Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Skolepolitikk

Kvalitet og utjevning i Osloskolen

I den senere tid har det vært en rekke medieoppslag om Osloskolen, basert på to nye forskningsbaserte arbeider lagt frem fra Marianne Nordli Hansen og NIFU. Dette notatet ser på årsakene til at forskningen etterlater et annet inntrykk av Osloskolen enn annen forskning og statistikk.

Haakon Riekeles
Mats Kirkebirkeland

Publisert: 6. september 2017

Osloskolen har lenge vært regnet for å være god, med sterke resultater, høy gjennomføring og evne til å løfte elever med lav sosial bakgrunn. En rapport fra SSB fra 2017 underbygger at Osloskolen bidrar klart mer til elevers læring i grunnskolen som helhet enn skolene i andre storbyer, og er på topp blant kommunene i landet. Senter for økonomisk forskning har vurdert skolekvaliteten på videregående nivå i alle fylker i Norge. Også her kommer Osloskolen alt i alt best ut.

I den senere tid har det imidlertid vært en rekke medieoppslag om Osloskolen. Oppslagene er basert på to forskningsbaserte arbeider som nylig er lagt frem fra Marianne Nordli Hansen og NIFU. Konklusjonen som trekkes er at det positive bildet som tidligere har vært tegnet av Osloskolen, og som annen forskning har påvist, på mange områder er feil, og at tilstanden er langt dårligere enn man tidligere har visst.

Hensikten med dette notatet er å undersøke årsakene til at forskningen fra Nordli Hansen og NIFU etterlater et annet inntrykk av Osloskolen enn annen forskning og statistikk. Vi ser derfor på bredden av tilgjengelig forskning og statistikk, på metodebruk og mulige årsaker til at man kommer frem til forskjellige resultater.

Vår konklusjon er at Nordli Hansens forskning har svakheter som gjør at det er trukket tvilsomme konklusjoner, mens NIFUs forskning i hovedsak inneholder usikre funn som ikke gir et klart grunnlag til å konkludere. Annen troverdig forskning bekrefter tydelig Osloskolens kvaliteter.

Oppdatert versjon 9. september 2017.

Last ned og les notatet her:

  • Kvalitet og utjevning i Osloskolen_civita-notat_29_2017 pdf · 2 MB
Publisert: 13. desember 2021
Osloskolen
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

kjønnsforskjeller, skoler, ungdom, elever, gutter og jenter, tavle, kjønnssymboler
Mats Kirkebirkeland

En ungdomsskole som tar hensyn til kjønnsforskjeller

Kjønnsforskjellene øker idet elevene går fra barneskolen til ungdomsskolen. Dette notatet presenterer innspill og tiltak til den kommende ungdomsskolereformen.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
yrkesfag, videregående opplæring
Mats Kirkebirkeland

En gjennomgang av Ap- og Sp-regjeringens utdanningspolitikk: Om videregående opplæring

Dette notatet er det siste notatet i en serie på tre, som tar for seg utdanningspolitikken i Støre-regjeringens plattform. Notatet ser på den delen av Hurdals-plattformen som omhandler videregående opplæring.
Norsk politikkSkolepolitikk
Skoleelev som rekker opp hånden
Mats Kirkebirkeland

En gjennomgang av Ap- og Sp-regjeringens utdanningspolitikk: Om grunnskolen og elevenes læring

Dette notatet er det andre notatet i en serie på tre, som vil ta for seg utdanningspolitikken i Støre-regjeringens plattform. Notatet ser på den delen av Hurdals-plattformen som omhandler grunnskolen og elevenes læring.
Norsk politikkSkolepolitikk
Lærer som vasker tavle med svamp
Mats Kirkebirkeland

En gjennomgang av Ap- og Sp-regjeringens utdanningspolitikk: Om lærerne

Dette er første notat i en serie på tre, som vil ta for seg utdanningspolitikken i Støre-regjeringens plattform. Dette notatet ser på den delen av Hurdalsplattformen som omhandler lærere.
Norsk politikkSkolepolitikk
Mats Kirkebirkeland

Partienes syn på skolepolitikk

På hvilke områder innen skole- og utdanningspolitikken er det mest uenighet blant partiene? Dersom vi får en ny regjering, hvilke endringer kan vi forvente? Og hva blir nytt hvis de borgerlige partiene beholder flertallet?
Norsk politikkSkolepolitikkUtdanning og forskning
Gard Løken Frøvoll

Ny løsning for en bedre studentøkonomi

Dette notatet viser hvordan studentøkonomien kan bedres innenfor dagens økonomiske rammer.
VelferdsstatenHøyere utdanningVelferdstjenesterUtdanning og forskning

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo