Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Velferdsstaten

Stor velferdsstat tilsier høy skatt

Økt skatt er feil medisin, men har de borgerlige noe godt alternativ? Lars Gauden-Kolbeinstveit i Dagens Næringsliv.

Lars Kolbeinstveit

Publisert: 8. februar 2017

Økt skatt er feil medisin, men har de borgerlige noe godt alternativ?

I sin regjeringsperiode har Solberg-regjeringen redusert samlet skattetrykk med 21 milliarder kroner. Arbeiderpartiet vil reversere 15 milliarder kroner frem mot 2021. Differansen på seks milliarder kroner er en svært liten andel av det totale statsbudsjettet. På begge sider av den politiske midtstreken overdrives effekten av motstanderens skattepolitikk. For eksempel blir det påstått at pensjonister vil bli skattet i hjel med Aps skattepolitikk.

Det er ikke bare skattenivået som er avgjørende for en bærekraftig økonomi og velferdsstat. Skattesystemets utforming er viktig også for størrelsen på det effektivitetstapet skatter og avgifter skaper. Her er det en del med Arbeiderpartiets skatteforslag som det er grunner til å kritisere.

Norsk økonomi er inne i en omstillingsfase der vi trenger et innovativt næringsliv – og da er ikke mer formueskatt løsningen. De endringene som Ap foreslår på inntektsskatt er minimale, men rammer de med høyest inntekt sterkest. Dette er tilsynelatende sympatisk sett med omfordelingsøyne, men virker også negativt på incentivene til å utdanne seg til og tilby kompetent arbeidskraft.

På den annen side er en utvikling hvor offentlige utgifter bare vokser, og regningen sendes til privat norsk næringsliv ikke en langsiktig bærekraftig løsning, hvis vi vil bevare oppslutning om rause og brede velferdsordninger. Hvis skatte- og avgiftsnivået skal opp, er det mindre skadelige avgifter man heller bør øke. For eksempel kan matmomsen økes, slik at den harmoniserer med vanlig sats. Det vil bety minst 10 milliarder kroner i økte inntekter, som kan gi en mer effektiv og målrettet omfordeling. En lik og høy klimaavgift for alle norske utslipp er et annet forslag.

Fremskrivninger fra blant annet produktivitetskommisjonen og i perspektivmeldingene tilsier at vi i møte med den fulle virkningen av en eldre befolkning om noen tiår må regne med skatteøkninger, men det vil i seg selv ikke være nok. Hvis vi kun skal øke skattene for å finansiere fremtidens velferd, må de settes så høyt at de vil skade økonomien i alvorlig grad. For eksempel viste produktivitetskommisjonen at skattenivået for gjennomsnittsfamilien må over 60% i mangel av andre reformer. Et slikt skattenivå er ikke bærekraftig og gir alvorlige effektivitetstap. Verken venstresiden eller høyresiden kommer utenom kutt i offentlige utgifter, tiltak som fremmer produktivitetsvekst i offentlig sektor og økt arbeidsinnsats generelt.

Det er likevel i dag rom for skattelettelser i norsk økonomi. Etter tiår med betydelig vekst er de offentlige utgiftene nå rekordhøye, og den offentlige andelen av BNP har passert 50 %. Problemet med skattelettelsene som dagens regjering har gjennomført, er ikke at de i seg selv er ufornuftige. Det som er problematisk, er at de i så høy grad er finansiert ved hjelp av økt oljepengebruk. En vanlig kritikk av de rødgrønnes oljepengebruk var at de brøt med handlingsregelens intensjon om at innfasingen av oljepenger skulle brukes til skattelettelser, infrastruktur, utdanning og forskning. Det var på mange måter en riktig kritikk, men dagens regjering har dessverre ikke vridd denne politikken i vesentlig grad – det føres snarere en Ole Brumm-politikk som sier ”ja takk, begge deler” – mer til pensjonister, forsvar og samferdsel – og litt skattelette på toppen av dette.  Velgere som synes skattenivået er for høyt, bør ikke glemme at uten overføringer fra Oljefondet – i 2017 budsjettert til rekordhøye 260 milliarder kroner – måtte skattenivået vært mye høyere, eller de offentlige utgiftene måtte vært betydelig lavere.

Det vil være riktig å redusere veksten i oljepengebruken fra det nivået Solberg-regjeringen har lagt seg på. Skal den ned, betyr det mindre vekst i offentlige utgifter. Høyresiden protesterer selvsagt på Aps forslag om økt skatt, men viser foreløpig ikke i tydelig nok grad hvilke offentlige utgifter som skal begrenses. Mangel på utgiftskutt nå gir relativt høyere skatt i fremtiden. Og hvem er morgendagens skattebetalere? Jo, nyutdannede og andre unge arbeidstakere som ikke har klatret så høyt på lønnsstigen, og som Ap med sitt forslag vil gi moderate inntektsskatteletter og dels skjerpede avgifter. Vi som er liberale eller konservative, og i utgangspunktet har tilbøyelighet til å stemme ikke-sosialistisk, fortjener et troverdig alternativ som leverer skattelettelser, men da kommer man ikke utenom lavere vekst – og helst kutt – i offentlige utgifter.

Innlegget var publisert i Dagens Næringsliv mandag 6. februar 2017.

Publisert: 10. oktober 2022
Arbeiderpartiet Offentlige utgifter Oljepengebruken Solberg-regjeringen Statsbudsjettet Velferdsstaten
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

helse lege
Kristin Clemet

Trenger vi egentlig et avkommersialiseringsutvalg?

Det er forstemmende å se med hvilken iver regjeringen motarbeider de private aktørene som vi høyst sannsynlig ikke kan greie oss uten i det lange løp.
Private i velferdenØkonomi
industri
Skjalg Stokke Hougen

Industri og forsvar er det Europa trenger

Kinas bruk av økonomiske tvangsmidler og sanksjonering av egne handelspartnere er et varsko for Norge og Europa om å ha færre avhengigheter enn det vi har i dag.
InternasjonaltPolitikk og samfunnGlobalisering
Kristin ClemetMathilde Fasting

Aps Frode Jacobsen går i ring

Arbeiderpartiets fremste skattepolitiker har avslørt at han ikke aner hvordan norsk næringsliv ser ut.
FormuesskattSkatt og avgifter
skole lærer
Kristin Clemet

Tiltak mot lærermangel

Takk til professor emeritus Karl Øyvind Jordell for en interessant artikkel om årsakene til dagens lærermangel (10. mai).
Utdanning og forskning
lillavelger
Kristin Clemet

«Lillavelgeren» er god å ha

«Lillavelgerne» er kanskje noen av de mest moderate, anti-populistiske og pragmatiske velgerne som fins. 
Norsk politikkPolitikk og samfunn
Omsorg, eldre, lege, hender
Hege MoenMathilde Fasting

Kan trykket på fastlegeordningen lettes fra utsiden?

Dagens velferdssystem utnytter ikke de positive ressursene som ligger til den enkelte bruker. Vi tror at en enklere velferdsmodell kan forebygge helseplager, frigjøre flere offentlige ressurser – og avlaste fastlegene.
VelferdsstatenVelferdstjenester

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo