Vedums spark til Inge K. Hansen
Inge K. Hansen har formulert seg omtrent slik vanlige folk gjør, ikke som en som har vært politiker i 20 år – og antagelig helt uten hjelp fra noe pr-byrå. Vedum og taleskriveren hans velger å misforstå.
Publisert: 7. november 2022
Finansminister og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kan ikke fordra kommunikasjonsbransjen.
Han vil nekte statlige etater å bruke kommunikasjonsbyråer, og han vil ikke rekruttere noen til regjeringsapparatet som kommer fra pr-bransjen.
Ingen skal kunne kjøpe seg til politisk innflytelse, mener Vedum. Næringslivsfolk som har noe på hjertet, eller som vil komme i kontakt med politikere, får greie det selv, uten hjelp fra rådgivere som kan noe om politikk og kommunikasjon.
Vedum selv, som er en godt trent kommunikator, omgir seg med flere rådgivere, både i departementet og partiet. Mitt tips er at han blant annet har fått hjelp til å skrive svaret til Inge K. Hansen, som sto i Dagens Næringsliv 28. oktober.
Der får Hansen vite at han er en «næringslivstopp» som «velger å sparke nedover», og at det er «spesielt pinlig» når han «angriper» dem som ikke er en del av arbeidslivet.
Men hva er det som gjør Hansen fortjent til å bli karakterisert så negativt av landets finansminister?
Årsaken er at Hansen har formulert seg litt upresist om de over 600.000 personene som mottar helserelaterte ytelser i Norge. Eller sagt på en annen måte: Han har formulert seg omtrent slik vanlige folk gjør og ikke som en som har vært politiker i 20 år.
Vedum og taleskriveren hans kunne sett gjennom fingrene med en litt uheldig formulering og i stedet forholdt seg til substans. Både den nåværende og flere tidligere regjeringer er nemlig, i likhet med Inge K. Hansen, bekymret over den høye andelen mottagere av helserelaterte ytelser.
Men fremfor å forsøke å inngå i en dialog om et alvorlig tema, velger Vedum å misforstå.
Inge K. Hansens hovedbudskap (innlegg i DN 25. oktober) er at han er bekymret for den dårlige næringslivsforståelsen i politikken og ubalansen mellom offentlig og privat sektor. Dette skriver han et innlegg om, antagelig helt uten hjelp fra noe pr-byrå.
Vedum, derimot, som syns det er dumt at så mange i næringslivet søker råd av kommunikasjonsbransjen, velger en debattform som vil skremme enda flere til å ta kontakt med et pr-byrå før de uttrykker seg offentlig.
Det er dypt ironisk.
Innlegget er publisert i Dagens Næringsliv 5.11.2022.