Private skoler gjør de offentlige bedre
Flere offentlig finansierte, privat drevne skoler gir ikke bare mer valgfrihet, det kan også heve kvaliteten i Skole-Norge, skriver Jonas Vikingstad.
Publisert: 30. juni 2017
Det har den siste tida pågått en debatt om hvorvidt man fremdeles skal tillate private, kommersielle barnehager å etablere seg i Oslo. Men burde man ikke også diskutere om man skal la flere private aktører få etablere seg i Skole-Norge?
Motstanderne av private aktører argumenterer for at de private aktørene først og fremst fokuserer på profitt, fremfor et godt tilbud. Men behøver dette alltid å være motsetninger? Om man organiserer konkurransen mellom de ulike aktørene på en god måte, legger man til rette for valgfrihet, mangfold, høyere effektivitet og bedre kvalitet.
I dagens norske skole er det primært det offentlige som står for tilbudene. Om man som elev eller foresatt ikke finner seg til rette i den offentlige skolen, eller er skeptisk til hvordan den styres, møter man et tunggrodd byråkrati. For den offentlige skolen vil det vanligvis ikke gi et tap om en elev bytter skole. Det er ikke tilfelle ved en offentlig finansiert, privat drevet skole. Her vil en tapt elev gi et økonomisk tap for den private skolen. De private skolene som ikke leverer et godt nok tilbud eller bryter med regler, overlever ikke, og mister muligheten for å drive videre.
Det finnes få eller ingen eksempler på kommunale eller fylkeskommunale skoler som har blitt avviklet grunnet dårlig drift. Det er fordi den offentlige skolen ikke behøver å innrette seg etter krav fra elever og foresatte i samme grad som private skoler behøver. Målet er naturligvis ikke å få flest mulig privatdrevne skoler, men å tilby den beste utdanningen for hver enkelt elev.
Sverige, som har liberalisert sin skolelov, kan vise til positive resultater som følge av konkurranse mellom offentlige og private skoler. Resultatene skyldes ikke bare bedre resultater blant elevene ved de private skolene, men også en markant bedring i resultatene fra de offentlige skolene i de kommunene hvor de har konkurranse fra private skoler.
Private aktører i den norske skolen gir innovasjon og skaperkraft, og det er ingen grunn til å si nei til slikt. Flere offentlig finansierte, privat drevne skoler gir ikke bare mer valgfrihet, det kan også heve kvaliteten i Skole-Norge.
Innlegget er på trykk i Klassekampen 28.6.17.