Fleksibel skolestart: Svar til Sæther
Vi bør aldri fraskrive skolen ansvaret for å gi god og tilpasset opplæring til alle elever – uavhengig av ferdighetsnivå og «skolemodenhet».
Publisert: 25. oktober 2024
Oline Sæther svarer i Klassekampen 22. oktober på mitt innlegg om fleksibel skolestart, som sto på trykk 8. oktober.
Sæthers hovedankepunkt mot mine argumenter mot fleksibel skolestart synes å være min problematisering av hvordan det skal avgjøres hvilke barn som er skolemodne og ikke.
I svarinnlegget mener Sæther at det er «naturlig at hele laget rundt barnet – både barnehage, skolen, foreldre og ikke minst barnet selv» skal involveres i vurderingen av om man skal begynne på skolen eller ikke. Likevel er foreldrene viktigst, for «de kjenner barnet best». Men samtidig tror Sæther at «de færreste foreldre vil velge en forskuttert eller forsinket skolestart dersom det strider mot rådet fra en fagperson».
Her tror jeg Sæther undervurderer potensialet for både byråkrati og konflikt i skolen, dersom man skal etablere et system og hierarki som vurderer alle barn etter skolemodenhet.
De siste årene rapporteres det om stadig flere og skarpere konflikter mellom foreldre, lærere og den norske skolen. Min frykt er at vurderinger og avgjørelser om hvilke elever som er skolemodne vil skape ytterligere konflikter, og ikke minst stjele tid og arbeidsressurser i barnehage, blant lærere og skoleledelse og i kommunene.
Ellers er jeg enig med Sæther i at dagens praksis, hvor «mer enn 99 prosent av norske barn starter skolen sammen med fødselskullet sitt», er for rigid. Men det betyr ikke at vi bør ha en skoleinntaksordning og et byråkrati som systematisk vurderer og sorterer alle barn etter skolemodenhet.
Da er det bedre at det blir noe enklere og mer normalt enn i dag at enkelte elever får utsatt skolestart. Men da må initiativet komme fra foreldrene selv og ikke fra skolesystemet.
Likevel bør prinsippet om at skolen skal tilpasses hver enkelt elev bestå. Vi bør aldri fraskrive skolen ansvaret for å gi god og tilpasset opplæring til alle elever – uavhengig av ferdighetsnivå og «skolemodenhet».
Teksten er publisert i Klassekampen 23.10.2024.