Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Offentlige utgifter

Transportplan som sirkus og show

Nasjonal transport plan ser igjen ut til å ha blitt mer av en ønskeliste enn et reelt planleggingsverktøy. Det er synd. Anne Siri Koksrud Bekkelund i Aftenposten.

Anne Siri Koksrud Bekkelund

Publisert: 10. mars 2017

Det er mye som skurrer ved forrige ukes nasjonale transportplansirkus: Den svimlende høye totalkostnaden, det ukelange, landsdekkende showet for å presentere planen og det faktum at det fremdeles ikke foreligger noen nasjonal transportplan.

Mange snakker og skriver som om prosjektene som er med i Nasjonal transportplan 2018–2029 (NTP) betyr at de faktisk skal gjennomføres. Slik er det ikke. Før spaden stikkes i jorden for prosjektene, må Stortinget bevilge penger over statsbudsjettet.

NTP har alltid svingt mellom å være en ren ønskeliste og et reelt planleggingsverktøy. De siste stortingsperiodene har den i større grad blitt et planleggingsverktøy, men nå ser det ut til at den igjen blir mer av en ønskeliste. Det er synd.

På den positive siden finnes det noen samfunnsøkonomisk gode nyheter i planen. Politikerne ser for eksempel ut til å anerkjenne betydningen av tilstrekkelig kapasitet for tog gjennom Oslo. Og de viser store ambisjoner for investeringer i infrastruktur, noe vi trenger.

Reelle kutt er urealistisk

Dessverre er planen så omfattende at det er vanskelig å se for seg hvordan den kan gjennomføres i sin helhet. Da må Stortinget nærmest fryse bevilgningene på alle andre områder, noe som virker lite sannsynlig.

Politikerne kan selvsagt velge å gjennomføre reelle kutt i offentlig sektor for øvrig, men det virker urealistisk. Selv ikke sykelønnsordningen, som så å si samtlige samfunnsøkonomer anbefaler å revidere, våger partiene (med mulig unntak av Venstre) å røre.

Alternativt kan politikerne velge å kaste handlingsregelen på båten. Det ville være svært spesielt, særlig når de nettopp har sagt at de vil stramme inn regelen.

NTP igjen en meny?

Den siste og mest realistiske muligheten er at NTP igjen blir en meny, hvor budsjettflertallet til enhver tid kan velge å realisere det som passer dem politisk og skyve alt det andre ut i det blå.

Et forvarsel er kanskje Ringeriksbanen, som politikerne skryter av at de nå tar inn i NTP. Samtidig skyves den flere år ut i tid, og finansieringen overlates dermed til budsjettforhandlinger i en ukjent fremtid.

Regissert og beregnende

Selve fremleggingen av planen fremstår så regissert og beregnende at det årlige ritualet med lekkasjer fra statsbudsjettet blir småtterier i forhold. Både regjering og støttepartier reiste forrige uke landet rundt for å selge inn planen til mediene, bit for bit. Mediene stilte selvsagt opp – hva skulle de ellers gjort?

Etter en ukes landsdekkende sirkus er det likevel ingen som faktisk har fått se nasjonal transportplan. Den er ikke engang ferdig forhandlet, og legges ikke frem før nærmere påske. Dermed kan hverken journalister, opposisjon eller interessenter vurdere helheten i planen på en skikkelig måte.

Det som er lagt frem, må tas med mer enn en klype salt. Det beste er nok å se på listen som en oversikt over prosjekter som fremdeles er med i konkurransen om å realiseres. For når alt er viktig, er ingenting viktig.

Innlegget var publisert i Aftenposten onsdag 8. mars 2017.

Publisert: 1. september 2022
Aftenposten Internrevisjonen Nasjonal transportplan Samferdsel Statsbudsjettet
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Skjalg Stokke Hougen

Arbeidsomhet lønner seg – slik må det være

Arbeid har en verdi for samfunnet som er langt større enn det som kan måles i tall. Vi må fortsatt fortelle våre unge at hardt arbeid er en dyd.
ArbeidslivArbeid og sysselsetting
olje industri
Oda Oline Omdal

Skal Norge ut av oljealderen? Da må venstresiden si mer ja.

Skepsis og mangel på kunnskap kan ikke hindre det som potensielt kan bli den nye oljen.
ØkonomiKlima og miljø
penger gro
Steinar Juel

Slipp milliardene løs, det er vår

En inflasjonsspiral kan ikke brytes hvis alle deler av økonomien gis full kompensasjon for økte priser og kostnader. Nå gjør staten nettopp det – med over 60 prosent av norsk økonomi.
Økonomisk politikkØkonomiFinanspolitikk
Aslak Versto Storsletten

I et demokrati er mangfold og pluralisme viktig

Flere finansieringskilder enn staten er sunt. Det skaper mangfold og spredning av makt.
NæringslivØkonomi
helse lege
Kristin Clemet

Trenger vi egentlig et avkommersialiseringsutvalg?

Det er forstemmende å se med hvilken iver regjeringen motarbeider de private aktørene som vi høyst sannsynlig ikke kan greie oss uten i det lange løp.
Private i velferdenØkonomi
industri
Skjalg Stokke Hougen

Industri og forsvar er det Europa trenger

Kinas bruk av økonomiske tvangsmidler og sanksjonering av egne handelspartnere er et varsko for Norge og Europa om å ha færre avhengigheter enn det vi har i dag.
InternasjonaltPolitikk og samfunnGlobalisering

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo