Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Civita
Handlekurv
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Jakten på det borgerlige
  • Brev fra EU
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Clemets blogg
Foto: Flickr.com/Arbeiderpartiet/Landsstyremøte september 2023/Kjersti Stenseng
Foto: Flickr.com/Arbeiderpartiet/Landsstyremøte september 2023/Kjersti Stenseng
Trygder og pensjoner

Hvorfor ikke heller et protesttog mot arbeidsministeren og NAV?

Kristin Clemet

Publisert: 20. april 2026

Fellesforbundet og Parat har i skrivende stund tatt ut cirka 2600 ansatte fra 185 bedrifter i streik.

De streiker blant annet for å få arbeidsgiverne til å forskuttere sykepenger utover arbeidsgiverperioden på 16 dager, slik at ansatte slipper å vente på utbetalinger fra NAV ved lang tids sykdom.

Mange arbeidsgivere forskutterer allerede sykepenger slik fagforeningene ønsker. Men det gjelder langt fra alle. Mange arbeidstakere kan derfor få et problem, hvis de blir syke over lang tid. Det kan ta mange uker å få utbetalt sykepengene fra NAV.

Kravet som fremmes, er høyst forståelig. Hvis vi først har full lønn under sykdom, så har vi full lønn under sykdom, og den kan ikke være forsinket i mange uker. Avdragene på boliglånet eller innkjøp av mat kan ikke settes på vent, fordi NAV bruker lang tid.

Men hvorfor kravet rettes mot arbeidsgiverne er vanskeligere å forstå.

For en stor og ressursrik arbeidsgiver er det sikkert ikke vanskelig å forskuttere sykepengene fra NAV. For små bedrifter blir det ofte veldig vanskelig, og det er da også derfor NHO Reiseliv ikke har gått med på kravet. Som forhandlingslederen uttrykker det:

«Under forhandlingene ble det fremmet krav om forskuttering av sykepenger, foreldrepenger og omsorgspenger. Dette er et svært vanskelig krav for arbeidsgiverne. Vi skjønner at folk er avhengig av å få sykepengene sine raskt, men dette er statens ansvar og kan ikke skyves over på bedriftene. Sykepenger er en offentlig velferdsordning. Når denne ikke fungerer godt nok, så er det staten og NAV som må ordne opp i det, og det er helt urimelig å velte dette offentlige ansvaret over på arbeidsgiverne. Forskuttering av sykepenger kan være utfordrende for alle bedrifter, men særlig for de små og mellomstore.»

Så spørsmålet er: Hvorfor går ikke arbeidstakerne heller i protesttog mot arbeidsministeren og NAV fremfor å streike?

Både den nåværende og tidligere arbeidsministeren er nok vel kjent med problemet, for det er ikke nytt. Men hvorfor ikke gjøre noe med det? Det er vel, tross alt, regjeringen og forvaltningen som har ansvaret for at våre velferdsordninger virker slik de skal?

Arbeidsministeren hadde handlekraft nok til å si opp en NAV-direktør på dagen.

Hun burde også ha handlekraft nok til å gjøre noe med utbetalingene fra NAV.

Publisert: 20. april 2026
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Mer fra bloggen

Kristin Clemet

Er det bra for ettåringer å være i barnehage?

Og hvorfor er en ung politiker så provoserende?
Norsk politikkVelferdstjenester
Kristin Clemet

Lite gjennomtenkt kritikk fra Dagbladet og Klassekampen om Avkommersialiseringsutvalget

Offentlige utvalg bør ikke misbrukes til å utføre rene ideologiske oppdrag
Velferdstjenester
Velferd, omsorg, gamlehjem, pensjonist
Kristin Clemet

Avkommersialiseringsutvalget: Misbruk av utredningsinstituttet

Men de kommersielle aktørene blir neppe faset ut
Velferdstjenester
Kristin Clemet

Hvorfor er det bråk i Avkommersialiseringsutvalget?

Regjeringen har ansvaret for at det er trøbbel, og ekspedisjonssjefen har nok blitt sint av en grunn.
VelferdsstatenPrivate i velferden
Nå er det vanlige folks tur! Støre, Arbeiderpartiet, Landsstyremøte.
Kristin Clemet

Det er uenighet i Arbeiderpartiet om arbeidslinjen. Støres svar er å karikere Høyre.

Det har vært bred enighet om arbeidslinjen i over 30 år.
Norsk politikkVelferdsstatens bærekraft
Kristin Clemet

Tillitsreform i offentlig sektor. Mistillit til privat sektor.

Både offentlig og privat sektor fortjener tillit.
Velferdstjenester

Nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo