Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Civita
Handlekurv
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Jakten på det borgerlige
  • Brev fra EU
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Clemets blogg
Velferd, omsorg, gamlehjem, pensjonist
istockphoto.com
Velferdstjenester

Avkommersialiseringsutvalget Misbruk av utredningsinstituttet

Men de kommersielle aktørene blir neppe faset ut

Kristin Clemet

Publisert: 29. august 2024

I dag legger det såkalte Avkommersialiseringsutvalget frem sin utredning.

Jeg nøler ikke med å kalle det misbruk av det viktige utredningsinstituttet som Norges offentlige utredninger (NOU’er) representerer.

På NRKs Politisk kvarter i dag sa utvalgslederen at det var et politisk valg om man ønsker å tillate bruk av kommersielle velferdsleverandører eller ikke. Det har han helt rett i. Problemet er at regjeringen, etter påtrykk fra SV, har brukt et offentlig utvalg til kun å utrede løsninger der premisset er en utfasing eller langt sterkere regulering av kommersielle velferdsleverandører.

Det kan diskuteres om man overhodet bør si ja til å delta i et offentlig utvalg der selve premisset i mandatet er sterkt politisk og kontroversielt. NHO valgte å gjøre det, og resultatet er vel slik det måtte bli: En lang særmerknad. Fordelen er at NHO på denne måten kan bidra til å få frem viktige nyanser, fakta og argumenter.

Programlederen i Politisk kvarter har nok rett i at det blir debatt «utover dagen». Mange, inkludert Civita, vil også studere utredningens innhold og gi våre kommentarer.

Men utredningen vil neppe føre til at kommersielle velferdstjenester faktisk blir faset ut.

I realiteten er det nemlig bare SV og Rødt som mener at de bør utfases. Og kommer disse partiene i regjering, vil jeg ikke bli forundret om de endrer mening.

For det er rart med det: Når helsekøene er lange, er det kanskje bedre å ta i bruk kommersielle enn å la folk stå i kø. Når mange unge står utenfor arbeidslivet, er det kanskje bedre å ta i bruk private bedrifter som er langt flinkere til å inkludere de som står utenfor arbeidslivet, enn offentlig sektor er. Når det kommer en flyktningstrøm, er det som regel bedre å bruke private asylmottak enn å skape kaos. Og når folk velger private barnehager, fordi de holder høy kvalitet, så er det kanskje ikke så lurt å skrote dem. Og, det er kanskje dumt å kaste ut de private aktørene som driver barnevern, når det fører til krise i barnevernet, fordi de offentlige aktørene ikke greier å ivareta oppgaven selv.

Tilbudet fra de kommersielle aktørene er samlet sett lite, men svært viktig.

Utredningen ble i dag overlevert til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet – uten andre statsråder til stede enn Karianne Tung. Det er nok et tydelig signal om at andre statsråder ikke er så opptatt av å sole seg i glansen av denne utredningen. Hele mandatet strider jo mot det som nå er regjeringens nye politikk, nemlig å snakke pent om og ta i bruk alle gode krefter.

Publisert: 29. august 2024
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Mer fra bloggen

Kristin Clemet

Er det bra for ettåringer å være i barnehage?

Og hvorfor er en ung politiker så provoserende?
Norsk politikkVelferdstjenester
Kristin Clemet

Lite gjennomtenkt kritikk fra Dagbladet og Klassekampen om Avkommersialiseringsutvalget

Offentlige utvalg bør ikke misbrukes til å utføre rene ideologiske oppdrag
Velferdstjenester
Kristin Clemet

Tillitsreform i offentlig sektor. Mistillit til privat sektor.

Både offentlig og privat sektor fortjener tillit.
Velferdstjenester
Kristin Clemet

Norske barnehager er best i Norden

Der private slipper til, er det ikke så uvanlig at de skårer litt bedre enn de kommunale tilbudene når man forsøker å måle kvalitet ved hjelpe av brukerundersøkelser.
VelferdsstatenVelferdstjenesterVelferdsstatens bærekraft
Kristin Clemet

Storberget-utvalget illustrerer hvorfor ekspertene får stadig mer makt

Troen på at staten og kommunen alltid er best, blir stadig sterkere. Og nå har regjeringen fått som bestilt.
VelferdstjenesterPrivate i velferdenSivilsamfunnet
Kristin Clemet

Når de private velferdstilbyderne blir kastet ut: Hva vil skje?

Det må finnes alternativer og en viss konkurranse for at slike produktivitetsgevinster skal kunne synliggjøres og realiseres. Det tjener hele samfunnet på.
Norsk politikkVelferdsstatenVelferdstjenesterPrivate i velferden

Nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo