Kommersielle barnehagekjeder bidrar til kvalitet og mangfold
Mangfoldet i sektoren blir ikke mindre med kommersielle kjeder med på laget. Kvalitetsutviklingen i barnehagesektoren det siste tiåret har vært drevet frem av store og mellomstore private barnehageaktører.
Publisert: 8. august 2021
Professor Anne Greve argumenterer i Dagsavisen 2. august for at kvaliteten og mangfoldet i barnehagesektoren blir dårligere på grunn av tilstedeværelsen til de store kjedene. Kritikken hennes er såpass svak at den fortjener en imøtegåelse.
Det er nemlig liten tvil om at mye av kvalitetsutviklingen i barnehagesektoren det siste tiåret har vært drevet frem av store og mellomstore private barnehageaktører. Dette gjelder forhold som konseptbarnehager, åpningstider, fokus på mat, kurs- og kompetanseutvikling for ansatte og kommunikasjon med foreldre. Dette har skjedd som følge av at noen aktører, særlig de store kjedene, har nådd en størrelse hvor det har vært mulig å frigjøre ressurser til å jobbe systematisk og målrettet med konsept- og kvalitetsutvikling.
Mangfoldet i sektoren blir heller ikke nødvendigvis mindre med kommersielle kjeder med på laget. Mangfold ivaretas gjennom forskjellige eierformer og størrelser, men også ved at det finnes tema-barnehager, eksempelvis gårdsbruk- eller idrettsbarnehager, samt barnehager med forskjellige pedagogiske profiler, slik som Montessoribarnehager, Steinerbarnehager eller Tro- og livssynsbarnehager.
Kommersielle barnehager har ofte sterkere økonomiske insentiver for å tiltrekke seg barn, og vil derfor legge mer innsats i å variere tilbudet gjennom å tilby ulike tematiske og pedagogiske profiler eller ulike tilleggstjenester for foreldre. Tre av fire profilbarnehager er faktisk private. Blant barnehager som er en del av et større felleskap, er det dessuten ofte innholdsmessig et stort mangfold av ulike tilbud. For eksempel er det en rekke ulike profilbarnehager blant barnehagene i de større, kommersielle kjedene.
Professor Greve har ansvaret for å utdanne fremtidens barnehagepedagoger. Dette er en svært viktig jobb, som hun fortjener honnør for å utføre. Men hun bør kanskje fokusere på hvordan studentene skal bli best mulige pedagoger for barna våre – ikke hvilken type barnehage de skal arbeide i.
Innlegget var publisert i Dagsavisen 6. august 2021.