Ideelle aktører bør ikke ha konkurransefordeler
Det er flott at det finnes ideelle aktører som ønsker å levere helse- og sosialtjenester. Men det er ingen grunn til at de skal få særegne konkurransefordeler, skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund i Aftenposten.
Publisert: 30. juni 2016
Jeg heier på dem som klarer å levere gode helse- og sosialtjenester og går med overskudd – det betyr kanskje at de kan utvide tilbudet sitt.
Det er flott at det finnes ideelle aktører som ønsker å levere helse- og sosialtjenester.
Men det er ingen grunn til at de skal få særegne konkurransefordeler, slik særlig KrF på ikke-sosialistisk side kjemper for.
KrF bør heller holde fast på prinsippet om at familien må få velge selv.
I strid med EØS-reglene
I begynnelsen av juni ble ny lov om offentlige anskaffelser vedtatt i Stortinget.
Den innebærer blant annet at man ikke lenger kan gjennomføre egne anbudskonkurranser forbeholdt ideelle aktører. Det ville være i strid med EØS-reglene om likebehandling av aktører.
KrF, Ap, Sp og SV ønsket å slå fast i loven at kontrakter om helse- og sosialtjenester skal kunne reserveres for ideelle, men ble nedstemt.
En samlet næringskomité ba imidlertid om en ny juridisk utredning av hvordan man i størst mulig grad kan benytte seg av unntakene i EØS-regelverket.
Skaper byråkrati
Men det er bra at KrF ikke fikk flertall.
Forhåpentligvis vil heller ikke den nye juridiske utredningen øke iveren etter å ha særordninger for ideelle aktører.
Å skille formelt mellom ideelle og andre private aktører, skaper byråkrati.
Når man oppretter slike særfordeler, må man også innføre et kontrollregime.
Først må kommunens byråkrater sette opp forsøksvis gode og entydige kriterier for å skille mellom ideelle og andre aktører. Etter tildelingen må de etterprøve virksomhetens regnskaper. De må lete etter skjulte overskudd, som for eksempel kan skjules bak overføringer til nærstående selskaper.
Det er et krevende arbeid og tar ressurser fra viktigere oppgaver, som å undersøke om kvaliteten på tjenesten er i tråd med det som ble lovet.
Organisasjonsform i stedet for kvalitet
Det er vanskelig å forstå hvorfor noen ønsker å basere konkurranse på organisasjonsform i stedet for kvaliteten på tjenesten.
Hvis jeg som pleietrengende får et bedre tilbud, hvilken relevans har det da for meg at noen tjener penger på det?