![](https://civita.no/content/uploads/2017/03/Civita-notat_05_2017_forside-708x1024.jpg)
Innholdstype
Årstall
Kategorier
Skribenter
Tags
![](https://civita.no/content/uploads/2017/03/Civita-notat_05_2017_forside-708x1024.jpg)
Nr. 5 2017: En bedre handlingsregel
Å justere handlingsregelen er nødvendig for å sikre en ansvarlig finanspolitikk, men det er ikke tilstrekkelig. Ansvarlig finanspolitikk handler om mer enn bruken av oljepenger. I dette notatet foreslåes det flere tiltak for en fremtidig ansvarlig finanspolitikk.
Økonomisk politikkOffentlige utgifterØkonomi og velferdFinanspolitikk
![](https://civita.no/content/uploads/2017/01/Civita-notat_04_2017_forside-703x1024.jpg)
Nr. 4 2017: Bruk av benchmarking for effektivisering i offentlig sektor
Hvor effektiv er offentlig sektor? Formålet med dette notatet er å se på hvordan benchmarking og beste praksis-sammenligninger brukes i offentlig sektor i dag.
Institusjoner og forvaltningOffentlige utgifter
![](https://civita.no/content/uploads/2017/02/Civita-notat_03_2017_forside_web3.jpg)
Nr. 3 2017: Enova – lite effektiv og svært kostbar klimapolitikk
Er Enova et kostnadseffektivt klimaverktøy med formålet og rammene Stortinget har gitt organisasjonen? Eller nok et typisk eksempel på at norske politikere ikke har evne og vilje nok til å innføre lite populære klimapolitiske virkemidler?
Økonomi og velferdKlima og miljø
![](https://civita.no/content/uploads/2017/01/Civita-notat_02_2017_forside-718x1024.jpg)
Nr. 2 2017: TISA-avtalen og Norges handel med tjenester
I dette notatet gis det en introduksjon til TISA-avtalen, og det sees nærmere på dens demokratiske grunnlag og hvilke muligheter og utfordringer TISA-avtalen skaper for norske bedrifter og arbeidsplasser.
HandelØkonomi og velferdGlobalisering
![](https://civita.no/content/uploads/2017/01/Civita-notat_01_2017_forside_web.jpg)
Nr. 1 2017: Liberale reformer i åtte land
Mange europeiske land har de senere årene gjennomført suksessfulle liberale reformer. Selv om våre europeiske naboland er ulike, kan gode reformer være eksempler til etterfølgelse. Dette notatet gir en smakebit på reformer som alle kan være aktuelle og relevante for Norge.
LiberalismeReformerArbeid og sysselsetting
![](https://civita.no/content/uploads/2016/12/Civita-notat_27_2016-717x1024.jpg)
Nr. 27 2016: Utdanning og sosial mobilitet
I dette notatet vil vi se på status for den sosiale mobiliteten i Norge, og identifisere de lavest hengende fruktene om vi ønsker å bedre mobiliteten. Det viktigste vi kan gjøre, er å legge til rette for at de svakeste elevene kan gjøre det best mulig. Grunnlaget for dette legges allerede i barnehage og grunnskole.
SkolepolitikkUlikhetUtdanning og forskning
![](https://civita.no/content/uploads/2016/12/Civita-notat_26_2016_web.jpg)
Nr. 26 2016: Islamsk finans i Norge
I dette notatet forsøker vi å kartlegge etterspørselen etter islamsk finans i Norge. Notatet vil også si noe om den større betydningen av islamsk finans i en europeisk og norsk kontekst, og om mulige positive og negative sider ved fenomenet.
ReformerØkonomi og velferdØkonomiske systemer
![](https://civita.no/content/uploads/2016/11/Civita-notat_25_2016-705x1024.jpg)
Nr. 25 2016: Hvordan redusere statens utgifter?
I dette notatet identifiseres det mulige kutt i statens utgifter på nærmere 50 milliarder kroner. Stadig flere erkjenner at veksten i statens utgifter ikke kan fortsette i dagens tempo, og at det derfor vil være behov for utgiftsreduksjoner fremover. På tross av dette mangler det konkrete forslag om hvordan man skal få det til. Notatet har som formål å rette opp i det, og foreslår femten konkrete tiltak som vil redusere statens utgifter.
Økonomisk politikkReformerOffentlige utgifterVelferdsstatens bærekraft
![](https://civita.no/content/uploads/2016/11/Civita-notat_24_2016-703x1024.jpg)
Nr. 24 2016: Liberalt demokrati i krise?
Om fenomenet Trump kan man si at hans valgkamp har åpnet en Pandoras eske, der mentaliteter i det amerikanske samfunnet har blitt utløst og neppe finner veien tilbake i esken med det første. Er det liberale demokratiet i fare?
DemokratiInternasjonaltDemokrati og rettigheterPopulisme
![](https://civita.no/content/uploads/2016/10/Civita-notat_23_2016-696x1024.jpg)
Nr. 23 2016: Retorikk og realiteter i innvandringspolitikken
Mediedebatten og partienes retorikk om innvandring reflekterer i liten grad de reelle konfliktene i innvandringspolitikken. I dette notatet ser vi nærmere på sammenhengen mellom retorikk og realiteter.
InnvandringInnvandring og integrering
![](https://civita.no/content/uploads/2016/10/Civita-notat_22_2016-710x1024.jpg)
Nr. 22 2016: Profitt og kvalitet i praksis
I dette notatet gjennomgås en rekke studier, rapporter og undersøkelser for å belyse hvordan konkurranseutsetting påvirker kvalitet i offentlige tjenester, både målt som brukeropplevd kvalitet, og med mer objektive kvalitetsmål.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
![](https://civita.no/content/uploads/2016/10/Civita-notat_21_2016-714x1024.jpg)
Nr. 21 2016: Liberal folkehelsepolitikk
I dette notatet ser Lars Fr. H. Svendsen kritisk på folkehelsepolitikken.
VelferdsstatenVelferdstjenester
![](https://civita.no/content/uploads/2016/10/Civita-notat_20_2016_web-708x1024.jpg)
Nr. 20 2016: Velferdsinnovatørene
Private aktører kan bidra til valgfrihet, mangfold, nyskaping og effektivitet. Men for at konkurranse skal kunne fungere er det flere forutsetninger som må være oppfylt.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
![](https://civita.no/content/uploads/2016/09/Civita-notat_19_2016-724x1024.jpg)
Nr. 19 2016: Et forsvar for profitt
Det er blitt et vanlig retorisk grep å hevde at profitt er ”bortkastede penger”. Men profitt er ikke bortkastet. Tvert imot, profitt kan bidra til at vi stadig finner bedre løsninger på samfunnets små og store problemer.
VelferdsstatenPrivate i velferdenNæringslivVelferdstjenester
![](https://civita.no/content/uploads/2016/09/Civita-notat_18_2016-710x1024.jpg)
Nr. 18 2016: TTIP, Brexit og Norge
Med Brexit vil Norge kunne komme i en lojalitetsskvis mellom EU og Storbritannia. Storbritannia er en viktig handels- og investeringspartner for Norge, men det er også de resterende EU-landene og USA.
HandelEU og EØS
![](https://civita.no/content/uploads/2016/08/Civita-notat_17_2016_web2.jpg)
Nr. 17 2016: Trenger vi egentlig seniorordninger?
De aldersbetingede ordningene kan ha hatt en funksjon for 30 år siden, men fremstår i dag som overlevninger. Formålet med dette notatet er å gi en kort oversikt over disse aldersbetingede ordningene for såkalte seniorer.
ArbeidslivVelferdsstatenTrygder og pensjoner
![](https://civita.no/content/uploads/2016/06/Civita-notat_16_2016-703x1024.jpg)
Nr. 16 2016: Egenandeler i høyere utdanning
I dette notat drøftes forutsetningene for gratisprinsippet i høyere utdanning og hvorvidt det er sannsynlig eller riktig at dette prinsippet er helt avgjørende for lik rett til utdanning og sosial mobilitet, og dessuten drøftes konsekvensene av gratisprinsippet for kvalitet i høyere utdanning.
AvgifterHøyere utdanningUtdanning og forskning
![](https://civita.no/content/uploads/2016/06/Civita-notat_15_2016-692x1024.jpg)
Nr. 15 2016: Kinas lydige statskapitalisme – en modell uten fremtid
Uten nye og dyptgripende politiske og økonomiske reformer med et liberalt innhold vil Kina bli stilt overfor en alvorlig konfrontasjon med sterke samfunnsøkonomiske tyngdelover i årene fremover. Dette notatet stiller den eksisterende Kina-modellen under et kritisk lys.
InternasjonaltRettsstatØkonomiske systemer
![](https://civita.no/content/uploads/2016/06/Civita-notat_14_2016-736x1024.jpg)
Nr. 14 2016: Å forsvare et åpent, liberalt samfunn
Når spørsmålet er hvordan vi skal forsvare et åpent og liberalt samfunn, forutsetter det en nærmere forståelse av hva vi skal forsvare, hvorfor vi skal forsvare det og hva vi skal forsvare det mot. Før vi griper til en kur, bør vi forsøke å stille noenlunde riktig diagnose.
IdeerDemokratiLiberalisme
![](https://civita.no/content/uploads/2016/05/Civita-notat_13_2016-703x1024.jpg)
Nr. 13 2016: Arbeidstidsreguleringene i Norge – for mye vern og for lite fleksibilitet?
Arbeidstidsutvalget, som la frem sin utredning 6. januar, har foreslått enkelte endringer i reglene for regulering av arbeidstid. Men endringsforslagene må sies å være moderate. Er det riktig at det ikke er større problemer knyttet til arbeidstidsreguleringene enn det utvalget beskriver, eller at det ikke finnes argumenter for større reformer?
ArbeidslivArbeid og sysselsetting
![](https://civita.no/content/uploads/2016/05/Civita-notat_12_2016-702x1024.jpg)
Nr. 12 2016: Kampen mot tobakk – En vurdering av forslaget om standardiserte tobakkspakninger
Standardisering av tobakkspakninger: Som vanlig når det gjelder forslag om nye reguleringer for bruk og omsetning av tobakk, er intensjonene gode. Det er likevel grunn til å spørre om vi nå er i ferd med å nå en grense for hva som er akseptabelt i et liberalt samfunn.
RuspolitikkNæringspolitikk
![](https://civita.no/content/uploads/2016/05/Civita-notat_11_2016_web-705x1024.jpg)
Nr. 11 2016: Forsiktig vekst – eller full fart og bråstopp i 2021? Finanspolitiske veivalg på kort og mellomlang sikt
Vokser statsbudsjettene like mye som siste tre år, må bremsene settes på i 2021. En mer forsiktig politikk gir muligheten for moderate økninger i oljepengebruken i 15 nye år.
Økonomisk politikkØkonomi og velferdFinanspolitikk
![](https://civita.no/content/uploads/2016/04/Forsiden_web-688x1024.jpg)
Trender
Denne pamfletten gir en oversikt over trender og utviklingstrekk som påvirker og vil påvirke Norge fremover. Last ned eller bestill boken her!
InternasjonaltPolitikk og samfunn
![](https://civita.no/content/uploads/2016/04/Civita-notat_10_2016-716x1024.jpg)
Nr. 10 2016: Norsk utviklingspolitikk frem mot 2030
Internasjonalt er utviklingssamarbeid i rivende utvikling, men også i Norge er betingelsene for utviklingspolitikken i ferd med å endre bistanden. Dette notatet presenterer viktige forutsetninger og anbefalinger for en effektiv og forutsigbar utviklingspolitikk.
Bistand og utviklingØkonomi og velferdGlobalisering
![](https://civita.no/content/uploads/2016/04/Civita-notat_09_2016-735x1024.jpg)
Nr. 9 2016: Delingsøkonomi – hva er egentlig nytt?
Fremveksten av tjenester som Uber synliggjør behovet for en liberalisering av en næring som synes å kveles av dagens reguleringsregime. I dette notatet sees det prinsipielt på hva delingsøkonomi er.
NæringslivØkonomi og velferdØkonomiske systemer
![](https://civita.no/content/uploads/2016/04/Civita-notat_08_2016-709x1024.jpg)
Nr. 8 2016: “Et sosialistisk prosjekt” – om LO og forholdet til Cuba og Venezuela
Cuba og Venezuela: Det er et kommunikasjonsproblem for LO at betydelige deler av organisasjonen lefler med autoritær sosialisme.
Totalitære og autoritære regimerSosialisme og sosialdemokratiDemokrati og rettigheter
![](https://civita.no/content/uploads/2016/03/Civita-notat_07_2016-722x1024.jpg)
Nr. 7 2016: Bør Norge bruke tre prosent av BNP på FoU?
Investeringer i forskning og utvikling (FoU) er viktig for kunnskapsvekst og innovasjon som kilder til verdiskaping og velferd. Det er imidlertid ikke gitt at det er fornuftig for et land å sette seg et bestemt politisk mål for hvor mye offentlig og privat sektor til sammen skal bruke på FoU årlig.
ForskningInnovasjon og entreprenørskapØkonomi og velferdUtdanning og forskning
![](https://civita.no/content/uploads/2016/03/Civita-notat_06_2016_forside-713x1024.jpg)
Nr.6 2016: Nisjepartier – en styrke eller svakhet for demokratiet?
Så lenge de små partiene, med sine nisjesaker, trengs som koalisjonspartnere for de masse-mobiliserende partiene i norsk politikk vil småpartiene kunne få en makt og innflytelse på politikken som går langt utover den støtten de har blant velgerne. Kan det bli en demokratisk utfordring ved stortingsvalget i 2017, hvis norsk økonomi svekkes og mer omfattende politiske prioriteringer må gjennomføres?
Norsk politikkPolitikk og samfunnDemokrati og rettigheter
![](https://civita.no/content/uploads/2016/03/Civita-notat_05_2016_forside_web.jpg)
Nr. 5 2016: Gi elitegründerne en sjanse
Norge trenger mer av både bredde- og elite-entreprenørskap for å utvikle en sterkere markedsdrevet motor for jobbvekst og fremtidig verdiskaping.
Innovasjon og entreprenørskapØkonomi og velferdNæringspolitikk
![](https://civita.no/content/uploads/2016/02/Civita-notat_04_2016_forside_web.jpg)
Nr. 4 2016: Økende ulikhet i Norge?
Det hevdes at ulikhetene nå endres raskt i Norge. Dette notatet ser på ulike mål på ulikhet siden årtusenskiftet, og viser at det er vanskelig å finne bevis for at ulikhetene nå er økende. Det er stabiliteten som er mest fremtredende.
Økonomi og velferdUlikhet
![](https://civita.no/content/uploads/2016/02/Civita-notat_03_2016_forside-704x1024.jpg)
Nr. 3 2016: Kvalitet i undervisning ved universiteter og høyskoler
Notatet argumenterer for at norsk høyere utdanning må bli bedre på tre områder: integrasjon av studenter sosialt og akademisk, deltagelse av studenter i forskning, og personlig kontakt mellom student og lærer.
ForskningHøyere utdanningUtdanning og forskning
![](https://civita.no/content/uploads/2017/06/kitchen-g5bf977b6f_1920-1024x683.jpg)
Nr. 2 2016: Flyktninger og arbeid
Dette notatet drøfter årsaker til den lave arbeidsdeltakelsen blant flyktninger og mulige tiltak for å øke sysselsettingen. Notatet ser blant annet på utformingen av introduksjonsprogrammet, hvordan utdanningsmulighetene til flyktninger kan forbedres, og målrettede tiltak som kan gi en vei inn i arbeidsmarkedet for flyktninger med dårligere forutsetninger for å lykkes.
IntegreringInnvandring og integreringArbeid og sysselsetting
![](https://civita.no/content/uploads/2016/01/Civita-notat_01_2016_forside_web.jpg)
Nr. 1 2016: Paris-avtalen og veien videre
Den totale klimainnsatsen som planlegges frem mot 2030 er langt fra tilstrekkelig for å nå de klimamålene avtalen fastsetter. Det krever vesentlig økt innsats dersom det skal være mulig å nå togradersmålet.
Økonomi og velferdKlima og miljø
![](https://civita.no/content/uploads/2015/12/Civita-notat_33_2015_forside-726x1024.jpg)
Nr. 33 2015: En helhetlig og forutsigbar flyktningpolitikk
I dette notatet drøftes mulighetene for å utforme en mer helhetlig flyktningpolitikk, som kan komme flere flyktninger til gode, og som samtidig kan begrense problemene knyttet til irregulær og ukontrollert migrasjon. Last ned og les notatet her:
InnvandringInnvandring og integrering