Nytenkning i økonomifaget
Studentene lærer om effektive markeder, om komparative fordeler, om usynlig hånd – mens den virkelige verdens forviklinger og nyanser er godt skjult i alle forutsetningene som tas for å rendyrke modellene. Hvor er rommet for de kritiske diskusjonene av det som er minst like viktig som kurvene og ligningene?, spør Mathilde Fasting i Magma.
Publisert: 21. mars 2012
«Ifølge professor Dani Rodrik ved Harvard lider økonomisk undervisning på lavere nivå av forenklinger – studentene lærer om effektive markeder, om komparative fordeler, om usynlig hånd – mens den virkelige verdens forviklinger og nyanser er godt skjult i alle forutsetningene som tas for å rendyrke modellene. Hvor er rommet for de kritiske diskusjonene av det som er minst like viktig som kurvene og ligningene?
Økonomi må settes inn i en helhet, også på bachelornivå.»
Mathilde Fasting, idéhistoriker og siviløkonom, skriver for Econas blad Magma. Les hele artikkelen her.