Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet

Likestilling i utdanning og arbeidsliv

Privat sektor i Norge har et lavt antall kvinnelige toppledere. Det skyldes ikke at kvinner ikke tar de riktige utdanningene for å være kvalifiserte til topplederstillinger, skriver Mathilde Fasting.

Mathilde Fasting

Publisert: 14. desember 2017

I 2015 hadde 57 prosent av norske kvinner mellom 30 og 39 år en fullført universitets- eller høyskoleutdanning. Tilsvarende hadde 40 prosent av mennene det samme. Fordelingen er dermed omtrent 60–40 i kvinnenes favør. På siviløkonomstudiet ved NHH er kjønnsfordelingen 40–60. Det var ikke særlig annerledes da jeg gikk på NHH, kvinneandelen var tidlig over 30 prosent. Siviløkonomstudiet er noe både gutter og jenter velger om de har ambisjoner i næringslivet. Utdanningen er en typisk vei til lederansvar, særlig i privat sektor, men også til en viss grad i offentlig sektor.

En siviløkonom er ferdig utdannet i 25-årsalderen. Tre av fire får jobb før de er ferdige med utdanningen, og begynnerlønnen er på over 500 000 ifølge siste markedsundersøkelse fra NHH. Begge kjønn starter på en rask karriere og er attraktive arbeidstakere. Det er ikke noe som tyder på at jentene har lavere ambisjoner enn guttene når de er ferdig utdannet som siviløkonomer.

Likevel vet vi at privat sektor i Norge har et lavt antall kvinnelige toppledere. Det skyldes ikke at kvinner ikke tar de riktige utdanningene for å være kvalifiserte til topplederstillinger. Vi har likestilling i utdanning, men kvinners og menns ambisjoner i arbeidslivet skiller lag når de får barn.

Gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende i Norge er 28,9 år, i 1990 var den 25,5. Høyt utdannede kvinner, som siviløkonomer, får sitt første barn enda senere, gjerne når de er godt over 30 år. Likevel er høyt utdannede kvinner mer fruktbare: Kohortfruktbarheten i gruppen født mellom 1960 og 1964 var 2,01 barn, men det er høyt utdannede kvinner i offentlig sektor som trekker snittet opp.

Undersøkelser av høyt utdannede kvinners yrkesaktivitet viser at de går tilbake i fulltidsjobb etter fødselspermisjon. Svært få arbeider deltid. Mødre med høy utdanning går raskere tilbake i arbeid enn øvrige mødre. Over 50 prosent av kvinnene som har barn mellom to og 19 år og har femårig eller lengre utdanning, arbeider 40 timer eller mer per uke, 28 prosent arbeider mer enn 45 timer. Det er ikke arbeidstiden som bremser.

Likestilt forsørgerpraksis er vanligere når kvinner har høy utdanning, men vanligere når barna ikke er små og det ikke er mange barn i familien. Det er også forskning som viser at mer ressurssterke menn i større grad blir fedre, og at de belønnes av arbeidsgivere og øker sine karriereambisjoner når de får flere barn. Det er også slik at uttaket av fedrekvoten øker når moren har høy utdanning: Dess høyere utdanning og høyere inntekt mor har, dess flere fedre tar ut foreldrepermisjon. Har far og mor i tillegg ganske lik inntekt, er sjansene enda større for at far tar ut fedrekvoten.

I dette bildet er det ikke lett å se hvorfor kvinner ikke velger den ambisiøse veien mot topplederstillinger, når de har alle muligheter. Norge har i praksis full barnehagedekning for ettåringer og SFO-ordning til barnet går ut av fjerde klasse. Far tar ut fedrepermisjon når mor får barn. Studier viser at disse to forholdene, fedrekvote og barnehagedekning, er medvirkende til at kvinner nå går raskere tilbake i yrkesaktivitet enn på 1990-tallet.

Årsakene til ulike ambisjoner etter barnefødsler og saktere karriereutvikling, i en fase av livet der karrierer bygges, ligger i detaljene. Så lenge fedrene er langt mindre fraværende fra karrierejobben sin enn sine kvinnelige kollegaer, er det her hunden ligger begravet. Skal karrierekvinner opprettholde sine ambisjoner og få like karrieremuligheter som sine mannlige kollegaer, må de også dele tiden de er borte, og omsorgsoppgavene som følger med å få barn, likt.

Dette er en viktig årsak til at jeg i arbeidet med ny familiepolitikk, som medlem i det offentlige utvalget som har levert NOU-en «Offentlig støtte til barnefamilier», har stått ved forslaget mitt om en liberal foreldrepermisjonsordning som gir mor og far hver sin individuelle rettighet til foreldrepenger med selvstendig opptjeningsrett for begge to. Det bidrar til at både mor og far er like lenge borte fra yrkeslivet når de blir foreldre. Det bidrar til at de begge kan fortsette sine karrierer, ha de samme ambisjoner og bli toppleder om de ønsker, slik de begge så for seg da de startet ved NHH eller en høyere økonomisk utdanning.

Artikkelen er publisert i Magma nr. 8/2017.

Publisert: 14. desember 2017
Arbeidsliv Likestilling Utdanning
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Skole
Kristin Clemet

Oslo-skolen har hatt en svært positiv utvikling. Nå vet vi det enda bedre enn før.

Skolepolitikken må baseres på kunnskap, ikke floskler.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
stat moral lov
Kristin Clemet

Vi trenger ikke en moraliserende stat

Moralsk kritikk bør primært formuleres av sivilsamfunnet. En moraliserende stat vil i verste fall undergrave respekten for statens viktigste oppgaver, som blant annet er å lage lover og regler.
Likestilling og feminismeNæringsliv
Pekefinger mot en sittende mann
Kristin Clemet

Pekefinger-politikk fra Høyre

Er det borgerlig politikk å opprette en «svarteliste» for å henge ut private selskaper som ikke har gjort noe som helst ulovlig?
Likestilling og feminismeNæringspolitikk
Mats Kirkebirkeland

«Unge» ordinære studenter bør vike for «eldre» studenter

Om stadig flere av oss skal studere, også i voksen alder, trenger vi en ny måte å tenke finansiering på.
Høyere utdanningØkonomiUtdanning og forskning

Hello world!

Uncategorized
Mats Kirkebirkeland

Endringer i skolen bør være mest mulig kunnskapsbasert

«Det bør bli lettere å få utsatt skolestart for barn som kan trenge det. Men det er forskjell på å myke opp litt på dagens system og å lage et helt nytt system hvor fleksibilitet er hovedprinsippet, slik mindretallet i ekspertutvalget gikk inn for.»
Uncategorized

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo