Viktig skolegang
Vi må sørge for kvalitet gjennom hele utdanningsløpet, og det må tilbys utdanninger som er relevante for et omskiftelig arbeidsliv, der den enkelte får arbeid i tråd med sine kvalifikasjoner og fortsetter å lære, skriver Mathilde Fasting.
Publisert: 8. januar 2017
I fredagskronikken lille julaften skrev professor Kjell Salvanes ved NHH om sosial mobilitet. Han slo fast at Norge skårer godt på sosial mobilitet, at den økonomiske ulikheten er lav og utdanningsnivået høyt.
Samtidig skrev han at små lønnsforskjeller i Norge antagelig er en viktig årsak til at utdanning ikke kaster like mye av seg som for eksempel i USA.
I valget mellom høy avkastning på utdanning og ytterligere sosial mobilitet i utdanning, og et samfunn med moderate forskjeller, velger jeg det siste. Det er vanskelig å oppnå ytterligere mobilitet ved hjelp av utdanning når vi allerede har et svært høyt utdanningsnivå.
Derfor er det viktig å gjøre det vi allerede gjør, enda bedre. Vi må sørge for kvalitet gjennom hele utdanningsløpet, og det må tilbys utdanninger som er relevante for et omskiftelig arbeidsliv, der den enkelte får arbeid i tråd med sine kvalifikasjoner og fortsetter å lære.
Utdanning er den enkeltfaktoren som påvirker sosial mobilitet mest. Fremover vil det handle om kvalitet og innhold i skole og barnehage. Familiepolitikken kan også bidra til god sosial mobilitet og til å redusere forskjeller i oppvekstvilkår. Vi vet at mange barn i lavinntektsfamilier i dag er innvandrere eller barn av innvandrere. Det er en utfordring, men også en mulighet, fordi den sosiale mobiliteten i mange innvandrerfamilier er høy. Vi kan oppnå høy sosial mobilitet i utdanning for barn av innvandrere. Det vil i så fall være svært viktig for å bevare små forskjeller og for å lykkes med integreringen.
Innlegget er på trykk i Dagens Næringsliv 6.1.17.