Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Demokrati og rettigheter

Statsråder må ha god rolleforståelse, og de kan ikke hoppe inn i og ut av rollen.

Å hoppe ut og inn i rollen som statsråd. Anne Siri Koksrud Bekkelund i Aftenposten meninger:

Anne Siri Koksrud Bekkelund

Publisert: 10. februar 2017

Å være en del av landets utøvende politiske makt – regjeringen – er et ombud, ikke en vanlig jobb eller et ansvar du kan velge å skru av og på etter forgodtbefinnende. Det ser ikke ut til å plage vår nye justisminister.

Å bli utnevnt til statsråd er å bli valgt til et av de viktigste tillitsvervene man kan få. En statsråd skal selvsagt iverksette vedtakene som fattes av den lovgivende makt, Stortinget. Men de konstitusjonelle pliktene som følger med vervet strekker seg lengre enn dette.

Statsrådsvervet utfører man dessuten ikke bare på vegne av egne velgere, men på vegne av alle landets innbyggere. Det har over tid utviklet seg kultur, kutyme og mange uskrevne regler for denne viktige rollen, ikke uten grunn.

Fremskrittspartiet er inne i sin første periode som regjeringsparti. Det er kanskje ikke overraskende at partiets statsråder utfordrer kulturen og bryter noen uskrevne regler. For et par år tilbake så vi finansminster Siv Jensen tale regjeringens flyktningepolitikk midt imot, fordi hun var partileder Siv Jensen i øyeblikket. Og nylig kastet justisminister Per-Willy Amundsen seg ut i en Facebook-krangel med redaktøren i avisen Nordlys, som endte med at han beskyldte avisen for «fake news», og truet med boikott.

Amundsen mener at han ikke uttaler seg som statsråd, men «som 1. kandidat på Frps stortingsliste for Troms«. Men et slikt skille er selvsagt ikke mulig å trekke. Om du er statsråd, er du statsråd hele tiden – helt til du ikke er det lenger. Statsministerens kontor har for øvrig senere forsikret om at ingen statsråder kan boikotte enkelte nyhetsmedier.

Mangel på god rolleforståelse er ikke unikt for denne regjeringen. Også tidligere statsråder fra andre deler av det politiske spektrum har opptrådt lite statsmannsaktig og som partipolitiske kverulanter. Men det fritar ikke dagens regjering for ansvar.

Demokratiske institusjoner er i dag under press også i land med sterke, demokratiske tradisjoner. Det er typisk ikke selve systemet med frie valg som trues, men heller prosessene for utforming av politikk, prinsippene for maktfordeling og motvekt, og mindretallets rettigheter.

Et par statsråder som bommer på rollen, er selvsagt i seg selv ingen trussel. Men de bidrar til at vi tar noen små skritt i feil retning.

Å være statsråd er krevende. Men i tilfellene nevnt over, er det neppe kunnskap, kapasitet eller evne det står på, men viljen til å følge demokratiske tradisjoner. Det er synd at et konservativt – i ordets beste forstand – parti som Høyre ikke slår hardere ned på slik oppførsel. I verste fall, om det får utvikle seg over tid, kan det uthule vårt parlamentariske system og bane veien for mer kortsiktig politikk som orienterer seg etter folkeflertallets øyeblikksstemning.

Innlegget var publisert i Aftenposten onsdag 8. februar 2017.

Publisert: 10. februar 2017
Aftenposten Internrevisjonen Ledelse Regjeringen
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Mats Kirkebirkeland

Den russiske spesialoperasjonen i Norge

En kontrafaktisk historie om hvordan Norge endte med å avstå Troms og Finnmark til Russland.
ForsvarspolitikkForsvar og sikkerhet
The World in Winter
Bård Larsen

Vinteren kommer, 1962.

Hvor kom de fra, kaosrytterne som så intenst forsøker å overbevise oss om at verden ikke har gått fremover?
DemokratiPopulisme
Lys folkemord
Bård Larsen

Folkemord skal straffe seg

Glemsel og likegyldighet er folkemordets siste fase. Den norske regjeringen bør erkjenne Stalins menneskeskapte sultkatastrofe i Ukraina på 1930-tallet som et folkemord.
DemokratiTotalitære og autoritære regimer
likestilling, kvotering
Oda Oline Omdal

Vi kvinner kan hvis vi vil, og vi trenger ikke å kvoteres inn for å få det til

Jeg håper likestillingskampen i årene som kommer, ikke bare blir kvinnekamp, men også likestillingskamp, der kompetanse veier tyngre enn kjønn.
Likestilling og feminisme
Caroline Gruer

Norge er et av verdens mest egalitære samfunn – men vil det vedvare?

Likestillingspolitikken har havnet i et spor der målsettingene ikke lenger husker hva som var begrunnelsen, og der virkemidlene er blitt mål i seg selv.
Høyere utdanningLikestilling og feminisme
gapestokk
Bård Larsen

Barbarene kommer

Moralfilosofene blir neppe enige om hvorvidt sadisme er tillært, eller om den må avvennes. Uansett er historien temmelig empirisk overbevisende: Mennesket er ikke bare nestekjærlig.
DemokratiTotalitære og autoritære regimerDemokrati og rettigheterPopulisme

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo