Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Økonomi og velferd

En for aktiv stat kan svekke velferd, klima og arbeid

I lederen i Avisa Nordland 26. april tas det til orde for mer statlig eierskap. Om det vil fungere er høyst usikkert. Vi har lyktes med mye i norsk økonomi til nå. Det har mange forklaringer, men en vesentlig årsak er en god arbeidsdeling mellom politikk og gode rammebetingelser på den ene siden, og et omstillingsdyktig næringsliv med åpen markedskonkurranse på den andre.

Lars Kolbeinstveit

Publisert: 30. april 2021

I lederen i Avisa Nordland 26. april tas det til orde for mer statlig eierskap. Om det vil fungere er høyst usikkert. Vi har lyktes med mye i norsk økonomi til nå. Det har mange forklaringer, men en vesentlig årsak er en god arbeidsdeling mellom politikk og gode rammebetingelser på den ene siden, og et omstillingsdyktig næringsliv med åpen markedskonkurranse på den andre. Modellen har høstet bred faglig oppslutning, og er også blitt befestet av Ap.

Den mest effektive og næringsvennlige måten å fremme klimavennlig produksjon på, er gjennom avgifter. Jens Stoltenberg skriver om det i sin biografi. Han er tydelig kritisk til mer inngripende og ineffektive tiltak, som for eksempel innføringen av såkalte grønne sertifikater.

I dag ønsker særlig partiene på venstresiden å satse på usikre og dyre tiltak for å bedre klimaet – gjerne utenfor handlingsregelen. Tidligere statssekretær i Finansdepartementet i Stoltenberg II-regjeringen, Roger Schjerva, advarer mot dette i Morgenbladet 16. april. Han sier det samme som Stoltenberg har sagt: Hvis vi skal prioritere klimatiltak høyere, må vi gjøre det innenforhandlingsregelen.

Kritikken er basert på erfaringer og faglige innsikter. Schjerva skriver at industrisatsinger med grønne hensikter bør bestå markedstesten: «Er noen villig til å satse sine egne penger i dette prosjektet?» Dette er i tråd med Gro Harlem Brundtlands oppgjør med statsbedrifter som ikke tok det reelle ansvaret for resultatene, fordi de regnet med statlig subsidiehjelp, dersom det oppsto problemer.

At kritikk av Ap sin nye kurs blir møtt med slagord som at «når aktivt statlig eierskap blir et fyord i Høyre, er Ap på rett vei», tyder på liten nysgjerrighet for hva substansen i kritikken kan dreie seg om. Kjerneargumentet i kritikken dreier seg om at Ap staker ut en kurs som har vært prøvd før, og som ga oss dyrekjøpte erfaringer, fordi den gjorde oss fattigere og svekket velferd og arbeid.

I lederen står det også at Ap «ikke kommer til å gjenta gamle feil, når de nå har vedtatt at statens eierskapspolitikk ikke bare skal ha lønnsomhet som eneste målet. Arbeidsplasser og ny næringsvirksomhet er to nye mål i tillegg.»

Men det er nettopp her vi rører ved problemet. Når man har mange mål, og det er uklart hvilke mål som skal ha forrang, vil det lett skape problemer. Normalt vil god lønnsomhet være den beste veien til flest mulig arbeidsplasser – men det er ikke omvendt. Flest mulig arbeidsplasser fører ikke til bedre lønnsomhet, men kan tvert om føre til svak lønnsomhet eller tap, som setter arbeidsplassene i fare. Trygge arbeidsplasser er viktig. Men det som ivaretar og skaper grunnlag for arbeidsplasser med gode lønninger, er produktiv, lønnsom og konkurransedyktig drift.

Innlegget er publisert i Avisa Nordland 27. april 2021, og i en rekke andre lokalaviser.

Publisert: 22. november 2022
Aktiv næringspolitikk Næringspolitikk
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

AI barnehage
Steinar Juel

Mangel på informasjon er ikke et argument mot valgfrihet

Mangel på informasjon om kvaliteten på tilbudene er et argument for å kreve bedre informasjon.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
AI eldreomsorg eldre kvinne
Aslak Versto Storsletten

Agenda prøver å overbevise folket om at folket tar feil

Private innslag i eldreomsorgen er en styrke for velferdsstaten.
VelferdsstatenPrivate i velferden
AI innovasjon politikk problemløsning
Lars Peder Nordbakken

Månelandinger er dårlig egnet til å løse «ville problemer»

I praktisk omgang med slike utfordringer er vi helt avhengige av å utvikle en riktig forståelse av problemets natur, og forstå de kritiske samvirkende faktorene bak problemet.
IdeerInnovasjon og entreprenørskapNæringspolitikk
AI helse og omsorg
Aslak Versto Storsletten

Agendas feilslutning

Tankesmien Agenda reagerer negativt på resultatene i en undersøkelse som viser samme trend som Agenda selv har kommet frem til.
VelferdsstatenPrivate i velferden
AI EU fra utsiden
Mathilde Fasting

EØS-avtalen er ikke nok

Er EØS-avtalen og tilhørende avtaler dekkende for Norges behov?
Økonomi og velferdEU og EØS
AI Oslo leilighetsblokk
Skjalg Stokke Hougen

Tredje boligsektor er et feilspor

Med stigende priser er eierlinjen under press, og mange av politikernes forslag til løsninger vil kunne gjøre vondt verre. 
BoligpolitikkØkonomi og velferd

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo