Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Økonomi

Norge trenger en målrettet hydrogenpolitikk

Skal Norge utnytte de store hydrogenambisjonene i EU krever det en  målrettet politikk. Hverken  regjeringens passivitet eller opposisjonens  overilte  optimisme  adresserer  de virkelige hindringene.

Haakon Riekeles
Simon Seland

Publisert: 25. juli 2020

Hydrogen er en attraktiv energibærer fordi det har høy energitetthet og ingen utslipp ved forbrenning. Særlig til en del industrielle formål kan hydrogen være den eneste realistiske nullutslippsløsningen. Også til bruk i skipsfart, tungtransport og oppvarming er interessen voksende.

EU har høye ambisjoner om økt bruk av hydrogen. I 2050 skal EU ha netto null utslipp, og hydrogen kan bli sentralt for å nå det målet. Dette representerer både en trussel og en mulighet for Norge. En trussel fordi hydrogen er tenkt å erstatte viktige kilder til etterspørsel etter norsk gass, særlig innen industri som i dag står for rundt en tredel av EUs gassetterspørsel. Men også en mulighet, for Norge kan tilby deler av den energien Europa trenger for at hydrogenambisjonene skal nås.

Hydrogen kan produseres både fra fossil og fornybar energi. I dag brukes i hovedsak gass, i en prosess som gir store klimagassutslipp. Men CCS gjør det mulig å fjerne disse utslippene, og prosessen er enklere enn karbonfangst fra eksisterende kraftverk og industri. Ved å bruke gassressursene våre til å produsere hydrogen, og lagre CO2 i Nordsjøen, kan Norge gå fra å selge et utslippsintensivt produkt EU prøver å bli kvitt, til å tilby et nær utslippsfritt et. Det kalles blått hydrogen, og kan bli en ny norsk eksportindustri.

Det er imidlertid flere hindringer før det kan bli en realitet, som vi belyser i et nytt  Civita-notat.

For det første er interessen for blått hydrogen i Europa lunken. Både EU og Tyskland skriver i sine hydrogenstrategier at de heller vil satse på hydrogen produsert fra elektrolyse, såkalt grønt hydrogen, på tross av at blått hydrogen ofte har lavere utslipp. Grønt hydrogen vil trolig produseres nærme etterspørselen, det vil si i EU heller enn i Norge, for å balansere et kraftsystem med stor andel sol og vind, noe vi ikke trenger siden vannkraften gjør den jobben. Etterspørsel etter grønt hydrogen i EU vil i så fall kun gi litt mer norsk krafteksport. Det bør derfor være en prioritet i norsk europapolitikk å jobbe for at blått hydrogen likestilles med grønt hydrogen. Det er langt fra tilfelle i dag, hverken i EUs nye taksonomi for grønne investeringer eller i diverse hydrogenstrategier.

Videre er kostnadseffektiv transport av hydrogen fra Norge til kontinental-Europa et foreløpig uløst problem. Det er to aktuelle alternativer: å bruke skip, eller det eksisterende gassrørnettet, hvor det siste vil være klart billigst ved stor produksjon. Men skal gassrørledningene brukes, trengs det forskning og utvikling, regelverksutforming og investeringer. Til gjengjeld leder gassrørledningene fra norsk sokkel rett til eksisterende kilder til industriell hydrogenetterspørsel og dedikerte hydrogenrørledninger, noe som kan gi umiddelbare markedsmuligheter.

Et siste hinder er at til tross for store politiske ambisjoner, er det ennå ikke et marked for blå hydrogenproduksjon. Til syvende og sist er det prisene på gass, hydrogen, kraft og CO2-utslipp, samt kostnadene ved CO2-rensing og transport, som avgjør om det blir et slikt marked. Men når mangel på tilbud hindrer investeringer på etterspørselssiden, og manglende etterspørsel hindrer investering i produksjon, kan statlige tiltak som avlaster risiko være nødvendig.

Det er likevel viktig at beslutninger tas på kommersiell basis. Politikere fra Ap, Sp, MDG og SV fremmet nylig en felles plan med et måltall om produksjon av minst 400 000 tonn hydrogen per år innen 2030, som skal utløses gjennom et statlig hydrogenselskap, tilskudd og et hydrogenfond.

Å subsidiere hydrogen er å ta inntekter for staten (gass og kraftproduksjon) og gjøre dem om til utgifter. Det er åpenbart ikke en bærekraftig vei ut av oljeavhengighet. Å sette et vilkårlig produksjonsmål, som er høyt nok til at det blir dyrt dersom staten skal betale for det, men så lavt at det knapt betyr noe for norsk og europeisk energipolitikk, er heller ikke hensiktsmessig. Ideen om et nytt statlig hydrogenselskap virker mest som et merkelig utslag av 1970-tallsnostalgi, særlig i lys av at staten allerede er eier i tre selskaper (Equinor, Statkraft og Yara) som befatter seg med forskjellige former for hydrogenproduksjon i dag. Regjeringens  passive  hydrogenstrategi, som i liten grad belyser muligheten for hydrogeneksport, er heller ikke veien å gå.

Det Norge trenger er en politikk som gjør oss i stand til å gripe de mulighetene som kan dukke opp i Europa, uten å påføre staten store, unødvendige kostnader.

Innlegget er publisert i Dagens Næringsliv 23.7.20. Se også:

https://www.civita.no/publikasjon/hydrogen-muligheter-og-hindringer-for-en-ny-norsk-eksportnaering

Publisert: 13. januar 2023
Fornybar energi Hydrogen Energipolitikk
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

bank
Steinar Juel

Bankkriser – igjen

Silicon Valley Banks kollaps skaper risiko for mer finansuro fremover. Det tilsier at sentralbankene bør gå mer gradvis frem med renteøkningene.
PengepolitikkØkonomiØkonomiske systemer
fastlege
Aslak Versto Storsletten

Du bør betale mer for fastlegen

Økte egenandeler er en av flere løsninger på den såkalte fastlegekrisen.
VelferdsstatenØkonomiVelferdstjenester
Flickr.om/Emmanuel Macron/Faces Of The World
Skjalg Stokke Hougen

Pensjonsseier med bismak for Macron

Den mye omtalte pensjonsreformen i Frankrike er ikke så dramatisk og omveltende som motstanderne skal ha det til.
InternasjonaltReformerTrygder og pensjoner
klima
Lars Peder Nordbakken

Grønn frihandel er løsningen, ikke grønn proteksjonisme

En grønn frihandelsavtale kan fjerne toll på grønne produkter, energi, teknologi, tjenester og investeringer, skriver Lars Peder Nordbakken.
ØkonomiKlima og miljø
Strømkabler, fjellet, Rauland
Mats Kirkebirkeland

Risiko i Statkraft

Statkraft og selskapets tradere tjener milliarder. Men er det en risiko for at oppsiden er privatisert, mens nedsiden er sosialisert?
Offentlig eierskapØkonomiNæringspolitikk
sveits
Steinar Juel

Ingen skam å snu – heller ikke for Vedum

Når skatten spiser opp bedriftseiernes avkastning og enda litt til, må eierne tære på bedriftene for å betale skatt – de må ta av såkornet. En Sp-statsråd skjønner at det er en dårlig strategi.
FormuesskattSkatt og avgifter

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo