Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Velferdsstaten

Aktivitetskrav eller tillit i NAV?

Vi trenger ikke enda flere byråkrater som skal sørge for at mottakerne oppfyller aktivitetsplikt på midlertidige ytelser.

Hege Moen
Mathilde Fasting

Publisert: 31. mars 2022

Tre professorer ved OsloMet, Fekjær, Rasmussen og Terum, har undersøkt på hvilken måte de ansatte i NAV følger regelverket knyttet til aktivitetsplikt på arbeidsavklaringspenger. Ikke overraskende fant de ut at ansatte i NAV er like unnvikende og strenge som «folk flest». Det vil si at halvparten av dem var skeptiske til å legge press på aktivisering av stønadsmottakere, mens den andre halvparten hadde tro på at krav og forventninger ville føre folk med helseproblemer tilbake i arbeid.

Hva sier så dette om rettferdighet og likebehandling i NAV? Sier ikke dette oss at man som stønadsmottaker er prisgitt skjønnsvurderingene til den enkelte NAV-ansatte? Videre kan man lure på hva den lanserte «tillitsreformen» i NAV har tenkt å gjøre med dette?

Den nylig avgåtte arbeids- og sosialministeren, Hadia Tajik, har varslet en styrket bemanning på lokalkontorene. Fagforeningene har stilt seg positive til det, samtidig som det uttrykkes misnøye med rapport-eringsveldet i offentlig sektor. Videre ønsker de å utfordre alt regelverk som stjeler tid fra å levere kvalitetsarbeid ut til befolkningen. Ministeren ga da i oppdrag til NAV å heve tilliten til «bakkemannskapet», som impliserer at økt medbestemmelse vil kunne bidra til å heve kvaliteten på tjenestene.

Vi spør den nye arbeidsministeren: Hvordan skal så den økte tilliten og medbestemmelsen omsettes i praksis?

Lovverket på arbeidsavklaringspenger er allerede tuftet på individuell skjønnsvurdering fra den enkelte NAV-veileder. Samtidig er handlings-rommet i NAV begrenset av fastlegenes vurderinger når det kommer til helseytelsene. Medisinskfaglig kompetanse vil nemlig alltid trumfe veileders vurderinger i enkeltsaker. Dette gjelder særlig i situasjoner hvor veilederen har sanksjonert eller avslått søknad om helseytelse.

Når arbeidsavklaringspenger først er innvilget, må stønadsmottaker kontinuerlig bekrefte sykdom for å beholde sin inntektssikring. Dersom NAV har stanset tilgangen på den økonomiske tryggheten til mottakeren, vil fastlegen og behandlerapparatet opptre som mottakerens «advokater». Ettersom stønadsmottakere er betalende pasienter, vil som oftest fastlegen og behandler dokumentere behov for fortsatt ytelse, dersom pasienten selv ikke opplever å ha helse til å jobbe. Dermed er det meningsløst å presse NAV-ansatte til å stille strengere krav til stønadsmottaker for å komme i jobb.

I tillegg til fastlegene og behandlerapparatet finnes dessuten et lag med skjønnsvurderinger via tiltaksveilederne i de arbeidsrettede tiltakene i NAV. Tidvis kan man dermed oppleve at en skjønnsvurdering ett sted kan «slå i hjel» vurderingen et annet sted i systemet. Forløpet i prosessen med å avklare folks arbeidsevne er dermed verken lett å forstå for brukerne eller for samarbeidspartnerne i systemet.

Til syvende og sist er det likevel stønadsmottakerne selv som avklarer egen arbeidsevne. Men dette er først og fremst forbeholdt de som med letthet kan kommunisere hvordan sykdom og helseplager påvirker fungering i arbeidslivet. Dette viser at systemet er særlig sårbart overfor mottakerne som ikke behersker samarbeidet med dem som bygger opp «fortellingen» om arbeidsevnen.

Det heter seg nå at brukermedvirkning skal vektlegges på individnivå og systemnivå, mens de ansattes medbestemmelse skal være reell. Betyr dette at stønadsmottaker i større grad skal avklare egen arbeidsevne, eller betyr tillitsreformen at NAV-veileder skal ha større innflytelse på konklusjonen?

Vi mener at NAV kan levere bedre velferdstjenester til folket ved å la en minste inntektssikring være åpen og tilgjengelig for alle som mangler egeninntekt. Løsningen byr på tillit til enkeltmennesket framfor de ansatte i systemet. Og man vedkjenner at hver enkelt stønadsmottaker vet best angående egen jobbfungering og arbeidsevne.

Oppå garantiinntekten kan man bygge på med tilleggsutbetalinger med en svært forenklet vilkårsvurdering, sammenliknet med dagens kompliserte og skjønnsvurderte løsninger. Like jobbhindringer vil da gi lik utbetaling av ytelse.

Vår oppfatning er at vi ikke trenger enda flere NAV-byråkrater som skal sørge for at mottakerne oppfyller aktivitetsplikt på midlertidige ytelser. I stedet vil vi oppfordre til en radikal forenkling av NAV og skille jobb-veiledning fra ytelsesforvaltningen, uten at det behøver å gi mindre utbetaling av velferdsytelse til de som trenger det. Ei heller vil man måtte redusere tilliten til systemet eller opplevelse av rettferdighet for de sårbare i samfunnet.

Innlegget var publisert i Dagbladet 29. mars 2022.

Les mer

Velferdsstaten
Hege Moen

Garantiinntekt – En to-trinns velferdsmodell og forslag til ny velferdsløsning

Dette notatet presenterer en ny trygdepolitisk idé, en innføring av en garantiinntekt (GI) som en ny velferdsløsning i Norge. En garantiinntekt vil forenkle systemet og bidra til at mennesker som trenger det, vil få lettere tilgang til hjelp. 
VelferdsstatenTrygder og pensjonerArbeid og sysselsetting

Hva skal vi gjøre med NAV?

«Det er viktig med individuell tilpasning og kort ventetid. Disse to målsetningene står ofte i konflikt, da best mulig individuell tilpasning krever at mer tid brukes på utredninger og fordrer at det finnes ledige plasser på det tiltaket som vurderes som best,» skriver Mathilde Fasting i et blogginnlegg.
ArbeidslivVelferdstjenesterArbeid og sysselsetting

Er trygdesystemet godt nok, eller trenger vi nytenkning?

Se video fra frokostmøtet med Torbjørn Røe Isaksen, Ann-Hélen Bay, Kalle Moene og Simen Markussen her.
Trygder og pensjonerØkonomi
Publisert: 31. mars 2022
NAV Garantiinntekt
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

lege helse
Aslak Versto Storsletten

Folk (flest) bør betale mer for fastlegetjenester

Om helsevesenet skal være tilgjengelig for alle må ressurser brukes effektivt.
VelferdsstatenØkonomiVelferdstjenester
arbeid resepsjon
Hege MoenMathilde Fasting

Arbeid må lønne seg

Dersom arbeidslinja skal fungere, må det faktisk lønne seg å arbeide.
VelferdsstatenØkonomiArbeid og sysselsetting
paris frankrike
Skjalg Stokke Hougen

Konspiratorisk om Macron

Reformen er viktig, men den kunne vært gjennomført bedre. Påstandene til Hwang er kritikk på autopilot.
InternasjonaltReformerTrygder og pensjoner
trygd kalkulator
Hege MoenMathilde Fasting

Hva med å se på offentlige kapasitetsutfordringer i et større bilde?

Det er lite bærekraftig å løse offentlige kapasitetsutfordringer ved å stadig kaste penger etter problemene.  
VelferdsstatenTrygder og pensjoner
fastlege
Aslak Versto Storsletten

Du bør betale mer for fastlegen

Økte egenandeler er en av flere løsninger på den såkalte fastlegekrisen.
VelferdsstatenØkonomiVelferdstjenester
Flickr.om/Emmanuel Macron/Faces Of The World
Skjalg Stokke Hougen

Pensjonsseier med bismak for Macron

Den mye omtalte pensjonsreformen i Frankrike er ikke så dramatisk og omveltende som motstanderne skal ha det til.
InternasjonaltReformerTrygder og pensjoner

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo