Det er ikke åpenbart at skolen skal være mobilfri
Skjermdebatten er kunnskapsløs.
Publisert: 17. januar 2024
Resultatene fra den siste Pisa-undersøkelsen har skapt mye debatt. Alle ønsker å forstå hva som gjør at norske 15-åringer gjør det dårligere, særlig i lesing.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) og en rekke andre politikere, journalister og kommentatorer har uttalt seg kritisk til hvordan skjermbruk påvirker elevenes skolegang.
Felles for dem alle er at de mener det har foregått en ukritisk digitalisering av skolen. Derfor har regjeringen satt ned et «skjermbrukutvalg» som skal se på om skjermen er problemet i skolen.
Merkelig tidspunkt
Debatten dreier seg både om bruk av private telefoner, og om bruk av skjerm som PC og Ipad. Utvalget skal derfor se på begge deler, men hver for seg. Kunnskapsministeren har allerede uttalt seg skeptisk til mobilbruk i skolen, og nylig anbefalte hun alle skoler å innføre mobilforbud. Om det kommer flere lignende oppfordringer, gjenstår å se.
Jeg tror alle er enige i at skjerm kan ha noen negative konsekvenser. Men det er også veldig mye vi ikke vet om bruk av skjerm i skolen og konsekvensene av det.
Da er det rart at regjeringen allerede nå, før man har kunnskap om konsekvensene, vurderer eller anbefaler å innføre felles regler for og restriksjoner på mobilbruk. Det er merkelig å sette ned et utvalg og be om en utredning man tilsynelatende ikke har tenkt å ta hensyn til.
Mer kunnskap
Skjermbrukutvalget har pekt på at det er mye usikkerhet av konsekvensene knyttet til digitale læremidler og privat mobilbruk i skolen – og ikke minst hvordan dette kan brukes for at det skal virke mest mulig positivt. Skjermbrukutvalgets ferske notat om bruk av skjerm i skolen viser også at mobilregler allerede er veldig utbredt i den norske skolen.
Derfor er deres konklusjon at det fortsatt er behov for mye kunnskap, før man kan komme med anbefalinger.
Et annet poeng er at restriksjoner i skolen ikke vil gjøre særlig mye med hvordan elevene bruker mobilen og andre skjermer i fritiden. For eksempel er de fleste ungdommer på sosiale medier i flere timer hver dag, og de sover mindre fordi de scroller inn i evigheten. Det er liten grunn til å tro at et mobilforbud på skolen vil endre dette.
Kan være positivt
Det er ikke åpenbart at skolen skal være helt mobilfri. Tvert imot bør skolen være en arena hvor barn og unge lærer om både de positive og negative konsekvensene av skjermbruk. Mobiltelefonen kan også være et positivt verktøy, for eksempel til å lage filmer, spille Kahoot eller generelt å gjennomføre alternative undervisningsmetoder.
Skolen kan og skal legge opp til å bruke mobilen som verktøy og heller lære barna hva som er fornuftig bruk og ikke. I et liberalt samfunn bør ikke et overordnet forbud legge føringer på hvordan lærerne legger opp undervisningen sin.
Vi må ha tillit til at lærerne klarer å legge opp undervisningen selv på den måten de mener er best. Politikere på Stortinget skal ikke detaljregulere hvordan den enkelte skolen kan eller ikke kan bruke mobilen i skoletiden eller i undervisningen, i hvert fall ikke før vi har kunnskap om konsekvensene av det.
Innlegget var publisert i Aftenposten 14. januar 2024.