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Streik fagforening
Bildet er tatt av Nicajo fra Pixabay.
Arbeid og sysselsetting

Mangelfullt om fagbevegelsenes rolle

Kamp, demonstrasjoner og streik er legitime virkemidler, men de bør ikke brukes i utide, skrev jeg – altså noe helt annet enn Svensson later som.

Kristin Clemet

Publisert: 24. april 2025

I en artikkel i Dagsavisen 22. april forsøker tidligere rådgiver i Arbeiderpartiet og statssekretær for Trond Giske, Trygve Svensson, å analysere fagbevegelsens rolle i Norge. Han kommenterer også en artikkeljeg skrev i Aftenposten 7. april.

Svenssons analyse er både mangelfull og utspekulert.

Den er utspekulert, fordi Svensson, nær sagt som vanlig, ikke gjengir sine meddebattanter korrekt.

Han gjengir meg feil og tillegger meg motiver jeg ikke har.

Det jeg skrev, var at maktforholdene i arbeidslivet er i endring. Arbeidstakerorganisasjonene Akademikerne, Unio og YS har fått mer makt, mens LOs makt, relativt sett, er blitt mindre.

Samtidig er LO i en unik posisjon på grunn av sin nære og særegne tilknytning til Arbeiderpartiet.

Ingen andre organisasjoner i arbeidslivet har en tilsvarende tilknytning til et politisk parti.

Jeg skrev også at det er godt dokumentert at LO får mest innflytelse når Arbeiderpartiet er i regjering, mens de andre organisasjonene mener at borgerlige regjeringer bidrar til mer likebehandling.

Jeg skrev også at partene i arbeidslivet ofte har vært konstruktive medspillere i arbeidet med viktige reformer, men at de også kan bremse nødvendig omstilling.

Kamp, demonstrasjoner og streik er legitime virkemidler, men de bør ikke brukes i utide, skrev jeg – altså noe helt annet enn Svensson later som jeg har skrevet.

Mitt hovedanliggende var at trepartssamarbeidet bør være balansert, dersom det skal fungere godt.

Analysen til Svensson er, etter min oppfatning, også mangelfull.

Han legger altfor stor vekt på maktkamp mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, enda det norske arbeidslivet i mangt og mye er et samarbeidsliv: Arbeidsgiverne vet at utsikter til høyere lønn gir insentiver til produktivitetsforbedringer. Arbeidstakerne vet at for høy lønn kan føre til at arbeidsplasser går tapt.

Dette var en av de sentrale innsiktene som ble slått fast i den såkalte Sysselsettingskommisjonen som Per Kleppe ledet på begynnelsen av 1990-tallet – en kommisjon jeg for øvrig selv var medlem av.

Teksten er publisert i Dagsavisen 22.4.2025.

Publisert: 24. april 2025
Fagforeninger Landsorganisasjonen i Norge (LO)
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Aslak Versto Storsletten

Da LO støttet norgeshistoriens største privatisering

Uten LO og Yngve Hågensen hadde børsnoteringen av Statoil ikke skjedd.
Offentlig eierskapNæringslivNæringspolitikk
Sparegris, synker, norsk eierskap, skatt, sparing, sparepenger, negativt
Steinar Juel

Uklokt å gå over til LOs nye renteregel

Inflasjonsmålet kan ikke settes på pause når frontfagsbedriftene tjener mye. Det vil gi mer ustabilitet i inflasjon, renter og valutakurs.
Pengepolitikk
Sykepleier, sykepleierindeks, penger, lønn
Per Christiansen

Overtidsdebatten: EU-domstolens konklusjon virker mangelfull

En deltidsansatt som betales overtid for utført mertid, vil oppnå en høyere gjennomsnittlig timelønn enn en fulltidsansatt uten overtid.
EU og EØSArbeid og sysselsetting
NAV, arbeid, trygdeordninger, uføre, NAV-systemet
Mathilde FastingHege Moen

Høringssvar fra Hege Moen og Mathilde Fasting

VelferdsstatenInnvandring og integreringArbeid og sysselsetting
helse sykepleier
Lars Kolbeinstveit

Et forsvar for dem som jobber heltid

Velferdsstaten bæres av vanlige folk i full stilling som går på arbeid. Hvis det ikke snart blir deres tur, kan oppslutningen om velferdsstaten forvitre.
Økonomi og velferdArbeid og sysselsetting
Per Christiansen

Deltidsarbeid og overtid i EØS

BREV nr. 88

EU-domstolen har i en konkret sak kommet til at arbeid i en deltidsstilling ut over avtalt deltid, skal kompenseres som overtid. Dommen har vakt begeistring i fagbevegelsen, mens arbeidsgiversiden er alarmert. Dersom dommen må sies å ha mangler, er det noe myndighetene kan gjøre med det? 
EU og EØSArbeid og sysselsetting

Nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo