Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Arbeidsliv

Nattsvart visjon fra Manifest

Vi kan sikkert få bukt med en hel del uregelmessigheter både i arbeidslivet og på andre områder, hvis vi innfører strenge straffer og sanksjoner. Men det fører oss også mot et samfunn som mange nok vil si ligner mer på noe «nattsvart» enn de forholdene som preger norsk arbeidsliv i dag.

Torstein Ulserød

Publisert: 13. februar 2019

Leder i Manifest, Magnus Marsdal, kommenterer i Klassekampen 5. februar myndighetenes innsats mot arbeidslivskriminalitet, og min kronikk i DN 30. januar om dette. Marsdal tegner, ved anekdotisk bevisføring, et bilde av norsk arbeidsliv som deregulert og «nattsvart». Problemene skyldes angivelig en blanding av høyrepolitikk, arbeidsinnvandring og EØS-avtalen.

Ingen er uenig i at det finnes problemer i arbeidslivet, blant annet med arbeidslivskriminalitet. Det er også sannsynlig at høy arbeidsinnvandring kan øke risikoen for kriminalitet. Men vi hadde arbeidslivskriminalitet før vi fikk EØS-innvandring også, og vi hadde i perioder før dette minst like mye arbeidslivkriminalitet som vi har i dag, ifølge de få studiene som finnes. Og selv om «den nye arbeidsinnvandringen» har skapt noen problemer, har den også bidratt til en formidabel velstandsvekst for nordmenn, og sørget for at mange arbeidsinnvandrere har fått bedret sine livssjanser og levekår.

Det er også misvisende å skape inntrykk av at norsk arbeidsliv generelt har blitt deregulert som følge av «EUs markedsliberalistiske visjon». EØS-avtalen førte åpenbart til en ytre liberalisering av det norske arbeidsmarkedet i form av økt konkurranse utenfra. Men EØS-avtalen førte også til mer nasjonal styring og lovregulering i arbeidslivet, for eksempel ved at vi fikk allmenngjøringsinstituttet. Ved inngåelsen av avtalen implementerte Norge dessuten store mengder EU-regelverk for arbeidslivet, og dette ga på flere viktige områder arbeidstakerne sterkere rettigheter enn norsk lovgivning i utgangspunktet ga. I 2005 fastslo LO i en rapport at «det er vanskelig å påpeke negative konsekvenser for arbeidstakerrettigheter som direkte utslag av avtalen».

Marsdal mener høyresiden har «mislyktes» i arbeidet mot a-krim. Sannheten er at det er vanskelig å vite hvor godt regjeringen har lyktes med å bekjempe a-krim til nå. Av samme grunn som det er vanskelig å slå fast presist hvilket omfang problemene har, er det nok vanskelig å måle fremgang. Men i den nye regjeringsplattformen er ytterligere «styrket innsats» mot a-krim den tydeligste prioriteringen på arbeidslivsfeltet.

Jeg har reist spørsmålet om kampen mot arbeidslivskriminalitet i Norge fortjener plassen som det absolutt høyest prioriterte området innen arbeidsliv. Det er vanskelig å finne dokumentasjon for at problemet generelt er så stort som alle nå fremstiller det. En så stor innsats som regjeringen nå legger opp til, vil måtte gå utover andre viktige områder som Arbeidstilsynet har ansvaret for, samtidig som stadig nye reguleringer, økt kontroll og tilsyn også vil være en belastning for lovlydige bedrifter og menneskene som står bak disse.

Det siste ser ikke ut til å bekymre Marsdal. Men han illustrerer godt hvordan det er mulig å tenke seg at kampen mot a-krim kan drives for langt. Han vil, ironisk nok, etter å ha karakterisert hele EU-prosjektet som en naiv «markedsliberalistisk visjon», lære av EU! Marsdal er nemlig begeistret for de nye personvernreglene (GDPR), fordi disse viser at det ikke er «måte på hva man kan tvinge virksomheter til å etterleve bare bøtene er høye nok». «Innfør tvangsmulkt for alle små og større brudd på bestemmelser», skriver han entusiastisk.

Marsdal vil også at medlemmer i selskapenes styrer skal holdes personlig ansvarlig for disse bøtene. Det er temmelig uklart hva han her egentlig tar til orde for. Det personlige styreansvaret er allerede i dag høyst reelt, og kan medføre erstatningskrav, men da må det være utvist uaktsomhet.

Vi kan sikkert få bukt med en hel del uregelmessigheter både i arbeidslivet og på andre områder, hvis vi innfører strenge straffer og sanksjoner selv for det minste regelbrudd, og holder mennesker økonomisk ansvarlig uten hensyn til utvist skyld. Men det fører oss også mot et samfunn som mange nok vil si ligner mer på noe «nattsvart» enn de forholdene som preger norsk arbeidsliv i dag.

Innlegget er på trykk i Klassekampen 11.2.19.

Publisert: 28. mars 2023
Arbeidslivskriminalitet
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Valgfrihet, velferd, private aktører i velferden
Jan Erik Grindheim

Pludrejournalistikk med tvilsame påstandar

Jan Erik Grindheim svarer på artikkel i Dag og Tid.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
AI barnehage
Steinar Juel

Mangel på informasjon er ikke et argument mot valgfrihet

Mangel på informasjon om kvaliteten på tilbudene er et argument for å kreve bedre informasjon.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
AI eldreomsorg eldre kvinne
Aslak Versto Storsletten

Agenda prøver å overbevise folket om at folket tar feil

Private innslag i eldreomsorgen er en styrke for velferdsstaten.
VelferdsstatenPrivate i velferden
AI innovasjon politikk problemløsning
Lars Peder Nordbakken

Månelandinger er dårlig egnet til å løse «ville problemer»

I praktisk omgang med slike utfordringer er vi helt avhengige av å utvikle en riktig forståelse av problemets natur, og forstå de kritiske samvirkende faktorene bak problemet.
IdeerInnovasjon og entreprenørskapNæringspolitikk
AI helse og omsorg
Aslak Versto Storsletten

Agendas feilslutning

Tankesmien Agenda reagerer negativt på resultatene i en undersøkelse som viser samme trend som Agenda selv har kommet frem til.
VelferdsstatenPrivate i velferden
AI EU fra utsiden
Mathilde Fasting

EØS-avtalen er ikke nok

Er EØS-avtalen og tilhørende avtaler dekkende for Norges behov?
Økonomi og velferdEU og EØS

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo