Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Institusjoner og forvaltning

Ekstra lett melk kan forklare hvorfor Regjeringen ikke klarer å redusere byråkratiet

Vi trenger et krafttak mot unødvendige regler. Ekstra lett melk kan forklare hvorfor Regjeringen ikke klarer å redusere byråkratiet. Anne Siri Koksrud Bekkelund i Aftenposten:

Anne Siri Koksrud Bekkelund

Publisert: 12. oktober 2016

Vi trenger et krafttak mot unødvendige regler.

I høst er det på tide å vinke farvel til Ekstra lett melk. Betegnelsen, som er blitt brukt på de grønne melkekartongene med litt lavere fettinnhold enn vanlig lett melk, forsvinner inn i historiebøkene.

Hvorfor? Fordi Mattilsynet frykter at det vil bli «uheldig» for forbrukerne dersom produsentene av mat og drikke «lovlig kunne ta i bruk nye og ustandardiserte utsagn som inneholder gradsangivelser, forsterkninger eller superlativer», ifølge en uttalelse til NTB.

Du trodde kanskje Mattilsynet arbeidet med å sikre at det vi spiser og drikker er trygt, og at restauranter sørger for å holde kjøkkenet rent?

Jo da, selvsagt gjør de det. Men i tillegg har de altså ansatte som sitter og bestemmer om melken kan merkes ekstra lett, ultra lett eller hyper lett – og svaret er nei. Riktignok må tilsynet, i denne som i andre saker, også basere seg på EU-reglementet.

Samtidig er det lite som tyder på at de forsøker å strekke seg for å la en godt innarbeidet produktbetegnelse få bli.

Det stadig voksende byråkratiet

Men hva har egentlig ekstra lett melk med Regjeringens politikk å gjøre? Ganske enkelt:

Denne saken er en bitte liten illustrasjon på hvorfor ikke engang «tidenes blåeste regjering» kommer til å få bukt med det stadig voksende, norske byråkratiet.

Det står neppe på gode intensjoner, og noe skjer. Regjeringen har lagt inn et fornuftig effektiviseringspress i statsbudsjettarbeidet, gjennom en underregulering av pris- og lønnsjusteringen med 0,5 prosent.

Støttepartiene er også med på notene. Sist ute var Venstres Trine Skei Grande med å fremme forslaget om «én byråkrat inn – én byråkrat ut» på et frokostmøte i regi av Abelia mandag morgen. Det gjøres også en viss innsats for å øke takten i digitaliseringen av offentlig sektor.

Slike initiativer er selvsagt vel og bra, men de begynner i feil ende. Norsk byråkrati kan nok effektiviseres, men det er sannsynligvis mer kompakt og effektivt enn i mange andre land. Hvis Regjeringen skal ha håp om å få til en betydelig reduksjon i antallet byråkrater, må den gå løs på årsakene, ikke symptomet.

Et myriader av unødvendige regler

Størrelsen på byråkratiet er i stor grad en følge av de myriader av kompliserte og ofte helt unødvendige regler som norske bedrifter må forholde seg til.

Slike regler har tre ting til felles:

  1. De er skrevet med de beste intensjoner.
  2. Problemene de er ment å løse er ofte langt mindre enn hva man innbiller seg.
  3. Og ikke minst: De koster samfunnet dyrt, både i form av direkte utgifter til byråkrater, og indirekte gjennom næringslivets kostnader ved å følge opp regelverket.

Et skritt i riktig retning er Regjeringens oppnevnelse av Regelrådet, som skal vurdere om konsekvensene av lovforslag er godt nok utredet. Men rådets potensielle innflytelse er kraftig begrenset ved at det bare skal se på nye lovforslag.

Det vi trenger, er et krafttak mot unødvendige eksisterende regler, altså alle regler som det koster mer å følge opp, direkte og indirekte, enn nytten av at reglene finnes.

Innlegget er en del av Aftenpostens «Internrevisjon» og ble publisert mandag 10. oktober 2016.

Publisert: 22. august 2022
Aftenposten Byråkrati Internrevisjonen Regjeringen
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Mats Kirkebirkeland

Har finansbyråden lest rapporten?

De mange enkelteksemplene viser at Oslo kommune har et stort forbedringspotensial.
Offentlige utgifter
Oslo Holmenkollen
Mats Kirkebirkeland

Liste over mulig sløsing i Oslo kommune

Her har vi samlet noen av sakene som har dukket opp etter at Mats Kirkebirkelands rapport om sløsing i Oslo kommune ble publisert i februar 2023.
Offentlige utgifterØkonomi
Oslo kommune
Mats Kirkebirkeland

Offentlig sløsing må tas seriøst

Jeg trekker frem mer enn 50 eksempler på sløsing i Oslo kommune. Finansbyrådens svar er nedslående.
Økonomisk politikkOffentlige utgifterØkonomi
havari
Kristin Clemet

Avkommersialiseringsutvalget havarerte. Det er mer alvorlig enn du tror.

Hvis det blir for mange eksempler på dårlig funderte utredninger, vil hele institusjonen miste respekt og legitimitet. Det vil være et tap for Norge.
Institusjoner og forvaltningDemokratiPrivate i velferden
Barnesko, sko
Kristin Clemet

Det viktigste er at innbyggerne får tjenester av høy kvalitet – ikke hvem som leverer dem

Oppgaven fremover bør være å spørre hvordan vi kan regulere og bruke offentlige, ideelle og kommersielle aktører på en best mulig måte. Det kunne vært et fint oppdrag til et offentlig utvalg.
Institusjoner og forvaltningPrivate i velferdenVelferdstjenester
Oslo Holmenkollen
Mats Kirkebirkeland

Er det styringsproblemer på systemnivå i Oslo? Omfanget av sløsing og svikt tyder på det.

Oslo kommune forvalter store inntekter på vegne skattebetalerne. Hva kan de gjøre bedre?
Økonomisk politikkOffentlige utgifterØkonomi

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo