Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Norge Lindesnes kommune
Økonomi

Kommunalt selvstyre må bevares

Finnes det tiltak som kommuner kan gjøre, for å tiltrekke seg næringsvirksomhet og arbeidskraft, som helt sikkert ikke går ut over andre kommuner? Det korte svaret er nei, og det er heller ikke noe problem.

Skjalg Stokke Hougen

Publisert: 18. februar 2023

Tax Justice er, i sitt svar til meg, bekymret for det de kaller en «uthuling av det kommunale skattegrunnlaget». Dette illustrerer at saken også dreier seg om to forskjellige syn: Skal kommuner og regioner være autonome enheter som kan stå på egne bein, eller skal de være avhengige av rammetilskudd fra staten og det kommunale inntektssystemet?

Distriktene selv drømmer om å kunne stå på egne bein. De ønsker vekst, både for verdiskapning og arbeidsplasser i lokalsamfunnet.

Kommuner eksisterer ikke for å fylle opp potten for inntektsutjevning. Hadde dette systemet vært tilstrekkelig som grobunn for økonomisk og demografisk vekst, ville heller ikke kommunene måtte ty til lavere skatter.

I mitt opprinnelige innlegg oppfordret jeg også til at Tax Justice skulle se et større bilde, fremfor å fokusere kun på det de kaller «ringvirkninger» av lavere skatter. Det som er verdt å tenke over, er hva kommuner faktisk kan gjøre for å bli attraktive, hvordan de kan legge til rette for vekst og økt velstand.

Det er i realiteten svært lite, da svært mye styres sentralt i Norge. Å fjerne muligheten til å senke enkelte skattesatser vil være skadelig for små kommuners handlingsrom.

Videre er det også slik at hvis en kommune gjør seg attraktiv, og opplever tilflytting og økt aktivitet, så vil noen andre tape på det. Det er naturlig. Vi er neppe tjent med å forby kommuner å investere i lokalsamfunnet, hvis det kan tenkes å gå ut over andre kommuner.

Dette er også grunnen til at Oslo stadig vokser i omfang, samtidig som distriktene får både færre og eldre innbyggere. Konkurransen mellom regioner finnes allerede, distriktene ser ikke ut til å vinne.

At Tax Justice erkjenner at fraflytting fra distriktene er en vanskelig nøtt er vel og bra, men vi må se på tiltak som fungerer. Bø kan lykkes med skattekuttet sitt, og så lenge de bærer risikoen selv, fortjener de ikke mistro og motstand. Fokuset burde heller være rettet mot å veie opp for den eventuelle nedsiden som følger.

Denne saken dreier seg om langt mer enn det kommunale inntektssystemet.

Distriktene ønsker ikke å havne i en situasjon der man retter pekefingeren og sier: «Du skal ikke senke skatten, du skal være grei og snill, men for øvrig kan du gjøre hva du vil». Resultatet blir at fraflyttingen vedvarer, vi får med andre ord et annet kappløp mot bunnen enn det Tax Justice er bekymret for: et kappløp mot bunnen for distriktsbefolkningen.

Innlegget er publisert i Nationen 16.2.2023.

Publisert: 17. februar 2023
Formuesskatt Næringspolitikk
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

klima
Lars Peder Nordbakken

Grønn frihandel er løsningen, ikke grønn proteksjonisme

En grønn frihandelsavtale kan fjerne toll på grønne produkter, energi, teknologi, tjenester og investeringer, skriver Lars Peder Nordbakken.
ØkonomiKlima og miljø
Strømkabler, fjellet, Rauland
Mats Kirkebirkeland

Risiko i Statkraft

Statkraft og selskapets tradere tjener milliarder. Men er det en risiko for at oppsiden er privatisert, mens nedsiden er sosialisert?
Offentlig eierskapØkonomiNæringspolitikk
sveits
Steinar Juel

Ingen skam å snu – heller ikke for Vedum

Når skatten spiser opp bedriftseiernes avkastning og enda litt til, må eierne tære på bedriftene for å betale skatt – de må ta av såkornet. En Sp-statsråd skjønner at det er en dårlig strategi.
FormuesskattSkatt og avgifter
Sveits fjell
Mathilde Fasting

Ikke skatteavtalen med Sveits som er problemet

Det er verdiskaping og rammebetingelsene i Norge som er problemet nå, ikke skatteavtalen Norge har med Sveits.
FormuesskattØkonomiSkatt og avgifter
Mats Kirkebirkeland

Har finansbyråden lest rapporten?

De mange enkelteksemplene viser at Oslo kommune har et stort forbedringspotensial.
Offentlige utgifter
planlegging
Kristin Clemet

Bjerkan i konspiland

Har Gøril Bjerkan en hang til konspirasjonsteorier og en dyp mistillit til forvaltningen? Det siste er heldigvis ikke vanlig i Norge.
Private i velferdenVelferdstjenester

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo