Hva er mål- og resultatstyring?
Mål- og resultatstyring er et prinsipp for styring i offentlig virksomhet. I Norge har det siden midten av 1980-tallet vært det overordnede styringsprinsippet i staten og i de aller fleste kommuner.
Mål- og resultatstyring betyr at det settes mål for virksomheten, som følges opp og brukes til læring, styring og kontroll i organisasjonen. Målene defineres gjerne som tilstanden en ønsker å oppnå for brukere og samfunnet. Dette skal bidra til at en slipper detaljert styring av ressursbruk, aktiviteter og enkeltoppgaver. Det skal også gi en klar rolle- og ansvarsdeling mellom politisk styring og den utøvende virksomheten.
Overgang til denne typen styring regnes gjerne som en del av en bredere katalog av New Public Management-reformer, som skal gi økt effektivitet og større legitimitet, basert på mindre hierarkisk styring. Også mål- og resultatstyringen er imidlertid kontroversiell, selv om det er uklart hvilke prinsipper kritikerne ønsker til erstatning. Det er få som tar til orde for en retur til mer hierarkiske styringsprinsipper.
Teksten er sist oppdatert 21.2.2020.
Videre lesning:
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring: Hva er mål- og resultatstyring?
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring: Hva skiller mål- og resultatstyring fra New Public Management?