Bedrifter i front

Edvard Kunzendorf    Caroline Hoff    Martin Virkesdal Jonsterhaug    Linn Skyum

Med prosjektet #BedrifteriFront ønsker vi å vise at næringslivet ofte er de som går foran når det gjelder å løse viktige utfordringer. Ideen oppstod i kjølvannet av Civita-rapporten Norske eiere, som viser hva privat og lokalt eierskap betyr.

Fire studenter fra de fire ikke-sosialistiske ungdomspartiene har intervjuet bedrifter som de selv har valgt ut, på bakgrunn av tre kriterier/områder:

  • Bedrifter som har gjennomført klimatiltak som reduserer bedriftens karbonavtrykk.
  • Bedrifter som har gjennomført tiltak for økt inkludering.
  • Bedrifter som har sett nye muligheter i en tvunget omstillingsfase i forbindelse med koronapandemien.

Vi håper at prosjektet #BedrifteriFront vil bidra til å øke kunnskapen om hva norske bedrifter og norsk næringsliv får til på de viktige områdene klima, omstilling og inkludering.

Her følger en kort introduksjon av bedriftene som har deltatt i prosjektet. Podcaster og videosnutter kommer etter hvert som de publiseres.

Klima og miljø:

  • ASKO:
    Norges største grossist har stor fokus på miljøvennlig varelevering. Dette gjør de ved å bruke el-lastebiler, lastebiler på biodrivstoff og hydrogendrevne lastebiler i distribusjonen. Styreleder Torbjørn Johannson forteller også engasjert om egen strømproduksjon og en egen el-ferge som skal gå mellom Horten og Moss.

Edvard Kunzendorf har snakket med Torbjørn Johannson i Asko om hvordan Asko skal bli klimanøytrale. Hør podcasten her (eller i Spotify, iTunes og andre podcast-apper).

  • Clas Ohlson:
    «Butikkjeden som har «alt» av varer tar klima på alvor med egen fikse-disk og utleie av utstyr. Kommersiell sjef, Stine Trygg-Hauger løfter frem hvordan bedriften også tilbyr hjelp til å reparere varer gjennom videolink.
  • Elkem:
    En kjempeinvestering har gjort Elkem Salten til et av verdens mest energieffektive silisiumverk. Investeringen vil sikre gjenvinning tilsvarende strømforbruket til 15 000 husstander, og redusere NOx-utslippene tilsvarende utslipp fra 500.000 dieselbiler. Vi har snakket med teknologidirektør Håvard Moe om prosessen frem mot denne satsingen og hvordan dette kan endre industrien.
  • IKEA:
    Øverste sjef i IKEA Norge er også bærekraftsjef. Det sier mye om hvordan IKEA setter bærekraft øverst på agendaen. De har et mål om å bli 100 % bærekraftige innen 2030, og jobber hardt for å nå dette målet gjennom flere spennende prosjekter. Vi har snakket med IKEA om bærekraftstrategien, implementering og hvordan IKEA finner de beste nye ideene.
  • Jernia:
    Som en del av varehandelen har Jernia anerkjent at de er en del av klimaproblemet. Derfor setter de svært høye klimakrav til sine leverandører, og jobber for at varene deres skal være av høy kvalitet og billige å reparere slik at man ikke trenger å kjøpe nytt hver eneste gang. Vi har snakket med bærekraftsansvarlig Maria Borge Andreassen om hvordan de tenker gjenbruk og resirkulering i alle ledd, og hvor viktig dette er for å holde bedrifter relevante også i fremtiden.
  • Storebrand:
    Hvordan man plasserer penger, påvirker. Storebrand har jobbet med bærekraftige investeringer i lang tid, og har ambisiøse klimamål både internt og eksternt. Vi har fått høre om noen av de nyskapende ideene de har kommet opp med, arbeidet som gjøres og hvor viktig bærekraft er for Storebrand.

Inkludering:

  • ISS:
    ISS ønsker å være «Norges viktigste integreringskanal». De går foran ved å inkludere så mange som 126 ulike nasjonaliteter i arbeidslivet i Norge. Serviceselskapet satser også tungt på å gi ufaglærte fagbrev. I Trondheim har prosjektet «Fra nybosatt til nyansatt» vært en suksess og gitt 20 personer med innvandrerbakgrunn mulighet til fagbrev og ansettelse. Dette prosjektet er et samarbeid med NAV og Trondheim kommune.
  • Møller Medvind:
    Sjelden har en bedrift lyktes like godt med inkludering i arbeidslivet som Møllers avdeling for bilpleie, Møller Medvind. Medgründer og rådgiver Bjørn Erik Tangen snakker med stor troverdighet om hvorfor faste fulle stillinger innbyr til investering for både arbeidsgiver og arbeidstaker, og om hvordan en fast kontaktperson hos NAV har gjort samarbeidet betydelig enklere.


Møller Medvind har tatt grep for å fylle unge menneskers «hull i CV’en». Bjørn Erik Tangen forteller om hvordan de har gjort dette i samtale med Edvard Kunzendorf. Hør podcasten her (eller i Spotify, iTunes og andre podcast-apper).

  • SalMar:
    En av verdens største produsenter av laks ønsker å gå tilbake til røttene på Frøya. I samarbeid med NAV finner de lokal arbeidskraft som er forberedt på livet i SalMar. Mangfoldet i SalMar er stort med ca. 30 forskjellige nasjonaliteter på samlebåndet. Ved å ansette lokalt sørger de for å ivareta og videreformidle SalMars kultur. At de ansatte vet hva SalMar handler om, styrker både lønnsomheten og effektiviteten i bedriften.

Omstilling:

  • Det Norske Brenneri:
    Da Norge stengte ned som følge av koronapandemien, stod Det Norske Brenneri på kanten av en krise. De greide å snu seg rundt gjennom å bytte ut den tradisjonelle akevitten med håndspritproduksjon. Daglig leder Odd Johan Nelvik forteller om hvordan prosessen var, hva de har lært og hva de satser på fremover.

Caroline Hoff har snakket med Odd Johan Nelvik, som forteller om en lang prosess for å få lov til å produsere håndsprit under koronapandemien. Hør podcasten her (eller i Spotify, iTunes og andre podcast-apper).

  • Lava Oslo: Da pandemien traff våren 2020 måtte store deler av restaurantnæringen stenge på dagen. Lava Oslo er blant dem som nektet å la seg overvinne, og la om driften i sine restauranter nærmest på dagen for å nå et helt annerledes marked. Vi har intervjuet medeier Anders Braathen om hvordan de både sikret sine ansatte en jobb og et godt alternativ til kundene i en svært vanskelig tid.

Linn Skyum har møtt Anders Braathen som forteller hvordan de snudde en krisesituasjon til en suksess. Hør podcasten her (eller i Spotify, iTunes og andre podcast-apper).

  • Wilhelmsen Chemicals:
    Er verdensledende innen produksjon og utvikling av marine kjemikalier. Her hjemme i Norge står de blant annet bak Blåtind-produktene og har under koronapandemien startet produksjon av desinfeksjon for blant annet hånd og overflate. Vi har intervjuet daglig leder Thorstein Medhus om hvordan bedriften har stått sammen under koronapandemien i omstillingen og det de ser på som et viktig samfunnsoppdrag.

 

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »