Barneombudet og ny mobbepolitikk
Jeg tviler ikke på at Barneombudet er opptatt av å bekjempe mobbing. Men når ombudet møter Djupedal-utvalgets massive tiltakspakke med lite annet enn ukritisk jubling, bør Lindboe snart også få noen spørsmål om kunnskapsgrunnlaget og de åpenbare egeninteressene Barneombudet har i dette, skriver Torstein Ulserød i Aftenposten.
Publisert: 21. juni 2015
Av Torstein Ulserød, jurist i Civita.
Barneombud Anne Lindboe svarer 18. juni på min kronikk om mobbing i skolen. Kronikken handler om Djupedal-utvalgets forslag til ny mobbepolitikk. Jeg har tillatt meg å spørre om alle de ca. 100 tiltakene utvalget har foreslått for å bekjempe mobbing, virkelig er kunnskapsbaserte. Lindboe mener at jeg «ikke ser ut til å ha forstått alvoret i mobbing».
Folk kan selv lese kronikken i Aftenposten og Civita-notatet den bygger på, og bedømme om jeg «underkjenner» at mobbing er alvorlig. Lindboes budskap er at «det er på tide» med nye tiltak. Det kan godt hende. Jeg er imidlertid opptatt av at tiltakene også skal ha effekt. Men Lindboe virker lite interessert i en debatt om dette. Det er på et vis forståelig. Den «nye mobbepolitikken» gir Barneombudet rollen som klageinstans med myndighet til å ilegge sanksjoner. Det vil bety en kraftig kompetanse- og ressursmessig styrking av Barneombudet.
Jeg tviler ikke på at Barneombudet er opptatt av å bekjempe mobbing. Men når ombudet møter Djupedal-utvalgets massive tiltakspakke med lite annet enn ukritisk jubling, bør Lindboe snart også få noen spørsmål om kunnskapsgrunnlaget og de åpenbare egeninteressene Barneombudet har i dette. Man kan også lett tenke seg at Lindboes debattstil snevrer inn rommet for opplyst debatt. Dersom enhver kritikk av «offensive» forslag mot mobbing skal møtes med beskyldninger om at man ikke tar mobbing alvorlig, er det ikke så rart om politikere kvier seg for å delta i slike debatter.
Innlegget er på trykk i Aftenposten 21.6.15. Se også:
Civita-notat nr. 12 2015: En kunnskapsbasert mobbepolitikk?
Av Torstein Ulserød, jurist i Civita
Djupedal-utvalget la i mars 2015 frem sin utredning om mobbeproblemene i skolen (NOU 2015:2). Utredningen inneholder forslag til en «ny offensiv mobbepolitikk» der økt rettsliggjøring og byråkratisering ser ut til å være en hovedsatsing.
I dette notatet gjennomgås en del av de mest sentrale tiltakene som foreslås. Det er grunn til å spørre om alle disse tiltakene er kunnskapsbaserte, i den forstand at det er sannsynliggjort at de vil redusere problemene med mobbing, slik utvalget hevder.
Last ned og les notatet her: