Offentlige utgifter
Liste over mulig sløsing i Oslo kommune
Her har vi samlet noen av sakene som har dukket opp etter at Mats Kirkebirkelands rapport om sløsing i Oslo kommune ble publisert i februar 2023.
Publisert: 7. mars 2023
- I 2016 innførte Oslo kommune tilskudd på 5 millioner kroner til kjøp av elsykkel, som skulle dekke inntil 20 prosent av prisen på en ny elsykkel (maksimalt 5000 kroner per person). 1019 sykkelkjøpere fikk tilskudd, men en stor andel av tilskuddsmottakere har høy inntekt og formue, og har adresse i ressurssterke nabolag. Trafikkøkonomisk Institutt konkluderte med at tiltaket fungerte svært godt ut fra målsetningen om å stimulere til økt kjøp av elsykler, og at støtten har ført til økning i sykkelbruken og bidratt til å redusere klimagassutslipp blant de som har mottatt støtte. Prisen er imidlertid på mellom 5000 og 8000 kroner per reduserte tonn. Til sammenligning ligger CO2-prisen på dem omdiskuterte norske elbil-støtten på mellom 400 og 2500 kroner. https://www.aftenposten.no/oslo/i/O3Vl/el-sykkelsubsidier-gikk-til-vestkanten-og-nordstrand, TØI-rapport 1498/2016.
- Fornebubanen kan bli enda dyrere etter at grunneiere på en av de planlagte stasjonene krever mellom 1 og 1,5 milliarder kroner i erstatning på grunn av ekstra kostnader ved fundamentering og tapte leieinntekter som følge forsinkelse av prosjektet. Saken avgjøres i retten våren 2023. https://www.nrk.no/osloogviken/grunneier-krever-milliardbelop-i-erstatning-fra-fornebubanen-1.16302231
- Byrådsavdelingen for finans brøt egne anbudsretningslinjer ved å betale 160.000 kroner for møtelokaler og én overnatting for fire personer på et luksushotell 200 meter fra Rådhuset. https://www.aftenposten.no/oslo/i/nQ0V3L/oslo-kommune-brukte-160000-kroner-paa-moeterom-paa-luksushotell-200-meter-fra-raadhuset
- Oslo kommune brukte over 15 millioner kroner på to sykkelhotell som stod ferdig i august 2021. Mer enn ett år senere, i januar 2023, er sykkelhotellene fremdeles ikke åpnet grunnet problemer å skaffe vektere. https://www.nrk.no/osloogviken/sykkelhoteller-til-15-millioner-enna-ikke-apnet-1.16278700
- En rapport fra IT-selskapet Triona, laget på oppdrag fra bymiljøetaten, har kartlagt det kommunale veinettet i Oslo og funnet et vedlikeholdsetterslep på 1,6 milliarder kroner, hvor rundt en fjerdedel av veiene har snarlig behov for tiltak. Det estimerte årlig behovet for vedlikehold av det kommunale veinettet er på 865 millioner kroner, mens det faktiske driftsbudsjettet for vedlikehold i 2022 var på 447 millioner kroner. Dette innebærer at vedlikeholdsetterslepet øker hvert år, noe som medfører økte kostnader i form av ad hoc vedlikehold, økte ulykkeskostnader, drivstofforbruk og slitasje på kjøretøy, forlenget reisetid, samt erstatningskrav fra bileiere grunnet skader som kan relateres til dårlig veistandard. https://vartoslo.no/bydel-vestre-aker-bymiljoetaten-cecilie-lyngby/oslos-veier-er-i-mye-darligere-forfatning-enn-hittil-kjent-ny-rapport-avslorer-at-en-av-fire-veier-har-snarlig-behov-for-tiltak/439159
- Ved sammenslåingen av de fire kommunale etatene Omsorgsbygg, Undervisningsbygg, Kultur- og idrettsbygg, samt deler av Boligbygg, til det nye boligforetaket Oslobygg i 2020, ble det estimert en kostnad for ekstern konsulentbistand på 1,5 til 5 millioner kroner. I februar 2022 kom nyheten om at det var brukt 28 millioner kroner i ekstern konsulentbistand for prosjektet.» https://vartoslo.no/acos-as-boligbygg-einar-wilhelmsen/nye-tall-bak-konsulentbruk-i-kommunale-oslobygg-anslo-a-bruke-maks-5-millioner-kroner-brukte-til-slutt-28-millioner/357583
- Overskridelsene ved Stovner bad er omtalt i rapporten. I april 2023 kom nyheten om at Stovner bad blir enda dyrere enn varslet, med en ny kostnadsramme og ferdigstillelse innen sommeren 2026, dersom alt går som planlagt.
- I april 2023 trekker selskapet som skal bygge og drifte anlegget for karbonfangst og -lagring på Klemetsrud i nødbremsen på grunn av nye beregninger av kostnadene. Oslo Celsius vil ikke kunne gjennomføre fangstprosjektet etter opprinnelig plan og innenfor eksiterende investeringsbudsjett på 5,55 milliarder kroner, hvor Oslo kommune har lovet å bidra med 2,1 milliarder kroner. Prosjektet vil i beste fall bli ett år forsinket og utsatt til 2027. I verste fall vil prosjektet aldri bli realisert. https://e24.no/energi-og-klima/i/Mopdjr/trekker-i-noedbremsen-for-oslos-store-klimasatsing-setter-alt-paa-vent-paa-klemetsrud
- Ifølge Storebrand vil en helt unødvendig fortetting av trikketraseen på Skøyen koste Oslo kommune over to milliarder kroner, blant annet som følge av ekspropriasjon av et kontorbygg på 9.850 kvadratmeter. Flytting av trikketraseen ble foreslått i 2015, blant annet for å lage en samlokalisering av kollektivtilbudet på Skøyen, etter bygging av Fornebubanen. Men den valgte traseen og stasjonen for Fornebubanen ved Skøyen ble senere endret og flyttet nærmere Hoff, blant annet på grunn av kostnader, tidsbruk og anleggsgjennomføring. Plan- og Bygningsetaten i Oslo kommune opprettholder likevel planen om å endre trikketraseen, mot innsigelser fra Statens Vegvesen og Bane NOR, som mener planen gir dårligere fremkommelighet for buss og trikk. https://www.estatenyheter.no/storebrand-eiendom/storebrand-om-skoyenplanen-utrolig-sloseri-med-offentlige-midler/373739 og https://www.tu.no/artikler/fornebubanen-flytter-skoyen-stasjon-inn-i-fjellet/486885
- Oslo kommune ble dømt til å betale motpartens saksomkostninger på 600.000 kroner, gjennom to rettsrunder, i en sak hvor kommunen krevde tilbakelevering av en festetomt leid til den veldige stiftelsen Eugene Hanssens Småhjem, som leier ut leiligheter for eldre innbyggere i Oslo. https://www.estatenyheter.no/oslo-kommune-ville-stoppe-gamlehjem-ble-overkjort-i-domstolene/368998
- Oslo kommune har gjennom flere år krevd at utbyggere opparbeider kommunale fortau med henvisning til plan og bygningsloven § 18-1. I en dom i lagmannsretten ble denne praksisen kjent ulovlig, etter at et eiendomsselskap saksøkte kommunen for opparbeidelse av vei til en estimert kostnad på 8 millioner kroner. Oslo kommune inngikk forlik med eiendomsselskapet etter dommen, men dommen har ført til at en rekke eiendomsaktører krever at tilsvarende kommunale krav erklæres for ugyldige. https://www.estatenyheter.no/oslo-kommune-tapte-fortauskamp-mot-utbygger-kan-gi-flere-krav-om-erstatning/331160 og https://www.estatenyheter.no/oslo-kommune-i-ny-rettssak-om-fortauskrav/365801
- Det rødgrønne byrådet har siden 2015 brukt 2,6 milliarder kroner på å bygge nye barnehager. Samtidig står flere barnehager tomme på grunn av mangel på barn, ettersom fødselstallene i Oslo har gått ned. I samme tidsperiode har byrådet også kjøpt opp private barnehager for 596 millioner kroner. Byrådet forsvarer satsingen med at befolkningsprognoser peker på en nedgang i antall barn i aldersgruppen 1-5 år til ca. 2024, men deretter viser en jevn vekst i den neste tiårsperioden. https://www.nettavisen.no/nyheter/byradet-har-brukt-2-6-milliarder-kroner-pa-barnehager-helt-meningslost/s/5-95-400957
- I 2021 satte Oslo kommune i gang prosjektet «Supergrønland», som er en leke- og aktivitetspark, med blant annet ballbinger, skøytebane og klatreanlegg, til en kostnad på 40 millioner kroner, ved Olafiagangen og Vaterlandsområdet på Grønland. Oslo kommune ville opprinnelig legge til rette for en mathall i området, men byrådet ville heller tilrettelegger for aktiviteter for barn, unge og familier, blant annet for å gjøre det belastede og utrygge området på Grønland mer populært. Tre år senere melder Oslo-politiet at området fremdeles preges av kriminelle gjenger og salg av narkotika. Bydelen er blitt svært skeptisk til å gå videre med konseptet, da de mener området ikke passer for et slikt tilbud grunnet kriminalitetssituasjonen. https://vartoslo.no/berit-jagmann-bydel-gamle-oslo-bymiljoetaten/bydel-gamle-oslo-kritiske-til-byradets-aktivitetspark-for-barn-og-unge-i-olafiagangen-bydelen-gir-opp-de-unge-raser-beboerforeningen/452328, https://www.aftenposten.no/oslo/i/QoBjmV/med-ballbinger-skoeytebaner-og-klatreanlegg-skal-de-loefte-et-av-byens-mest-belastede-omraader og https://www.aftenposten.no/oslo/i/69dBAr/omraadet-er-i-stor-grad-eid-av-narkotikaselgere-slik-beskriver-politiet-deler-av-groenland
- I mars 2023 kom det nye kostnadsanslag for reservevannforsyning til Oslo. Prosjektets totale kostnader øker med ytterligere 3,5-3,7 milliarder kroner til over 30 milliarder kroner, blant annet som følge av prisvekst. Oslo bystyrets siste vedtak om reservevannforsyning var på 27 milliarder kroner for hele vannforsyningsprosjektet.»https://www.nrk.no/osloogviken/ny-milliardsprekk-for-oslos-vannforsyning-1.16359900
- Hukodden Strandrestaurant, eid av Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY), har stått tom siden 2018. Siden da har bygget forfalt, og hele bygget trenger restaurering. Ifølge EBY vil dette kost rundt 25 millioner kroner, men bystyret har kun foreløpig satt av fem millioner kroner til restaurering av bygget. https://www.aftenposten.no/oslo/i/veGJeB/strandrestauranten-paa-huk-blir-stengt-i-ytterligere-to-aar
- Mosaikk barnehage og den lokale beboerforeningen ønsket seg flere lekeapparater og klatrestativ da bydelen Gamle Oslo i 2023 bestemte å fjerne det eksisterende lekestativet, pga. mye hundeavføring og brukte sprøyter. Bydelen valgte i stedet å bygge kunstkrokodiller til 520.000 kroner som barnehagen mener ikke dekker barnas behov for lek. https://www.ao.no/barnehagen-ba-om-lekeplass-fikk-kunstkrokodiller-til-halv-million/s/5-128-655610
- I 2023 oppdaget Bymiljøetaten i Oslo kommune at det manglet ferdigattester på rundt 30 bysykkelstativer som ble satt opp i 2015. Ettersom aktøren som satte opp bysykkelstativene er gått konkurs og at konsulenten som ble brukt for å gjennomføre ferdigattestene har sluttet i stillingen, estimerer Bymiljøetaten at det vil koste tre millioner kroner å skaffe en ny konsulent for å få ferdigattest på sykkelstativene. https://www.ao.no/ikke-noe-er-galt-med-sykkelstativene-ma-likevel-ut-med-millioner/s/5-128-654722
- Nytt sykkelfelt langs en 200-meters veistrekning på Hasle hadde i 2022 et opprinnelig budsjett på 7 millioner kroner. Siden byggingen startet har sykkelvei-prosjektet sprukket to ganger, og hadde sommeren 2023 et budsjett på 22 millioner kroner. Prisen, 110.000 kroner per meter sykkelvei, er høyere enn den 3,8 km lange sykkelveien mellom Stavanger og Sandnes, som fikk tittelen Norges flotteste og dyreste sykkelvei i 2020. https://www.nettavisen.no/nyheter/sykkelfeltet-pa-200-meter-skulle-koste-sju-millioner-na-er-prislappen-tredoblet/s/5-95-1273451? https://www.nrk.no/rogaland/apner-snart-sykkelvei-til-1_4-milliarder_-_-bortkastede-penger-1.15137842
Les rapporten her: