Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Avgifter

Hardhendt parkeringsforslag

Byrådene i Oslo og Bergen sitt forslag om å pålegge private å ta betalt for parkering, vil nok føre til at flere lar bilen stå. Men, det vil også innebære en klar begrensning av eiendomsretten.

Gard Løken Frøvoll

Publisert: 12. oktober 2021

Byrådene i Oslo og Bergen ber regjeringen åpne for at kommunene kan pålegge private å ta betalt for parkering. Forslaget er rettet mot privateid næringseiendom, som for eksempel kjøpesentrenes kundeparkering eller bedrifters parkering for ansatte.

De ønsker å tvinge grunneiere til å inndra parkeringsavgift fra de parkerende, uavhengig av hva grunneier selv ønsker. Hensikten er, som Oslos miljøbyråd Sirin Stav (MDG) sier til VG: «å øke antall reiser til fots, på sykkel og kollektivt på bekostning av bil. Veitrafikken står for nær halvparten av klimautslippene i Oslo. Bilene opptar også mye verdifull plass».

Vil redusere bilbruken

Byrådene adresserer reelle problemer knyttet til bilens klimagassutslipp og plassbehov. De kunne nevnt enda flere negative virkninger av biltrafikk, som alle gjør seg ekstra gjeldende i større byer: støy, fare for ulykker, køproblemer, svevestøv og mikroplast.

Forslaget vil sannsynligvis bidra til å redusere disse problemene. Blir det vanskeligere eller dyrere å parkere ved jobb eller kjøpesenter, vil mange gjøre ulike tilpasninger for å unngå slik parkering. Deler av tilpasningen vil føre til økt bilbruk, for eksempel ved at nabokommuner uten slike avgiftskrav blir mer attraktive for jobb og handel enn egen kommune.

Men, hovedeffekten blir sannsynligvis nettopp det byrådene ønsker: at flere lar bilen stå hjemme, eller kanskje til og med kvitter seg med den.

En begrensning av eiendomsretten

Forslaget er et effektivt angrep på bilkjøring, på godt og vondt, og ikke overraskende vekker det reaksjoner. FrPs Bård Hoksrud kalte det sågar for kommunisme i Politisk kvarter 5.10.

Det er nok å lese for mye og for vondt ut av et av et enkeltforslag, men i synet på eiendomsretten kan man likevel se visse paralleller. Dersom byrådene får det som de vil, vil det innebære en klar begrensning av eiendomsretten, ved at grunneier i mindre grad får disponere egen eiendom slik vedkommende selv ønsker.

Ved å bestemme avgiftsnivået, får kommunen mer makt over den private eiendommen. De kan øke prisene, og dermed i praksis redusere tilgangen til arbeidskraft og kunder. For to lignende og konkurrende bedrifter på hver sin side av en kommunegrense, kan innføringen av avgiften i én kommune bety konkurs for den ene bedriften, og lokalt monopol for den andre.

Forslaget har et stort potensial til å gripe for mye inn i både eiendomsretten og næringsfriheten.

Et bedre alternativ

Heldigvis finnes det et bedre alternativ, som når målet uten å være like hardhendt.

Vi kan innføre posisjonsbasert veiprising, der konseptet er å montere en sender på alle biler, som registrerer hvor bilen befinner seg til enhver tid, samt hvilket drivstoff bilen bruker (Datatilsynet har gitt grønt lys med tanke på personvern).

Hvis vi har riktig veiprising, vil prisen for å kjøre bilen være den samme som kostnaden bilkjøringen påfører samfunnet. Dermed betaler bileieren alle de eksterne kostnadene, som klimagassutslipp, støy, kødannelser, og så videre. Da løser vi problemene, uten de inngripende tiltakene som diskuteres.

Innlegget er publisert i Nettavisen 10.10.2021.

Publisert: 14. desember 2021
Eiendomsrett Klima Samferdsel
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

klima
Lars Peder Nordbakken

Grønn frihandel er løsningen, ikke grønn proteksjonisme

En grønn frihandelsavtale kan fjerne toll på grønne produkter, energi, teknologi, tjenester og investeringer, skriver Lars Peder Nordbakken.
ØkonomiKlima og miljø
Skjalg Stokke Hougen

Ekstremister må ikke inviteres inn i debatten

De radikale klimaaktivistene har lykkes med sin strategi, og har fått komme til orde med et budskap som er langt over streken fra hva som er konstruktivt for en offentlig debatt. Hvor langt skal vi la dem gå før dette blir for mye?
TerrorismeDemokrati og rettigheterKlima og miljø
munch skrik
Oda Oline Omdal

Klimaprotester skal ikke være et frikort for lovbrudd

Det er naivt å tro at det å ødelegge kunst vil føre til at man blir tatt mer på alvor.
Politikk og samfunnKulturKlima og miljø
vannkraft
Mathilde Fasting

Norway’s Energy Windfall

As Europeans face skyrocketing energy costs, should Norway step in to help or cut its energy ties?
ØkonomiKlima og miljø
grunnrente olje
Guy Kiddey

Den nye atomkraften kan bli en katastrofe for oljeland som Norge

Investorer satser milliarder av dollar på den nye atomkraften: kjernefysisk fusjon. Teknologien kan bli kommersielt levedyktig i løpet av dette tiåret.
ØkonomiKlima og miljø
arv
Theodor Barndon Helland

Den prinsipielle forklaringen mot arveavgift

For liberale og konservative er skatter og avgifter et spørsmål om prinsipper.
AvgifterArveavgiftSkatt og avgifter

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo