Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet
Velferdsstaten

Klokt og pragmatisk av LO-ledelsen

LOs leder Peggy Hessen Følsvik ønsker ikke å «frede» pensjonsgrensen på 62 år, melder Klassekampen tirsdag. Hun utviser med dette en ansvarlighet som vi er helt avhengige av for å bevare velferdsstaten.

Skjalg Stokke Hougen

Publisert: 4. juni 2022

Pensjonsreformen som Jens Stoltenbergs regjering i sin tid iverksatte og gjennomførte, var en høyst nødvendig reform. Den norske velferdsstaten er basert på høy sysselsetting. Kombinasjonen av økte offentlige utgifter til pensjon, som en følge av eldrebølge, og at staten vil få mindre inntekter fra både olje og skatt, gjorde at det ikke var bærekraftig å beholde det daværende pensjonssystemet.

Med dagens system velger man selv hvor lenge man vil jobbe, og pensjonen vil derfor avhenge av dette. To personer med lik inntekt kan få ulik pensjon. Og ved å jobbe lenger kan en få bedre pensjon enn hva vedkommende ville gjort med det gamle systemet. Det er et rettferdig system, basert på individuelle valg.

Folk får altså bedre pensjon hvis de jobber lenger. Til tross for dette velger mange å gå av med pensjon ved første mulighet, når de er 62 år.

Dette gjør at mange ikke får det de opplever som en god nok pensjon. Det kan være en uheldig konsekvens av systemet. Og det kan derfor være et fornuftig grep å heve minstealderen for pensjon, slik pensjonsutvalget, ledet av Kristin Skogen Lund, foreslår.

I dagens arbeidsmarked er de fleste i stand til å jobbe lenger enn tidligere. De aller fleste av oss jobber ikke i tunge fysiske jobber. Samtidig lever vi også lenger i dag, og den høye forventede levealderen gjør at pensjonister utgjør en større kostnad for staten enn hva de gjorde tidligere. Det er med andre ord helt legitimt å ta til orde for en høyere pensjonsalder.

De politiske partiene og partene i arbeidslivet har et ansvar for å sikre at velferdsstaten er bærekraftig. Derfor er det klokt av LO å fremvise den pragmatismen som er nødvendig for å sikre velferdsstatens fremtid. Det finnes grenser for hvor generøs en velferdsstat kan være, og det er rettferdig overfor fremtidige generasjoner å forvalte den med måtehold.

Innlegget er på trykk i Klassekampen 2.6.2022.

Publisert: 3. juni 2022
Pensjon Pensjonsreform
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

modell system skru
Hege MoenMathilde Fasting

Hvorfor feie bort forslaget til en ny velferdsløsning ved å utelukke halve modellen?

Vi stiller oss også undrende til hvordan både Østereng og Thoresen, som svarer i Dagsavisen 7. juni, klarer å tolke vårt forslag om garantiinntekt med en påbyggingsmodell dithen at alle nåværende AAP-mottakere skal gå over på ren garantiinntekt. 
VelferdsstatenTrygder og pensjonerØkonomi
Hege MoenMathilde Fasting

Kan en ny velferdsmodell løse utfordringer med fattigdom?

Vi kan alle være enige om at nåværende velferdssystem har store svakheter, skriver Hege Moen og Mathilde Fasting.
VelferdsstatenVelferdstjenester
Velferdsstaten
Hege MoenMathilde Fasting

Karensåret er ikke alene årsak til fattigdom og sosial urettferdighet

Hva da med å se på en helt ny velferdsmodell før de tøffe nedskjæringene melder seg? Vi mener garanti-inntekt og påbyggingsmodellen bør undersøkes nærmere, og håper at flere partier er nysgjerrige på hvordan vi kan fornye og forbedre velferdssystemet. For vi kan vel alle være enige om at dagens løsning ikke fungerer optimalt?
Velferdsstaten
Theodor Barndon Helland

Ikke bare-bare med tette bånd og korporatisme

Korporatisme kan være problematisk og til og med gå i interesseorganisasjonens disfavør, hvilket den tidligere lederen i Norsk tjenestemannslag ser ut til å mene.
Institusjoner og forvaltningDemokratiDemokrati og rettigheter
Steinar Juel

Noe er underlig i SSB

Når noen later som at det presenteres mer fullstendige mål for formuesfordelingen enn de offisielle tallene, er det veldig rart at et så dominerende element som pensjonsformuen ikke tas med. Skulle det være en sammenheng mellom å utelate dette, og rykter om et høyt konfliktnivå mellom noen forskere i SSB, er det svært ille.
ForskningØkonomi
Kristin Clemet

Feil om fødsels- permisjon

VelferdsstatenVelferdstjenester

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo