Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
flytte
Formuesskatt

Exitskatt og flytting til Sveits

Det er ikke femårsregelen eller flyttingen til Sveits som er problemet, men snarere rammebetingelser og skatt i Norge.

Mathilde Fasting

Publisert: 28. mars 2023

Før Skatteutvalget rakk å levere sin NOU, «Et helhetlig skattesystem», 22. desember 2022, hadde regjeringen avskaffet den såkalte femårsregelen. Den ga en skattekreditt til mennesker som flyttet fra Norge, i fem år, mot at det ble stilt tilfredsstillende garanti for den skyldige skatten. Etter fem år bortfalt skatteansvaret.

Det har vært mange påstander i media om at utflyttingen til Sveits skyldes femårsregelen. Så lenge den eksisterte, var det mulig å flytte til Sveits, bo der i fem år og så flytte tilbake til Norge, uten å måtte betale den latente skatten som man skyldte på utflyttingstidspunktet. 

Det finnes ikke noen tall på hvor mange som har benyttet seg av denne muligheten til å spare skatt så lenge femårsregelen eksisterte. De som har vært intervjuet i ulike sammenhenger etter utflytting til Sveits, har, kanskje naturlig nok, ikke svart at de gjorde dette for å bo ute i fem år og deretter flytte hjem. De har pekt på økningen i eierbeskatningen i Norge. Hva som er tilfellet, håper jeg vi får svar på gjennom en masteroppgave som nå er under arbeid ved NHH.

Opphevelsen av femårsregelen har kun betydning for (latent) gevinst på aksjene ved utflytting. I øyeblikket finnes det ingen regel, noe som betyr at det latente skatteansvaret som en person har ved utflytting, varer i «evig tid».

Femårsregelen påvirket ikke skattleggingen av utbytter. Dersom landene har en skatteavtale, vil det være regler for kildeskatt. Satsen vil variere fra avtale til avtale, men det vanlige er en standardsats på 15 prosent. Slik er det også i skatteavtalen mellom Norge og Sveits. Dersom en person som er bosatt i Sveits, mottar et utbytte fra et norsk selskap, vil det påløpe kildeskatt. 

Men før femårsregelen ble fjernet var det mulig å opprette et sveitsisk personlig eid holdingselskap og overføre de norske investeringene dit når femårsfristen hadde utløpt. Da kunne det sveitsiske selskapet motta utbytter fra de norske selskapene, med lav beskatning, men det er ikke mulig nå. Gjøres en slik aksjeoverføring nå, forfaller det latente norske skatteansvaret til betaling. 

Så er spørsmålet: Hva kommer i stedet? I den norske debatten ser det ut til at det kun er ett perspektiv som teller, nemlig å få betalt det latente skatteansvaret så fort som mulig og å «tette alle hull». Det er ikke så enkelt som det høres ut. I Skatteutvalget har man sett på våre nabolands exitskatteregler. 

Tyskland har strammet inn sine regler gjeldende fra 1.1.2022. Latent skatt forfaller nå umiddelbart til betaling ved utflytting, men det er mulig å søke om en nedbetaling over syv år. Denne regelen er imidlertid muligens i strid med EU-lovgivningen om fri flyt, og flere skattejurister peker på at Tysklands regler vil kunne havne i EU-domstolen. Der har Tyskland tapt tidligere ved en lignende anledning. 

Finland er også i ferd med å utrede regler for exitskatt. De har ikke tidligere hatt en slik skatt, men ender trolig på en regel som vil ligne den femårsregelen Norge hadde før. 

I Danmark har man exitregel uten tidsavgrensning, altså nær slik det nå er i Norge.

Sveriges sittende regjering har nylig avviklet et ekspertutvalg som skulle se på endringer i den svenske tiårsreglen. Saken har vært oppe flere ganger de senere årene. Dagens Industri har intervjuet Johan Sander i KPMG (1.2.2023), som sier: 

«Exitbeskattning är skadlig och skulle innebära stora problem för svenskt näringsliv om den infördes. Detta är inte primärt en fråga för näringslivet eller förmögna personer, det är en viktig fråga för Sverige att duktiga entreprenörer ska vilja starta och utveckla företag här som i sin tur skapar jobb och genererar skatteintäkter och välstånd.» Sverige har dermed en tiårsregel som nå gjelder og neppe vil bli endret.

Skatteutvalget skriver at regelen bør strammes inn, det vil si bli strengere enn den femårsregelen som ble avskaffet av regjeringen før jul. Utvalgsmedlem Bettina Banoun har tatt dissens her og advarer mot en regel som ligner den tyske. Hun er av den oppfatning at en slik regel vil kunne være EØS-stridig, og hun legger til at en slik regel vil ha innlåsningsvirkninger. Det vil kunne bety at gründere vil kunne vurdere å starte opp i andre land enn i Norge for å ikke pådra seg et latent skatteansvar før de eventuelt flytter ut av landet fordi de eksempelvis vil ekspandere. 

Ballen ligger nå hos Finansdepartementet.

Slik situasjonen er nå, har Norge en av de høyeste eierbeskatningene i Europa. Nye exitskatteregler, dersom de blir for strenge, kan i praksis føre til at nordmenn ikke kan flytte ut eller ta sjansen på å starte virksomheter eller investere i noe som kan bli mye verdt. Da er det også lite trolig at gründere og investorer vil ønske å komme til Norge. Det bør politikerne tenke på når de snart skal vedta nye regler. Det er mye viktigere å sørge for at eierbeskatningen blir konkurransedyktig, enn å lage svært strenge exitregler. Er det attraktivt og konkurransedyktig å være i Norge, blir det heller ikke mange som vil ønske å flytte.

Teksten er publisert i Minerva 25.3.2023.

Publisert: 28. mars 2023
Formuesskatt Skatt Sveits
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

helse lege
Kristin Clemet

Trenger vi egentlig et avkommersialiseringsutvalg?

Det er forstemmende å se med hvilken iver regjeringen motarbeider de private aktørene som vi høyst sannsynlig ikke kan greie oss uten i det lange løp.
Private i velferdenØkonomi
industri
Skjalg Stokke Hougen

Industri og forsvar er det Europa trenger

Kinas bruk av økonomiske tvangsmidler og sanksjonering av egne handelspartnere er et varsko for Norge og Europa om å ha færre avhengigheter enn det vi har i dag.
InternasjonaltPolitikk og samfunnGlobalisering
Kristin ClemetMathilde Fasting

Aps Frode Jacobsen går i ring

Arbeiderpartiets fremste skattepolitiker har avslørt at han ikke aner hvordan norsk næringsliv ser ut.
FormuesskattSkatt og avgifter
skole lærer
Kristin Clemet

Tiltak mot lærermangel

Takk til professor emeritus Karl Øyvind Jordell for en interessant artikkel om årsakene til dagens lærermangel (10. mai).
Utdanning og forskning
Omsorg, eldre, lege, hender
Hege MoenMathilde Fasting

Kan trykket på fastlegeordningen lettes fra utsiden?

Dagens velferdssystem utnytter ikke de positive ressursene som ligger til den enkelte bruker. Vi tror at en enklere velferdsmodell kan forebygge helseplager, frigjøre flere offentlige ressurser – og avlaste fastlegene.
VelferdsstatenVelferdstjenester
Aslak Versto Storsletten

Det offentlige klarer ikke la være å sløse penger.

Subsidiekulturen fører gang på gang til økte kostnader på offentlige prosjekter. Det grønne skiftet er et godt eksempel.
Økonomisk politikk

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo