Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet
Avgifter

Rettferdig klimapolitikk?

Klima har dominert valgkampen de siste ukene. Derfor er språket som brukes i klimadebatten viktig.

Gard Løken Frøvoll

Publisert: 9. september 2021

istockphoto.com

Venstresiden liker å pynte politikken sin med positivt ladde ord, uten å spesifisere innholdet, og klimapolitikken er intet unntak. I år ønsker de en rettferdig klimapolitikk. Hva de legger i ordet rettferdig, avhenger av hvilket rødgrønt parti du spør. Men det har noe å gjøre med hvem som, i rettferdighetens navn, bør skånes for den økende CO2-avgiften.

At en beskyttende hånd over noen grupper betyr økte kostnader for andre grupper og for samfunnet som helhet, er ikke partiene like ivrige til å vise frem. Med mindre kostnaden kan lempes over på noen partiet virkelig ikke liker, som Stein Erik Hagen og hans privatfly, som Bjørnar Moxnes gladelig trakk frem i partilederdebatten på TV2. Å snakke om rettferdig klimapolitikk er enkelt når politikken går ut på å skåne de «gode og svake» og straffe de «onde og sterke».

Det er lett å bli forført av en slik retorikk. Privatfly og annet forurensende luksusforbruk vekker lite folkelig sympati. Men retorikken er villedende. Å forby privatfly vil ikke ha i nærheten av tilstrekkelig klimaeffekt for å demme opp for gruppene som skal skjermes fra økte klimaavgifter.

Derfor var det bra at Venstre-leder Guri Melby, i partilederdebatten på TV2, kritiserte venstresidens «rettferdige klimapolitikk», og sa at det egentlig er kodeord for en svak klimapolitikk, der regningen til slutt havner hos skattebetalerne. Uansett hvor mye Rødt vil forby milliardærene å kjøre privatfly, vil det ikke være tilstrekkelig for å nå klimamålene. Å forby «helgeturer til New York», som Vedum liker å fremstille som nordmenns hovedutslippskilde, vil heller ikke være nok.

Det rødgrønne lappeteppet av unntak i klimapolitikken vil slite med å nå klimamålene vi har forpliktet oss til. Unntakene gjør at det mest effektive grepet, nemlig en tilstrekkelig høy og flat CO2-avgift, blir satt ut av spill. Dermed må vi ty til dyre subsidier av ulike grønne tiltak, med diskutabel effekt. I stedet for at forurenser betaler selv, må skattebetalerne punge ut.

Det er ikke sikkert venstresidens rettferdige klimapolitikk verken er spesielt rettferdig, eller noen klimapolitikk i det hele tatt.

Innlegget var publisert i Minerva 7. september 2021.

Publisert: 14. desember 2021
Klima Rettferdighet
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Bjørnar Moxnes, partiet Rødt
Bård Larsen

Hva så om Rødt fryser ut de verste?

Etter invasjonen av Ukraina har nettstedet til Rødt-medlem Pål Steigan kommet i kraftig søkelys. Oppmerksomheten rundt Steigan og kompanis ganske utilslørte støtte til Putin og Russland har blitt for kraftig kost for Rødt.
Norsk politikkPolitikk og samfunn
miljø skog
Gard Løken Frøvoll

Hvordan skape sirkulær økonomi?

Sirkulær økonomi er et ganske nytt begrep, som sto på trykk i en norsk avis for første gang i 2014.
ØkonomiØkonomiske systemerKlima og miljø
Norsk domstol myndighetene
Steinar Juel

Tilliten til domstolene var lavest i distriktene

Det er høyst tvilsomt om tilliten til domstolene øker ved at de gis «bedre lokal forankring og bedre forståelse for lokale forhold». Tvert imot er det fare for at tilliten da svekkes.
Norsk politikkDemokrati og rettigheterRettsstat
Theodor Barndon Helland

Fremskrittspartiets fløyer og oppgjøret som ikke kom

Den liberalistiske fløyen i Fremskrittspartiet forsvant raskt fordi den ikke eksisterte. Heller ikke nasjonalkonservative er organisert i en fløy; den nasjonalkonservative strømningen i partiet er simpelthen sterkest.
Norsk politikkPolitikk og samfunn
valg, stemmerett
Theodor Barndon Helland

Velgerundersøkelsen bør bekymre høyresiden

Unge velgere er mer venstreorienterte enn befolkningen generelt. Men blant de unge velgerne er det de yngste som er minst venstreorientert.
Norsk politikkPolitikk og samfunn
Gard Løken Frøvoll

Teori og praksis i klimapolitikken

En reduksjon av elbilsubsidiene vil aldri kunne stoppe den globale elbilrevolusjonen.
AvgifterSkatt og avgifter

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo