Ikke helt på skinner
Våre nasjonale transportplaner, ikke minst på jernbaneområdet, er overmodne for avnasjonalisering. De bør erstattes av en felles grenseoverskridende transportpolitikk i hele EØS-området med effektivitet og bærekraft i sentrum for utviklingen, ikke særegne nasjonalstatlige reguleringer som hindrer dette.
Publisert: 24. oktober 2020
«Regjeringen undergraver EØS-avtalens dobbeltspor», skriver Jan R. Steinholt fra Nei til EU i Aftenposten 19. oktober. Debattinnlegget med den morsomme dobbeltkommuniserende tittelen sier mye om dobbeltheten i EØS-avtalen som Norge har med EU, men lite om behovet for god kommunikasjon i de enkelte landene og på tvers av landegrensene i Europa.
Motstanderne av at Norge skal slutte seg til EUs fjerde jernbanepakke er mer opptatt av hva denne betyr for avgivelse av nasjonalstatlig suverenitet her til lands, enn at vi kan få bygget ut et rasjonelt og funksjonelt jernbanenett på tvers av landegrensene i Europa.
Våre nasjonale transportplaner, ikke minst på jernbaneområdet, er overmodne for avnasjonalisering. De bør erstattes av en felles grenseoverskridende transportpolitikk i hele EØS-området med effektivitet og bærekraft i sentrum for utviklingen, ikke særegne nasjonalstatlige reguleringer som hindrer dette.
Innlegget var publisert i Aftenposten 22. oktober 2020.