Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Civita
Handlekurv
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Brev fra EU
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Reformer

Reformsvikt

«Det er skuffende at en regjering som er så opptatt av å gjennomføre reformer for å fremme effektivitet, kvalitet og verdiskaping ikke har greidd å deregulere drosjenæringen», skriver Steinar Juel.

Steinar Juel

Publisert: 20. oktober 2017

Det er skuffende at en regjering som er så opptatt av å gjennomføre reformer for å fremme effektivitet, kvalitet og verdiskaping ikke har greidd å deregulere drosjenæringen. Det var trist å se at politiet ble sendt for å slå ned på en kreativ nyetablering som Uber, og at Uber derfor nå trekker seg ut, og det er trist å se at andre nye kreative aktører som Økotaxi ikke har fått lov til å slippe til. Uber er ulovlig virksomhet, sier Norges Taxiforbund. At oppstart at ny virksomhet i et marked for lovlige tjenester er ulovlig, sier alt om hvor håpløs lovgivingen er.

Selv om loven er modernisert etter det, stammer dagens løyveordning fra samferdselsloven av 1976, og bygger på tradisjoner som kan spores tilbake til bilens spede barndom i 1920-årene. Ingen næring med unntak av landbruket er så gjennomregulert som drosjenæringen. Tilbudet av drosjer bestemmes av fylkeskommunene gjennom antallet løyver de utsteder. I følge loven skal antallet løyver bestemmes av hva fylkeskommunene mener det er ”behov” for. De som får løyver har kjøreplikt, de skal i hovedsak holde seg innenfor et definert geografisk område, og løyvene er basert på at drosjevirksomhet skal være fulltidsyrke. I utgangspunktet er også takstene regulert. Men her er det noen unntak, blant annet i Oslo.

For de som bruke taxi, ser det ut som det er sterk konkurranse mellom taxier i Oslo, fordi en kan velge mellom biler fra Norgestaxi, Oslo Taxi, Christiania Taxi, Taxi 2 o.a. Det er konkurranse mellom sentraler, de kan etablere seg relativt fritt, men antallet taxiløyver er regulert, og har vært konstant siden 2003. Nye sentraler må derfor lokke til seg eksisterende drosjeeiere ved å tilby høyere takster, noe som gjør at konkurransen sentralene imellom bidrar til å drive opp takstene overfor publikum. Resultatet er at folk bruker taxi mindre og mindre, kapasitetsutnyttelsen faller, og takstene presses ytterligere opp for at drosjeeierne og sjåførene skal kunne ha et levebrød.

Hovedbegrunnelsen for nåværende regulering har vært å sikre transporttilbud også i tynt befolkede områder. Det er viktig at det også er heldøgns drosjetilbud i slike områder, men det kan sikres på andre måter enn dagens reguleringer. Dette er i alle tilfeller ikke noe argument for å beholde slike reguleringer også i bymessige strøk. Siden 1976, har andelen av befolkningen som bor i byområder økt kraftig.

Det skjer for tiden mye med kollektivtransporten i og rundt de store byene. Buss, bane og tog går oftere, stanser kjøringen senere på natten, og rutenettet blir mer og mer finmasket. Dette påvirker selvsagt markedet for drosjer, men deres muligheter til å tilpasse seg en slik ny virkelighet er nesten ikke-eksisterende. De har kjørplikt, antallet løyer er uendret, løyvehavere skal være fulltidsstillinger og geografibegrensningene hindrer fleksibilitet. Delingstjenester som Uber, og alternative drosjekonsepter som det Økotaxi lanserte, er kreative tilpasninger til en ny virkelighet. Enhver næring opplever at markedene deres endres, og er helt avhengig av å kunne tilpasse seg når det skjer. Ofte er det nykommere som tvinger frem tilpasninger også hos eksisterende bedrifter. En slik dynamikk tillates ikke i drosjebransjen. Resultatet er dårligere og dårligere utnyttelse av bilparken, og en sløsing med resurser som vi som kunder tvinges å betale for.

Jeg har stor respekt for den jobben og de reformene samferdselsminister Solvik-Olsen har gjort på vei- og jernbaneområdet. Desto mer skuffende er de lave ambisjonene han har presentert når det gjelder å reformere et åpenbart antikvarisk regime for drosjenæringen.

Innlegget stod på trykk i Stavanger Aftenblad 19.10.2017.

Publisert: 19. september 2023
Delingsøkonomi Drosjenæringen
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

AI batteriproduksjon
Steinar Juel

Skralt bevis for subsidiesuksess

Halvferdige fabrikkhaller og virksomhet nær avvikling er et veldig dårlig bevis på at aktiv næringspolitikk fungerer.
Næringspolitikk
Bergstø fra SVs landsmøte
Skjalg Stokke Hougen

Posering fra SV om lokaldemokrati

I 2020 ble Søgne og Sogndalen slått sammen med Kristiansand, til «nye» Kristiansand kommune. Som en følge av at Sp lovet storstilte reverseringer av den forrige regjeringens politikk, har oppsplittingen av Kristiansand blitt en prestisjesak for partiet.
Institusjoner og forvaltningReformer
grunnrente olje
Steinar Juel

Leterefusjon og batterisubsidier kan ikke sammenlignes

Refusjonsordningen gjelder kun i letefasen, ikke i produksjonsfasen av olje og gass.
Økonomi og velferdNæringspolitikk
AI styrerom, eierskap
Mats Kirkebirkeland

Kommunalt eierskap: Når partiboken er viktigst

Mens staten i stor grad har profesjonalisert forvaltningen av sitt eierskap i de mange selskapene den eier, synes styreverv i kommunenes mange selskaper å oftere fordeles etter partiboken.
Offentlig eierskapNæringspolitikk
eldreomsorg
Aslak Versto Storsletten

Vi tok løftet for norske barn. Nå bør vi gjøre det for norske eldre.

Barnehageforliket feirer 20 år. Det er på tide å vurdere en lignende reform i eldreomsorgen.
ReformerPrivate i velferdenVelferdstjenester
Steinar Juel

Selvsagt ingen masseledighet uten oljeskattepakken

Uten oljeskattepakken ville det selvsagt ikke blitt massearbeidsledighet. Utgangspunktet var stor knapphet på arbeidskraft i nesten alle sektorer.
NæringspolitikkArbeid og sysselsetting

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo