Faithonomics
Boken Faithonomics, skrevet av religionshistoriker i Civita, Torkel Brekke, bruker økonomisk teori for å gi et nytt, uortodokst syn på religion.
Publisert: 30. september 2016
Boken Faithonomics, skrevet av religionshistoriker i Civita, Torkel Brekke, bruker økonomisk teori for å gi et nytt, uortodokst syn på religion.
Mange av dagens problemer knyttet til religion, som religiøs terrorisme eller «rent-seeking» fra religiøse politiske partier, er lettere å forstå hvis vi tenker som økonomer. I boken Faithonomics ser Brekke på fortidens og dagens religiøse markeder og viser, gjennom historier fra kristendom, islam, buddhisme og hinduisme, at statlig regulering av religiøse valg ofte gir uforutsette og negative konsekvenser.
Med utgangspunkt i banebrytende forskning og case-studier fra hele verden, argumenterer Brekke i boken for at religion bør behandles akkurat som en hvilken som helst annen vare som kan kjøpes og selges, som flaskevann eller en hårklipp, og at deregulering av det religiøse markedet vil skape et mer harmonisk samfunn.
Boken kan bestilles på Adlibris, Amazone eller direkte hos Hurst Publishers.
Les også bokanmeldelsen av Faithonomics i Financial Times her!